کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش بین الملل؛

ملک سلمان چگونه منافع اسراییل را در سفر به مصر تامین کرد؟/ وقتی السیسی آل سعود را دور می‌زند!

22 فروردين 1395 ساعت 10:02

ملک سلمان در این سفر یک قرارداد کلان نفتی با مصر را در نظر گرفته که بر مبنای آن قرار است که بخشی از نفت مصر در پنج سال آینده توسط عربستان تامین شود.


گروه بین الملل جهان نیوزـ ملک سلمان در یک سفر تبلیغاتی بسیار پر و سر وصدا به مصر رفت و در آنجا همانند یک رهبر محبوب در جهان عرب توسط  دولتمردان نظامی این کشور از وی استقبال شد.

عربستان که یکی از اصلی ترین عوامل سقوط محمد مرسی رییس جمهور منتخب مردم مصر بود، پس از روی کارآمدن ژنرال عبدالفتاح السیسی به هر طریق ممکن قصدحفظ کردن وی در  راس هرم قدرت مصر دارند.

عربستانی ها طی چند سال اخیر تلاش کرده اند که با ترزیق میلیون ها دلار پول، ژنرال السیسی را تقویت کنند ولی اقتصاد مصر همچنان در یک رکود بی سابقه قرار دارد و مشکلات معیشتی مردم این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است.

وقتی السیسی آل سعود را دور می‌زند!

کمک های بیش از ده میلیارد دلار عربستان البته سبب نشده تا مصر در سیاست خارجه دست بسته در اختیار آل سعود باشد و همچنان در پرونده های منطقه ای همچون سوریه، دولتمردان مصری موضع مستقل خود را دارند. همین استقلال در پرونده یمن نیز قابل مشاهده است. علی رغم شایعاتی که برخی رسانه های عربی مبنی بر اعزام نیرو از طرف ارتش مصر به یمن در اویل جنگ افروزی آل سعود بر علیه مردم یمن صورت گرفت ولی عملا مصری ها در باتلاق یمن تلاش کردند همراه آل سعود در حوزه لشکرکشی نشوند.

با این وجود دولتمردان مصری برای ادامه حکومت خود و برخی گشایش های اقتصادی چشم به دلارهای نفتی آل سعود دارند و به همین دلیل برخی همراهی ها را با عربستان در مسایل منطقه ای و به خصوص درباره محور مقاومت به رهبری ایران انجام داده اند.

البته در این سفر ملک سلمان نیز برای تشویق بیشتر مصر برای همراهی در پرونده های منطقه ای مشوق های را نیز با خود به قاهره برده است. ملک سلمان در این سفر یک قرارداد کلان نفتی با مصر را در نظر گرفته که بر مبنای آن قرار است که بخشی از نفت مصر در پنج سال آینده توسط عربستان تامین شود.

به گزارش روسیا الیوم، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی نیز خبر داده است که برای احداث یک پل ارتباطی بین مصر و عربستان که اولین از نوع خود بوده و  قاره آسیا و آفریقا را به هم متصل می کند، به توافق رسیده اند. نکته جالب آنکه نام این پل نیز به گفته عبدالفتاح السیسی «ملک سلمان عبدالعزیز» خواهد بود.

اما با وجود اینکه از جزییات خاص این سفر اخبار چندانی در رسانه های منطقه منتشر نشده ولی برخی اقدامات ملک سلمان در این سفر نشان می دهد که وی چگونه در راستای منافع اسراییل اقدام کرده است.

ملک سلمان در این سفر مبلغ یک و نیم میلیارد دلار برای توسعه منطقه سینا در نظر گرفته است. منطقه سینا گرچه یکی از مناطق ناامن مصر محسوب می شود ولی محلی برای پروش گروه های جهادی علیه اسراییل نیز بوده است. رژیم صهیونیستی همواره از این منطقه احساس خطر کرده و بخش زیادی از کمک ها به باریکه غزه از طریق همین منطقه صورت می گیرد. کمک میلیاردی عربستان به مصر برای صحرای سینا بی شک با نگاهی به تامین امنیت اسراییل در این منطقه مهم نیز صورت می گیرد.

از سوی دیگر در راستای خوشامدگویی مصر به ملک سلمان، شرکت ماهواره ای مصری "نایل ست" با ادعای پخش برنامه های از شبکه المنار که به منجر به اختلافات طایفه ای و مذهبی در لبنان می شود، اقدام به توقف پخش برنامه های این شبکه کرده است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که عربستان اخیرا حزب الله را در لیست گروه های تروریستی قرار داده و اینک مصری ها نیز در ادامه فشار به حزب الله، برای انزوای رسانه های جریان مقاومت اقدام کرده اند.

اما برخی رسانه های لبنانی نیز خبر داده اند که در این سفر درباره تعیین تکلیف مرز دریایی بین دو کشور نیز گفتگوهای صورت گرفته است. بر اساس این گزارش ها در توافقات صورت گرفته شده جزیره های "تیران" و "صنافیر" که از سالها قبل تحت کنترل مصر بوده، تصمیمات مهمی گرفته شده است. علت اهمیت استراتژیک این دو جزیره نیز در این گزاره است که این دو جزیره ورودی و خروجی خلیج العقبه هستند و در صورت بسته شدن دریانوردی در بندر ایلات یا الرشراش اسراییل تعطیل می شود. برخی منابع معتقدند که در اینباره توافق شده که این جزایر توسط عربستان اداره بشوند. جزایری که می توانست گهگاهی عاملی برای فشار به اسراییل باشد، اینک با اداره عربستان، سبب کاهش نگرانی های اسراییل از این دو جزیره خواهد شد. البته مردم انقلابی مصر مخالفت های جدی در اینباره دارند ولی ظاهرا عبدالفتاح السیسی توان مقابله با خواسته های ملک سلمان را زیاد ندارد.


کد مطلب: 483958

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/483958/ملک-سلمان-چگونه-منافع-اسراییل-سفر-مصر-تامین-وقتی-السیسی-آل-سعود-دور-می-زند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com