شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۲
آیا آتش بس در یمن اجرایی می‌شد؟!

ارزیابی پیش نویس مذاکرات صلح یمن/ افزایش وزن سیاسی‌انصارالله پس از یک‌سال جنگ با ائتلاف‌سعودی

يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 484049
بر اساس توافقات صورت گرفته شده همچنین طرف‌ها تنها می‌توانند با هدف دفاع از خود و به شرط استفاده از کمترین میزان قدرت برای واکنش به حمله مستقیم یا تضمین امنیت یک منطقه به زور متوسل شوند. از سوی دیگر بر رسیدن آزاد و بلامانع تمامی هیأت‌های انسانی و امدادرسانی به تمامی مناطق یمن تأکید شده است.
ارزیابی پیش نویس مذاکرات صلح یمن/ افزایش وزن سیاسی‌انصارالله پس از یک‌سال جنگ با ائتلاف‌سعودی
گروه بین الملل جهان نيوزـ پس از گذشت یک سال از عمليات نظامي عربستان سعودي عليه مردم یمن و ایستادگی انصار الله و متحدینش، آتش‌بس در یمن براساس موعدی که سازمان ملل اعلام کرده از امروز دهم آوریل اجرائی و ١٨ آوریل نیز مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر در کویت برگزار خواهد شد.

عربستان در حالی جنگ علیه انصارالله را آغاز کرد که مدعی بود با پس گیری استان های یمن از تصرف انصارالله، عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن را دوباره به کاخ ریاست جمهوری در صنعا برخواهد گرداند.

بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد در درگيري‌هاي يك ساله يمن حدود ٩هزار نفر جان خود را ازدست دادند كه اکثر آنها غيرنظامياني بودند كه در حملات هوايي ائتلاف سعودي جان خود را از دست دادند. همچنين به تازگي گروه ديده بان حقوق بشر گزارشي را در مورد يك حمله هوايي عربستان سعودي منتشر كرد كه ١١٩ نفر در يك بازار در استان حجه كشته شدند. طبق گزارش‌ها اين بمب ساخت امريكا بوده كه در حملات هوايي مورد استفاده قرار گرفته است.

اما این جنگ اتفاقات امنیتی خاصی را نیز برای آمریکا و غربی ها رقم زده که در آینده نه چندان دور تبعات امنیتی آن نمایان خواهد شد. این اتفاق چیزی جز تقویت بی سابقه القاعده یمن که آمریکایی ها آن را بزرگترین و یکی از خطرناکترین گروه های القاعده دنیا می دانند، نیست.

اینک القاعده در یمن برخی شهرها را به تصرف خود آورده و مكلا، سومين بندر بزرگ يمن با جمعيت ٥٠٠ هزار نفري نيز پايتخت القاعده در جنوب اين كشور محسوب می شود. القاعده در یمن یک تفاوت دیگر با گذشته دارد و آن اینکه از طریق غارت بانک ها در یمن و وضع مالیات در شهرهای تصرف شده، به گروه تروریستی ثروتمندو میلیونر تبدیل شده است.

در هر صورت از مهم‌ترین بندهای پیش‌نویس سند آتش‌بس می‌توان به توافق انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی با توقف کامل درگیری‌ها و حملات زمینی، هوایی و دریایی اشاره کرد.

اما بر اساس بند 3 این توافق فرماندهان نظامی محلی می‌توانند در بین خود با توقف درگیری‌ها و خارج‌کردن تجهیزات و یگان‌های نظامی محلی توافق کنند.

این در حالیست که بر اساس توافقات صورت گرفته شده همچنین طرف‌ها تنها می‌توانند با هدف دفاع از خود و به شرط استفاده از کمترین میزان قدرت برای واکنش به حمله مستقیم یا تضمین امنیت یک منطقه به زور متوسل شوند. از سوی دیگر بر رسیدن آزاد و بلامانع تمامی هیأت‌های انسانی و امدادرسانی به تمامی مناطق یمن تأکید شده است.

همچنین چهار نفر از افسران عالی رتبه نظامی و دو افسر مدیانی از انصار الله و کنگره ملی دیگر برای مشارکت در کمیته آتش‌بس و هماهنگی انتخاب می‌شوند.

کمیته آتش بش برای تثبیت آتش بس و توقف درگیری  فعلا در کویت جلسه خواهند داشت و پس از با اعلام نماینده سازمان ملل مکان رایزنی ها برای نشست های آینده اعلام خواهد شد.

در این میان نقش محوری دریاره ارتباط با رسانه ها و ارائه گزارش ها با نماینده ویژه سازمان ملل و یا نماینده منتخب این کمیته خواهد بود.

اما کمیته های محلی – که نقش ویژه ای در آینده برای تثبیت صلح و توافق خواهند داشت- از 8 عضو بی طرف  تشکیل خواهد شد.

نگاهی گذار به پیش نویس مذکور نشان می دهد که وزن انصار الله وکنگره ملی در یک حد و قوراه رعایت شده است. پیش نویس سازمان ملل این پیام را دارد که انصارالله دیگر همانند چند سال قبل محصور در یک استان نیست و اینک پس از یک سال جنگ همه جانبه با عربستان با هزاران پرواز جنگی و هزاران نیروی تجهیز شده نظامی زمینی ائتلاف سعودی، به عنوان یک نیروی موثر و غیرقابل چشم پوشی در سرتاسر یمن باید دیده شود. هزاران ساعت جنگ نابرابر نه تنها انصارالله را دچار ضعف نکرده بلکه پیش نویس سازمان ملل این پیام را دارد که این گروه وابسته به محور مقاومت بیش تر  از آغاز جنگ اینک وزن سیاسی و بین المللی به خود گرفته است. به همین دلیل می توان گفت جنگ جدید عربستان علیه انصارالله نیز همانند دیگر جنگ های ده سال اخیر تنها به صورت صعودی به تقویت این گروه مردمی و ریشه دار در یمن منجر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فان حزب الله هم الغالبون
این است نتیجه ایستادگی و مقاومت