پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بهترین توصیه‌ها به افراد دچار سکته مغزی

چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 483214
دانشیار و مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه سکته مغزی پس از بیماری‌های عروق کرونری قلب و سرطان‌ها، سومین عامل مرگ و میر در جوامع است، نسبت به ارائه بهترین توصیه به این افراد پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ایرج عبدالهی -  دبیر علمی بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران که از 15 تا 17 اردیبهشت ماه 95 سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: شایعترین بیماری مغز و اعصاب که منجر به اختلال در حرکت می‌شود، سکته مغزی است که پس از بیماری‌های عروق کرونری قلبی و سرطان‌ها، سومین عامل مرگ و میر در جوامع و از جمله ایران است، به‌طوریکه از هر 6 نفر، یکی در طول عمر خود دچار آن می‌شود. علاوه بر آمار بالای مرگ و میر، یکی از مهمترین علل بروز ناتوانی حرکتی به‌ویژه در افراد میانسال و سالمند است.

وی گفت: سکته مغزی منجر به ضعف یا فلج یک سمت بدن می‌شود و پس از درمان‌های اولیه و تثبیت علائم حیاتی، توانبخشی به منظور غلبه بر اختلال حرکتی جزو مهمترین درمانها است که هر چه سریعتر باید برای بیمار شروع شود و فیزیوتراپی در این میان جایگاه ویژه ای دارد.

دانشیار و مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: تاکید اصلی در فیزیوتراپی این بیماران بر تمرینات عملکردی مانند حفظ تعادل در وضعیت نشسته و ایستاده، راه رفتن و عملکرد دست با استفاده از سمت مبتلا است. همچنین کنترل قوام عضلات و در صورت نیاز تقویت یا تسهیل عضلات مبتلا از مبانی درمان فیزیوتراپی این بیماران است که البته در مراحل اولیه می‌توان از برخی عوامل فیزیکی مانند عوامل گرمایی و تحریک الکتریکی عملکردی و بیوفیدبک استفاده کرد.

عبدالهی تصریح کرد: تمرینات باید در کلینیک آغاز و در منزل توسط بیمار و به کمک خانواده پیگیری شود چرا که اثر بخشی این تمرینات در گرو تکرار زیاد آنها است و استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، واکر، بریس و ... در حد ضرورت و با تشخیص فیزیوتراپیست و نیز تغییرات لازم در محیط زندگی و کار از دیگر توصیه‌ها برای کنترل مشکلات حرکتی این بیماران است.

وی در خاتمه با اشاره به شعار بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران با عنوان «حرکت برای زندگی » افزود: محورهای مورد بحث در این کنگره شامل اختلالات کنترل حرکت، توانبخشی کودکان دارای مشکلات حرکتی، توانبخشی دست، فیزیوتراپی به‌دنبال سکته مغزی، درمان‌های دستی و عوامل فیزیکی و ... است و جایگاه فیزیوتراپی در تیم توانبخشی و نظام سلامت از تاکیدات ویژه این کنگره خواهد بود زیرا با افزایش میانگین طول عمر در جوامع، بیماری‌ها از سمت بیماریهای عفونی به سمت بیماریهای ناتوان کننده متمایل شده است و در این میان فیزیوتراپی به‌عنوان یکی از مهمترین رشته‌های مرتبط با حرکت و ناتوانی اهمیتی روز افزون پیدا کرده است و با توجه به گسترش حوزه‌های مرتبط با فیزیوتراپی در برخی کشورها، مقطع پایه فیزیوتراپی به دکترای حرفه ای ارتقا یافته است.

بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران طی روزهای 15 تا 17 اردیبهشت ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود و در این کنگره که به همت انجمن فیزیوتراپی ایران و با همیاری دانشکده‌های توانبخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود، تازه‌های فیزیوتراپی در قالب سخنرانی، پوستر، میزگرد و کارگاه‌های آموزشی توسط متخصصین فیزیوتراپی و رشته‌های مرتبط ارایه خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *