جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

برنامه ششم توسعه دولت، برنامه نیست

چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 483180
فولادگر:31 ماده لایحه احکام برنامه ششم توسعه با سیاست های کلان این برنامه و دو سوم آن با سیاست های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد
برنامه ششم توسعه دولت، برنامه نیست
به گزارش  جهان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا فولاد گر در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه انچه که دولت به عنوان برنامه پنج ساله ششم توسعه به مجلس ارائه کرده است برنامه نیست افزود: بر اساس قانون رئیس جمهور بر ای ارائه برنامه الزام ندارد اما روال 5 برنامه گذشته این بوده که دولت لایحه برنامه را ارائه می کرد.

وی گفت: رئیس جمهور اعتقاد دارد کشور اکنون به ارائه برنامه بیشتر نیاز ندارد و لایحه احکام برنامه ششم موادی است که دولت می گوید به آن نیاز دارد.

وی افزود: دولت برنامه پشتیبانی را نیز برای اجرای 31 ماده لایحه احکام این برنامه با تاخیر به مجلس ارائه کرده است.

فولاد گر گفت:  اگر برنامه پشتیبان و جداول برنامه ششم نیز در مجلس شورای اسلامی تصویب شود این برنامه قانون می شود اما مجلس مجبور است لایحه احکام را مطابق سیاست های کلان برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی تصویب کند.

وی افزود: تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم خوشبینانه است اما در تصویب این برنامه باید به بخش های پیشران اجتماعی،‌امنیتی، ‌سلامت، رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار توجه بیشتری شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه پنجم توسعه در مقایسه با برنامه های پیش از آن کمترین درصد تحقق را به دلیل نوسان های بسیار در عرصه اقتصادی کشور و مسائل بین المللی داشت.

وی گفت:‌باید برنامه های توسعه پس ازپایان زمان اجرا آسیب شناسی و نتایج آن بررسی شود.

اسماعیل جلیلی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه افزود: از دو سال پیش با محور اولویت های مشخص مبتنی بر سند چشم انداز و نیازهای جامعه درباره برنامه ششم چالش هایی وجود داشت .

وی افزود: دولت باید لایحه احکام و سند پشتیبان برنامه ششم توسعه را همزمان به مجلس ارائه می کرد اما ارائه با فاصله این دو موجب مسائل و اختلاف هایی در مجلس شورای اسلامی شده است.

جلیلی گفت:‌ دولت باید افزون بر سیاست های کلی برنامه ششم توسعه نحوه تامین منابع و چگونگی توسعه پایدار استان ها را برای مجلس مشخص می کرد .

نماینده موافق کلیات لایحه احکام برنامه ششم توسعه افزود: مجلس می تواند پیوست لایحه احکام برنامه ششم را به قانون تبدیل کند .

وی گفت:‌مصوبات مجلس شورای اسلامی در دو سال اخیر بیشتر مفاد سیاست های اقتصاد مقاومتی را پوشش می دهد و نگاه این سیاست ها به یک برنامه پنج ساله محدود نمی شود .

وی در عین حال افزود:‌اضافه کردن احکام جدید به لایحه احکام برنامه ششم موجب حجیم شدن این برنامه ها می شود .

جلیلی گفت: باید در تصویب برنامه توسعه ششم به انعطاف پذیری این برنامه و چگونگی تامین منابع مالی آن توجه شود.

این مجلس شورای اسلامی افزود: رشد 8 درصدی اقتصاد که در لایحه احکام برنامه ششم پیش بینی شده است با شرایط کنونی بسیار سخت محقق می شود .

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: این کمیسیون 4 کار گروه تخصصی برای بررسی کلیات برنامه ششم و جزئیات آن با حضور اعضای سازمان مدیریت و مرکز پژوهش ها ایجاد کرده است .

وی افزود:‌ پس از تعطیلات اوایل اردیبهشت مجلس لایحه برنامه ششم توسعه به صحن علنی مجلس می آید .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *