پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

امکان سنجی رونق مسکن بدون افزایش؟

دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 484215
یک کارشناسان بازار مسکن عقیده دارد که در سال 95 به رونقی در معاملات مسکن دست خواهیم یافت و همچنین او بر این باور است که لازمه رسیدن به رشد اقتصادی پنج‌درصدی ایجاد رونق در صنعت خودرو و ساختمان است.
امکان سنجی رونق مسکن بدون افزایش؟
به گزارش جهان به نقل از اقتصاد نیوز، با فرا رسیدن سال 95، پیش‌بینی‌های زیادی در رابطه با بازار مسکن صورت می‌گیرد، در این میان برخی از کارشناسان عقیده دارند که در نیمه دوم سال بازار مسکن با رونقی در معاملات همراه با افزایش قیمت اندکی رو به رو خواهد بود این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که رونق اندکی در معاملات مسکن بدون هیچ گونه افزایش قیمت به وجود خواهد آمد.
 
در همین زمینه محمد وطن‌پور یکی از کارشناسان بازار مسکن بیان کرد: بازار مسکن در بهترین حالت در وضعیتی قرار می‌گیرد که رونق معاملات خواهیم داشت؛ به ویژه اگر تسهیلات بانکی به واحدهایی که مردم خریداری می‌کنند تخصیص داده شود، چرا که یکی از عوامل افزایش معاملات این است که نقش تسهیلات بانکی پررنگ شود، آن زمان می‌‌توان انتظار داشت که معاملات رونق بگیرد.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: علاوه بر هر موقعیت اقتصادی دیگر، اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند و اشخاص به خرید مسکن روی آورند و اگر واحدی دارند به فروش آن با قیمت‌های معقول‌تر فکر کنند در نتیجه تا پایان نیمه اول سال 95 میزان معاملات مسکن افزایش می‌یابد.

وطن‌پور در رابطه با پیش‌بینی رشد اقتصادی پنج‌درصدی برای سال 95 گفت: برای پیش‌بینی رشد اقتصادی به دو صنعت مهم نگاه می‌کنند که یکی صنعت خودروسازی و دیگری صنعت ساختمان است.

او در ادامه گفت: اگر ما بخواهیم رشد پنج‌درصدی پیش‌بینی شده را محقق کنیم باید برنامه‌هایی داشته باشیم که در این دو صنعت رونق به وجود بیاید، محصولاتشان به فروش برود و تولیدات هم افزایش پیدا کند.

او تصریح کرد: با توجه به همکاری‌ با کشورهای خارجی و همچنین صحبت‌هایی که انجام شده، ظاهراً در صنعت خودرو کارهایی صورت می‌گیرد؛ در بخش مسکن نیز اگر تسهیلات دولتی بتواند متمرکز شود معنی آن این است که یا واحدهای ساخته‌ شده فروش خواهند رفت یا واحدهایی برای ساخت استارت خواهند خورد و معنی تمام اینها این است که برای صنایع مربوط تقاضا ایجاد می‌شود، چون باید برای این حجم از محصولات نهایی، محصولات واسطه‌ای را تولید کنند و به انبوه‌ساز یا ساختمان‌سازهای خرد و متوسط برسانند و این موضوع می‌تواند صنایع پشتیبان مثل فولاد، سیمان و سایر صنایع وابسته را به تحرک وادار کند.

او در ادامه گفت: منظور از تسهیلات دولتی همان تسهیلات بانکی است نه تسهیلات ارزان‌، تسهیلاتی که قابلیت تخصیص به یک واحد مسکونی را داشته باشد یعنی منع قانونی برای آن وجود نداشته باشد، مثل بحث لیزینگ مسکن یا کارهای کارمزدی که انبوه‌سازان دنبال آن هستند.

وطن‌پور در پاسخ به اینکه آیا این افزایش معاملات همراه با افزایش قیمت مسکن است، بیان کرد: تمام پیش‌بینی‌های ما آن چیزی است که از بازار مسکن انتظار داریم، اما به طور کلی اگر قرار باشد جهشی قیمتی در بازار ایجاد شود، ابتدا باید قیمت‌های قبلی در بازار هضم شود، یعنی ابتدا باید با همین قیمت‌های فعلی رونق به وجود بیاید و بعد انتظار داشته باشیم که با قیمت‌های بالاتر هم مردم بتوانند مسکن خریداری کنند و بتوانند معامله انجام دهند.

همچنین چندی پیش محمود جهانی یکی دیگر از کارشناسان بازار مسکن در رابطه با بازار مسکن سال 95 گفت: پیش‌بینی این است که با توجه به برنامه‌‌هایی که طراحی شده و زمینه و بستر آن در حال فراهم شدن است، در تابستان امسال پس‌اندازهای ایرانیان خارج از کشور صورت گیرد و احتمالاً به یک رونق نسبی و کم عمق دست پیدا خواهیم کرد که متاثر از پس‌اندازهای خارجی است.

جهانی در پاسخ به اینکه آیا این رونق همراه با افزایش قیمت خواهد بود، گفت: به طور طبیعی هر گاه از رونق صحبت می‌کنیم، رشد معاملات و افزایش قیمت با همدیگر به صورت موازی انجام می‌شوند و اینها لازم و ملزوم یکدیگر هستند اما از آنجایی که عمق این رونق زیاد نخواهد بود بنابراین افزایش چندانی در قیمت‌ها اتفاق نخواهد افتاد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *