چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

واردات از چین رکورد زد+نمودار

چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 483278
در سال 1394 برای اولین‌بار در چند دهه اخیر، کالاهای چینی بیش از یک چهارم کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند تا اقتصاد ایران بیشتر از قبل، چینی شود.
به گزارش  جهان به نقل از مشرق، در سال 1394 برای اولین بار در چند دهه اخیر، کالاهای چینی بیش از یک چهارم کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند تا اقتصاد ایران بیشتر از قبل، چینی شود.

بر اساس آمار اعلام‌شده گمرک، در سال گذشته 41.5 میلیارد دلار کالای خارجی به کشور وارد شد که بیش از 25 درصد آنها چینی بود.

ارزش کالاهای چینی وارداتی به کشور در سال گذشته 10.4 میلیارد دلار بود، بدین ترتیب 25.2 درصد از مجموع واردات کشورمان را اجناس چینی به خود اختصاص دادند.

سهم 25.2 درصدی چینی‌ها از واردات ایران در سال گذشته، آماری بی‌سابقه در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود و در هیچ سالی چینی‌ها نتوانسته بودند تا این سطح، بازار ایران را تسخیر کنند.
در دوره 8 ساله دولت‌های نهم و دهم، به طور میانگین کالاهای چینی 9.4 درصد از کل واردات کالا به کشور را تصاحب کردند اما با تغییر دولت در سال 1392، روند واردات اجناس چینی شتاب فراوانی پیدا کرد به طوری که در سال 92 سهم چینی‌ها از واردات ایران به 19.7 درصد و درسال 93 به 23.8 درصد و نهایتا در سال گذشته به 25.2 درصد افزایش یافت.

رشد چشمگیر وابستگی وارداتی به اجناس چینی در دولت یازدهم کاملا با شعارها و سخنان مقامات ارشد این دولت در تناقض است.

اکنون برخلاف مواضع دولتی‌ها، تقریبا از هر 4 کالایی که به ایران وارد می‌شود، یکی از آنها چینی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *