پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

مسافران نوروز چقدراحساس‌امنیت داشتند؟

چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 483136
نیروی انتظامی در تحقیقی به بررسی عملکرد نوروزی پلیس از منظر مسافران پرداخت که نتایج این تحقیق منتشر شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عملکرد نوروزی پلیس از منظر مسافران نوروزی منتشر شد.

در زیر نتایج این تحقیق را می‌خوانید.

فراهم ساختن محیطی سرشار از امنیت و آرامش و فضایی مملو از هنجارمندی  و انضباط جویی برای مسافران پرشمار  نوروزی از جمله مهمترین اهدافی هستند که نیروی انتظامی  هر ساله برای تحقق آنها از هیچ جد و جهدی فروگذار نمی کند.  در ایام تعطیلات نوروزی امسال نیز در قالب " طرح نوروزی " و با اتخاذ شعار " تعامل پلیس و مردم ؛ نظم و قانونمندی و نشاط بهاری " برای تحقق حداکثری این اهداف، پلیس کوشید تا تلاش های خود را مضاعف سازد. حال این سئوال پیش روی ما است که آیا پلیس  با " اقدامات هوشمندانه " و " طرح های ضربتی " خود توانسته است  ایمنی شهروندان  به ویژه مسافران نوروزی را تامین کند و زمینه و بستر را برای ظهور و بروز رفتارهای هنجارمند و منظم مهیا سازد ؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها و پرسش های مشابه ، در ایام تعطیلات یک نظرسنجی جامع  به سامان رسید. در سطور زیر چکیده ای از یافته های آن نظرسنجی گزارش می شود.

روش شناسی 

در این نظرسنجی از روش " پیمایش دو مرحله ای " (زمینه یابی ) استفاده شد. برای این منظور نظرات نمونه ای به حجم 11000 نفر در دو وهله زمانی ، یکی در روزهای  آغازین تعطیلات نوروزی و دیگری در واپسین روزهای تعطیل ، با استفاده از یک مقیاس اندازه گیری دارای روائی مناسب  و پایائی بالا اندازه گیری شد.  داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری مناسب  و به کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

الف- یافته های جمعیت شناختی

1-33 درصد پاسخ دهندگان  این نظرسنجی را زنان و بقیه آنها را (77درصد را ) مردان تشکیل می دادند . 

2-پاسخ دهندگان  در دامنه سنی 15 تا 80 سال ( با میانگین سنی 39 سال ) قرار داشتند.

3-اغلب پاسخ دهندگان  (82درصد ) متاهل و بقیه (18 درصد ) مجرد بودند.

4- تحصیلات پاسخ دهندگان از بیسواد تا دکترای  تخصصی ( با میانگین  دیپلم ) در نوسان بود.

ب- میزان احساس امنیت

میزان احساس امنیت  مسافران  در مولفه های مالی ، جانی ، ناموسی ، روانی ، اجتماعی و اخلاقی مورد اندازه گیری قرار گرفت. میانگین نمرات آنان بر اساس تراز 100 در مولفه های شش گانه در جدول زیر درج شده است.
 
مولفه میانگین
مالی ( عدم ترس از سرقت اموال ) 84
جانی ( عدم ترس از مورد حمله قرار گرفتن ) 93
ناموسی ( عدم ترس از مزاحمت  و تعدی) 87
روانی ( عدم ترس از تحقیر و توهین ) 87
اجتماعی (عدم ترس از طرد  و بی حرمتی عمومی ) 88
اخلاقی (عدم ترس از نقض اخلاقیات ) 85
میانگین کل 86

جدول 1: میانگین احساس امنیت مسافران نوروز 95

همانگونه که میانگین های درج شده در جدول بالا نشان می دهد شهروندان در تمامی مولفه های شش گانه احساس امنیت  نمرات بالایی کسب کرده اند. میانگین کل احساس امنیت نیز 86 از 100 ( 18 از 20 ) است. بالاترین احساس امنیت نیز مربوط به امنیت جانی و کمترین آن مربوط به امنیت مالی بوده است. از مجموع  این میانگین ها می توان نتیجه گرفت  که تنها حدود 20 درصد  شهروندان در مجموع " احساس ناامنی " داشته اند.

ج – رضایت از عملکرد پلیس در ایام تعطیلات

میزان رضایت شهروندان از عملکرد پلیس با چند مولفه مورد اندازه گیری قرار گرفت. خلاصه نتایج حاصل بر اساس تراز 100 در جدول زیر درج شده است.
 
مولفه میانگین
اطلاع رسانی و آموزش به موقع 86
حضور در اماکن و معابر 84
سرعت عمل در کمک  رسانی به مسافران 78
از بین بردن فرصت جرم  و کجروی 77
تسهیل فرایند ایاب و ذهاب ( ترافیک ) 75
میانگین کل 80

جدول 2: میانگین رضایت از عملکرد پلیس در ایام تعطیلات نوروز

همان گونه که ملاحظه می شود نمره رضایت شهروندان از عملکرد پلیس در ایام تعطیلات  80از 100 ( یا 16 از 20 ) است. کمترین آن مربوط به تسهیل ترافیک و بیش ترین آن مربوط به آموزش و اطلاع رسانی به موقع است.

د- رضایت از رفتار و برخورد کارکنان پلیس

مسافران نوروزی چه میزان از رفتار و برخورد ماموران پلیس رضایت داشته اند ؟ برای پاسخ به این پرسش نظرات مسافران با چند سئوال اندازه گیری شد. حاصل آن نظرات  در جدول زیر درج گردیده است.
 
مولفه میانگین
برخورد احترام آمیز با مردم 79
برخورد مقتدرانه اما احترام آمیز  با متخلفان 76
رعایت عدالت در برخورد با متخلفان 74
راهنمایی صبورانه مسافران 82
کمک فنی به مسافران نیازمند کمک 87
میانگین کل 79

جدول 3: میانگین رضایت مسافران از رفتار و برخورد کارکنان پلیس

میانگین های درج شده در جدول بالا نشان می دهد که در اغلب مقوله های رفتاری شهروندان از برخورد ماموران پلیس رضایت داشته اند. رضایت کل نیز 79 از 100 ( یا 8/15 از 20) بوده است.

ه-  رضایت ماموران پلیس از همکاری و همراهی و قانونمندی مسافران

از شماری از ماموران پلیس به ویژه ماموران  راهنمایی و رانندگی ، پرسیده شده که در تعطیلات نوروز امسال چه میزان  از برخورد و تعامل و رعایت قانون  توسط شهروندان  به ویژه مسافران ، راضی بوده اند ؟ نتیجه نشان داد که 92درصد آنان در حد خیلی زیاد و زیاد از برخورد و رفتار مسافران رضایت داشته اند.

نتیجه گیری

نتایج این نظرسنجی آشکار ساخت که شعار نوروزی ناجا ( پلیس و مردم ؛ نظم و قانونمندی و نشاط بهاری )  در ایام تعطیلات نوروزی بگونه ای مطلوب محقق شده است. چه، از یکسو تعاملی مثبت و سودمند  بین پلیس و مردم شکل گرفته است. این تعامل آنقدر سودمند بوده است که این دو در حد مورد انتظار از یکدیگر رضایت داشته اند. از دیگر سو پیامد این تعامل  رعایت حداکثری قانون  و تبعیت  از هنجارهای پذیرفته شده جامعه بوده است. در سایه این قانونمندی  و هنجارگرایی و نظم مندی" احساس امنیت " شهروندان محترم  ، در تمامی مولفه های این پدیده فزونی یافته است. و لاجرم  با افزایش احساس امنیت همگانی ، نشاط و شادابی بهاری، آنگونه که شایسته است ، به درون روان شهروندان  راه یافته است و تعامل و معاشرت  آنان با یکدیگر نیز این نشاط بهارانه را دو چندان ساخته است.  از همین روی ، امیدواریم این رویه شایسته در سال " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل "  به یک فرهنگ ماندگار و پویا تبدیل شود.

سرانجام یادآور می شود که :

*احساس امنیت مسافران

*رضایت مسافران از عملکرد پلیس

* رضایت مسافران از رفتار و برخورد پلیس

در تعطیلات نوروز 1395 در مقایسه با تعطیلات سال قبل بین 5 تا 10 نمره از 100 ( یا 1 تا 2 نمره از 20) افزایش یافته است. همچنین ، رضایت ماموران پلیس از مردم 15 نمره از 100 (یا 3 نمره از 20) اضافه شده است.

 این یافته نشانگر آن است که جامعه  ما به صورت  معناداری گام در راه قانونمندی ، هنجارپذیری و "نشاط عقل محور" نهاده است و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به پلیس بهبود یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *