پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۴

اعتراف تلخ رئيس‌جمهور بعد از 32 ماه درباره مسکن!

دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 484234
بيش از 32 ماه از عمر دولت يازدهم گذشت و کمتر از 14 ماه مفيد از عمر اين دولت باقي مانده است و همچنان رئيس‌جمهور و وزير محترم راه و شهرسازي به دنبال طرحي قابل اجرا و جايگزين مسکن مهر هستند.
اعتراف تلخ رئيس‌جمهور بعد از 32 ماه درباره مسکن!
به گزارش جهان به نقل از جوان، اعتراف تلخ رئيس‌جمهور بعد از 32 ماهبيش از 32 ماه از عمر دولت يازدهم گذشت و کمتر از 14 ماه مفيد از عمر اين دولت باقي مانده است و همچنان رئيس‌جمهور و وزير محترم راه و شهرسازي به دنبال طرحي قابل اجرا و جايگزين مسکن مهر هستند. آنچنان که در آخرين اظهارات رئيس‌جمهوري بار ديگر با انتقاد از مسکن مهر گفت: «مسكن مهر را با هر مشكلي تكميل خواهيم كرد و با كمك بيشتر به بنياد مسكن براي طرح تغيير در بافت فرسوده اگر طرحي داشته باشيد كه توسط بخش خصوصي قابل اجرا باشد، دولت از آن حمايت خواهد كرد.» وي افزود: «تأمين مسکن درداخل شهر با مسکن مهر در بيابان فرق دارد.»

اگرچه بخشي از اظهارات ايشان احتمالاً ناشي از کم‌اطلاعي درباره مسکن مهر است آنچنان که ساخت مسکن مهر در بسياري از شهر‌ها در نقاط مناسب انجام شده ولي متأسفانه اظهارات رئيس‌جمهوري در ديدار با مديران بنياد مسکن اعتراف تلخي است که نمود آن را مردم طبقه متوسط به پايين با گوشت و پوست خود احساس مي‌کنند و هزينه‌هاي سنگين زندگي نيز هر روز آنها را حتي از داشتن آرزوي سرپناهي شخصي دور مي‌کند. آنچنان که براساس طرح جامع تهيه شده در همين دولت حدود 5/2 ميليون نفر مستأجر کم‌درآمد داريم که بايد به شکلي حمايتي آنها را خانه‌دار کرد.

در واقع اين اعتراف تأسف بار بعد از اين همه مدت از عمر دولت که هنوز رياست جمهوري از سوي وزير استراتژيست خود آخوندي طرحي قابل اجرا نديده است و هنوز هم وقت سخنان خود را به جاي درصد تحقق وعده‌هاي داده شده انتخاباتي‌اش در حوزه مسکن به نقد دولت قبلي تخصيص مي‌دهد و بعد از اين مدت به دنبال «راه صحيح» بسيار سخت است.

ايشان در سخناني انتقادگونه از عملکرد وزير خود و خطاب به مسئولان بنياد مسکن مي‌گويد: «براي حل مسئله مسکن بايد راه صحيح را انتخاب کنيم.»
 اين در حالي است که تقريباً از قبل از تشکيل دولت يازدهم همين حرف‌ها از سوي رئيس‌جمهور محترم و اقتصاددانان اطرافش در حوزه مسکن عنوان شده ودر حواشي آن هرازچندگاهي طرحي کاغذي، ‌رسانه‌اي ولي اجراي آن به فراموشي سپرده شده است؛ طرح هايي که بخشي از آن را مي‌توان به شرح زير برشمرد:‌

1- «کليد روحاني در مسکن» که از سوي نوبخت مطرح شد و روي مسکن استيجاري تأکيد داشت، نوبخت در اين باره گفته بود: «دولت ما در كنار مسكن ‌مهر، برنامه‌اي براي مسكن استيجاري دارد كه به وقت مقتضي، جزئيات آن را اعلام خواهيم كرد.»

2- «صندوق‌هاي پس‌انداز مسكن» و تأسيس «مؤسسات پس‌انداز و تسهيلات مسكن» که از سوي مشاور وزير راه و شهرسازي مطرح شدند. پيشنهاد عبده‌تبريزي با توجه به تخصصش در بازارهاي مالي رسماً وزارت راه و شهرسازي رادر حوزه مسکن تعطيل کرد و پس از آن بود که آخوندي بيشتر تئوريسين اقتصاد کلان شد تا وزير راه و شهرسازي.

3- انتشار پيش‌نويس برنامه‌هاي حمايتي بخش مسكن وزارت راه و شهرسازي براي دوره چهار ساله منتهي به سال 1396 مبتني بر برنامه‌هاي طرح جامع مسكن.

4- طرح بازار ثانويه رهن در همايش اول بسته اول خروج از رکود بايد تقويت شود.

5- ساخت 750 هزار مسکن اجتماعي و طرح مسکن حمايتي

6- صندوق پس انداز جوانان

7- طرح افزايش سقف تسهيلات به 80 و 160 ميليون تومان

8- تقويت بانک مسکن با پيشنهاد سه برابري سرمايه و رساندن سرمايه بانک مسکن به 5 هزار ميليارد تومان.

حال با توجه به اين اعتراف تلخ رئيس‌جمهوربعد از 32 ماه و در فرصت باقي مانده رگ تعصب برنامه‌ريزان دولت يازدهم را براي اجرايي کردن يک طرح نصفه و نيمه‌کارآمد تحريک خواهد کرد يا همچنان رويه بدون برنامه‌اي براي خروج از رکود مسکن به انتظار سرمايه‌گذاران خارجي، انتقاد از مسکن مهر ادامه خواهد يافت!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ايشان درست مي فرمايند.بايد در بهترين جاي شهر ها براي مستاجرين كم در آمد مسكن داد .البته لازم به ذكر است كه بالاي شهر ها را همون طيف مرفه كه خودرا صاحبان اصلي كشور مي دانند تصاحب نموده اند و در بيابان هم نبايد جا داد .پس در نتيجه موند قبرستانها كه بهترين جا از نظر جناب رئيس جمهور است. درسته همونجا .كه تا به حال هم سياستهايشان همان را گفته است.
اگر منيت را كنار بگذارند و همين مسكن مهر را ادامه بدهند و اگر مدعي ايراداتي بر آن هستند آن ايرادات را اصلاح كنند مگر چه مي شود؟‌ بابا از خودخواهي ها كه آفت نظام مديريتي است دست برداريد
Iran, Islamic Republic of
بفرماييد موفقيت ايشان در كدام زمينه بوده؟ مسكن يا خودرو يا صنايع يا كشاورزي يا اشتغال يا معيشت؟وعده هاي انتخاباتي ايشان چه شد ؟ درب راكتورها را با بتون پر كرد ومعيشت مردم هم بدتر شده؟ ايشان چرا پاسخگوي مردم نيست؟
جناب آقای رئیس جمهور توجه نمی کنند که اولا اگر در بافت های فرسوده 100 منزل را با برچ سازی به 300 منزل تبدیل کردند، این 200 خانواده ای که به این منطقه اضافه می شوند، نیز همانند ساکنین مسکن مهر، آموزش، بهداشت و خیابان های وسیع تر و سایر امکانات رفاهی را لازم دارند و ثانیا با توجه به رکود در بخش مسکن، زمانی که بخش خصوصی نتواند مسکن را حتی به قیمت تمام شده به فروش رساند، چگونه حاضر خواهد شد، در این مناطق سرمایه گذاری کند. جالب این جاست که ریاست محترم جمهوری پس از بیش از دو سال از تکیه زدن بر مسند ریاست جمهور جنین شق القمری کردند .