پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

سوغات بحرانی تابستان برای ۵ استان

دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 484333
معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه ۵ مرکز استان دچار بحران آب است، گفت: برای تامین آب مورد نیاز کشور در پیک تابستان ۹۵، اقدامات اضطراری پیش‌بینی شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، رحيم ميداني با اعلام جلوگیری از ۵۰ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري بي‌ثمر در بخش آب، اظهارداشت: اين کار از هدررفت منابع آبي کشور هم پيشگيري کرد. معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: اميدواريم در سال ۹۵ تحول جديدي در اقتصاد آب کشور ايجاد کنيم و فاصله بين قيمت تمام شده و درآمد را کمتر کنيم.

وي با بيان اينکه در سال ۹۴ طرح‌هايي که از سال ۹۳ آغاز شده بود، در يک اجماع ملي در زمينه وجود بحران آب در کشور، به پيشرفت‌هاي خوبي نائل شد افزود: به جز دست اندرکاران آب کشور توانستيم ساير انجمن‌هاي علمي، سازمان‌هاي مردم نهاد، قوه قضائيه و مقننه را با خود همراه کنيم و اين مطلب را توجيه کنيم که کشور نيازمند يک توجه ويژه به بخش آب است.

ميداني بیان داشت: ما بارها با مسئولان کشور در خصوص بحران آب صحبت کرده بوديم ولي اين باور براي برخي از مسئولان جدي نبود و قبول نداشتند که کشور واقعا دچار بحران آب شده و به سختي توانستيم دريچه واقعيت را به روي مردم و مسئولان بگشائيم تا يقين کنند منابع آب کشور در شرايط بدي قرار دارد.

وي انجام محاسبات مورد نياز براي اعلام ميزان آب قابل برنامه‌ريزي در کشور، با توجه به شرايط پايداري محيط زيست را از ديگر طرح‌هاي انجام شده در سال ۹۴ دانست و افزود: قبل از ابلاغ جدول آب برنامه‌ريزي، چنين اتفاقي در کشور نيفتاده بود.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا ادامه داد: در همين راستا طرح بزرگ تعادل بخشي منابع آب زيرزميني آغاز شد و اميدواريم سال ۹۵ نيز اين طرح در اولويت طرح‌هاي وزارت نيرو قرار داشته باشد و همت خود را در تحقق آن افزايش دهيم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: روستاهاي کشور از نظر تامين آب شرب در تنگنا هستند که با هزينه ۵۰۰ ميليون دلار توانستيم آب آشاميدني روستايي را ساماندهي کنيم. ميداني با اشاره به اينکه يکي ديگر از کارهاي بزرگ وزارت نيرو در سال ۹۴، بازنگري در طرح‌هاي سدسازي و شبکه هاي آبياري و زهکشي کشور بوده است افزود: در راستاي طرح آب قابل برنامه‌ريزي، يک ميليون هکتار از سطح شبکه‌هاي آبياري و زهکشي کشور کاهش پيدا کرد.

وي تصريح کرد: وقتي اين شبکه‌ها را بدون توجه به منابع آب مي‌سازيم، هم محيط زيست را ناپايدار مي‌کنيم و هم به مناقشات اجتماعي دامن مي‌زنيم. معاون وزير نيرو با بيان اينکه در سال ۹۵ تلاش مي‌کنيم پروژه‌هاي نيمه تمام را به انجام برسانيم افزود: اميدواريم در سال ۹۵ تحول جديدي در اقتصاد آب کشور ايجاد کنيم و فاصله بين قيمت تمام شده و درآمد را کمتر کنيم.

میدانی گفت: عمده مصرف آب کشور در پيک مصرف تابستان است و در اين راستا نيز تمهيدات لازم انديشيده شده و پروژه‌هاي اضطراري نيز براي تابستان تعريف شده است. در ۵ مرکز استان شامل کرمان، همدان، مشهد، بوشهر و شيراز که با بحران آب مواجه هستند تمهيداتي شامل حفر چاه‌هاي جديد و اجاره چاه و اقدامات اضطراري کوتاه‌مدت ديده شده تا تابستان را به‌ خوبي سپري کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *