سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۶
۶
پوشاندن خطای مذاکراتی با اظهارات خلاف واقع؛

اعلام زمان تحریم دلاری ایران برای یادآوری به آقای عراقچی

چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 483223
آقای عباس عراقچی سه شب پیش در برنامه گفت وگوی ویژه خبری ادعا كرد تحریم مبادلات دلاری یك تحریم اولیه، غیر مرتبط با هسته ای و در نتیجه، رفع آن مستلزم حل مسائل دوجانبه ایران و امریكاست.
اعلام زمان تحریم دلاری ایران برای یادآوری به آقای عراقچی
به گزارش جهان، مهدی محمدی، کارشناس سیاسی در کانال تلگرامی خود در مطلبی با عنوان "آیا تحریم دلار مربوط به ٣٠ سال پیش است؟" نوشت:

آقای عباس عراقچی سه شب پیش در برنامه گفت وگوی ویژه خبری ادعا كرد تحریم مبادلات دلاری یك تحریم اولیه، غیر مرتبط با هسته ای و در نتیجه، رفع آن مستلزم حل مسائل دوجانبه ایران و امریكاست. با تاسف بسیار باید گفت این سخن صادقانه و درست نیست و دوستان تیم هسته ای صرفا درصدد پوشاندن خطای بزرگ مذاكراتی خود در این باره هستند.

 تحریم چرخه دلار مربوط به سی سال قبل نیست بلکه جزو تحریمهایی است که در کوران پرونده هسته‌ای علیه ایران وضع گردید. در 10 نوامبر سال 2008 (سال 1387 شمسی) وزارت خزانه‌داری آمریکا طی دستور العملی دسترسی بانکهای ایرانی به دلار را قطع کرد. این دستور العمل را در اینجا ببینید.

بعد از این تاریخ هر گونه پرداخت دلاری ایران در مسیر تسویه در بانکهای آمریکایی رد شد و ایران مجبور گردید از ارزهای جایگزین نظیر یورو استفاده کند. در سال 2012 (91 شمسی)‌ با تصویب دستور اجرایی 13599 توسط اوباما قطع چرخه دلار به توقیف چرخه دلار تغییر یافت و از این تاریخ تاکنون هر گونه انتقال وجه دلاری مرتبط با بانکهای ایران در مسیر تسویه مسدود می گردد! متاسفانه این تحریم به دلیلی كه ما هنوز درنیافته ایم از فهرست مطالبات تیم ایرانی در ایام تصویب برجام کنار گذاشته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلام در این دولت یازدهم اگر حرف راست شنیده اید اطلاع بدهید
احمدی
سلام
به اطلاع این کارشناس محترم میرساند از زمان کلینتون و اجرا قانون داماتو ( تحریم های اولیه ) بر علیه کشور ما اجرایی شده بود ولی با یک استتنا و از طریق روش U-Turn خزانه داری امریکا اجازه معامله با دلار را فقط در خارج از امریکا صادر کرده بود که با تحریم های بانک مرکزی این مجوز نیز لغو شد و بهمین دلیل است که تحریم دلار مربوط به تحریم های اولیه میشود و در حال حاضر دولت امریکا بدنبال اخذ مجوزهای لازم برای برقراری مجدد این روش از سنا و خزانه داری است و در اصا نقض برجام نشده است

کارشناس اقتصادی و امور بین املل
حبيب الله عبدالعالى.
Japan
اينها از چى وحشت دارند نميدانم براى چى اينهمه امار و اطلاعات مخدوش بخورد ملت شريفمان ميدهند و تا چه زمان مى تواند ادامه داشته باشد.
ولى بدانيد هيچ ملتى وجود ندارد حامى دولتمردان ضعيف و با كارنامه سراسر مخدوش باشد توكل كنيد بخدا و با تكيه به مردم سلحشور وامتحان پس داده محكم و ايستاده در مقابل اول خدا و سپس امت قهرمان و شهيد پرور صادقانه و شفاف با ملت سخن گفته و بدانيد كه اگر اينجور بود امت قهرمان هم با تمام وجود حمايت كرده و از اشتباهات خواهند گذشت
Romania
اصلا مگه واحد پول یورو چند ساله که روی کار اومده؟مگه قبل از یورو ما با ارز دلار مبادله نمیکردیم و تحریم هم نبودیم.پس این عراقچی از کجا میگه دلار از تحریمهای اولیه اوایل انقلاب است؟!
چه فرقی میکنه، مگه تحریمهایی که مثلا قرار بود برداشته بشه برداشته شد؟ که حالا سر تحریم دلاری هم مذاکره میکردند. تازشم توی برجام اوووونقدر سوتی دادن که این سوتیشون اصلا به چشم نمیاد
حالا هرچی تحریم اولیه ثانویه ثالثیه پس هدف مذاکره چه بوده اگه این تحریم و اون تحریم بهمون تحریم مرتبط به غیر هسته ای است پس برای چه مذاکره کردید که توان هسته ای ایران را واگذار کنید .همین پس چی گیر ما اومد وا عجبا