چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
۲۸

پاسخ کیهان به روحانی/ اگر برجام نبود نفت 120 دلار بود

چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب: 483118
در حالی که رئیس‌جمهور اخیرا مدعی شده اگر برجام نبود حتی یک بشکه نفت هم نمی‌توانستیم صادر کنیم، نماینده سابق ایران در اوپک اعلام کرد قبل از برجام حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم.
پاسخ کیهان به روحانی/ اگر برجام نبود نفت 120 دلار بود
به گزارش جهان، محمدعلی خطیبی در گفت‌وگویی میزان صادرات نفت خام ایران در اوج تحریم‌ها و قبل از برجام را روزانه حداقل یک میلیون بشکه اعلام کرد.

این در حالی است «حسن روحانی، اخیرا در دیدار کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدعی شد که دشمنان ملت ایران به دنبال این بودند تا توانمندی و تاثیرگذاری ایران در بازار جهانی انرژی را حذف کنند و اگر این دولت می‌خواست راه گذشته را ادامه دهد، امروز صادرات نفت کشور به صفر می‌رسید، در حالی که اگر برجام نبود، قدم به قدم حتی یک بشکه نفت را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم!»

در واکنش به این ادعاها نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با نسیم آنلاین گفت؛ اظهارات رئیس‌جمهوری نشان داد که وزارت نفت آمارهای درستی به او ارائه نمی‌کند، چرا که در همین دولت یازدهم هم و خصوصا در 1/5 سال آغاز به کار که با بحران فروش مواجه بود باز هم صادرات نفت خام کشور حداقل یک میلیون بشکه در روز بوده است.

وی در توضیح نحوه فروش نفت ایران در سه سال انتهایی دولت دهم گفت: به غیر از اروپا و آفریقای جنوبی مابقی کشورها نفت ایران را خریداری می‌کردند و با وجود تحریم نفتکش‌های خارجی و اجتناب شرکت‌های بیمه‌ای خارجی از بیمه کردن نفتکش‌ها و نخریدن نفت، ایران نفت خود را با تکیه بر نفتکش‌ها و بیمه‌های داخلی در بنادر کشورهای مشتری، تحویل خریداران می‌داد.

به گفته وی، هم‌اکنون و با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، همچنان صادرات نفت خام ایران به رقم قبل از تحریم بازنگشته است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، رقم صادرات نفت خام ایران در پیش از تحریم‌ها را روزانه 2/5 میلیون بشکه در روز برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر رقم کل تولید نفت خام کشور 3 میلیون و 200 هزار بشکه در روز بوده که این مقدار با رقم تولید 4میلیون بشکه‌ای در قبل از تحریم‌ها، فاصله‌ای 800هزار بشکه‌ای دارد.
خطیبی گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور اکنون بیش از 2 میلیون بشکه در روز بوده که دست‌کم 300 هزار بشکه آن میعانات گازی است.

وی اذعان داشت: میزان تولید نفت خام کشور از رقم 2 میلیون و 800 هزار بشکه در قبل از برجام به رقم 3 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یافته و وزارت نفت اعلام داشته که ظرف مدت 6 ماه پس از اجرای برجام 500 هزار بشکه در روز و  6 ماه بعد از آن همین مقدار به تولید نفت کشور اضافه خواهد شد در حالی‌که این دولت فقط 400هزار بشکه، رقم تولید را افزایش داده است.

نماینده سابق ایران در هیئت عامل اوپک اضافه کرد که در حال حاضر 300 هزار بشکه از میعانات گازی هم در لیست فروش نفت محاسبه می‌شود و ادامه داد که در شرایط کنونی بخشی از نفت خام کشور صرف مبادله بنزین می‌شود که در واقع این رقم هم نباید در لیست صادرات نفت خام محاسبه شود.

نتایج بررسی روند قیمت نفت در 3 سال اخیر
در همین حال بررسی روند قیمت نفت در 3 سال اخیر نشان می‌دهد هر چقدر ایران در مذاکرات هسته‌ای از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی کرده قیمت نفت هم کاهش یافته است.

به طور مثال بررسی‌ها بیانگر آن است که میانگین قیمت جهانی نفت در سال 92 و خصوصا قبل از مذاکرات دولت روحانی با غرب بیش از 100 دلار بوده است ولی پس از شروع مذاکرات هسته‌ای ظریف و تیمش قیمت نفت به مرور روند نزولی طی کرده است.

به طور مثال پس از توافق ژنو قیمت نفت، چند دلاری پایین آمد، این روند ادامه داشت تا اینکه مذاکرات به توافق لوزان رسید و سپس با این توافق هم قیمت نفت خام 2/5 دلار کاهش یافت و به بشکه‌ای 55 دلار رسید.

خبرگزاری چینی «شین‌هوا» در همان زمان طی گزارشی نوشت، اعلام بیانیه مشترک هسته‌ای بین ایران و کشورهای مذاکره‌کننده با محمدجواد ظریف قیمت جهانی نفت و طلا را کاهش داده است.

 این روند کاهشی قیمت‌ها باز هم ادامه یافت تا اینکه قیمت نفت با امضای برجام به بشکه‌ای حدود 30 دلار رسید یعنی نرخ طلای سیاه نسبت به زمانی که دولت حسن روحانی شروع به کار کرد بیش از 70 دلار تنزل کرد و بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که گرچه توافق هسته‌ای منجر به تسهیل صادرات نفت ایران شده است اما همین توافق به نوعی سبب کاهش شدید درآمدهای نفتی ایران شده است. زیرا اگر دولت روحانی به سمت توافق هسته‌ای با غرب نمی‌رفت و خبری از توافقات ژنو و لوزان و برجام نبود آیا قیمت نفت باز هم به همین بشکه‌ای 30 دلار می‌رسید یا اینکه بر اثر ایستادگی و مقاومت ملت و دولت ایران بر مواضع هسته‌ای، قیمت نفت همچنان بالای 100 دلار و بلکه بیشتر می‌بود.

برای اینکه مفهوم کاهش درآمدهای نفتی ناشی از حصول توافق برجام ملموس‌تر شود کافی است مجددا نگاهی به قیمت نفت در سال 92 و اواخر سال 94 بیندازیم.

در سال 92 (قبل از مذاکرات هسته‌ای روحانی با غرب) ایران به طور میانگین روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت با قیمت بیش از 100 دلار می‌فروخت و در اواخر سال 94 یعنی پس از توافق برجام، دولت جناب روحانی نهایتا یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام با قیمت حدودا 30 دلار در هر بشکه فروخته است.

به تعبیری قیمت هر بشکه نفت ایران در زمان ایستادگی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب 4 برابر زمان فعلی بود که کشورمان از مواضع هسته‌ای تا حدود زیادی عقب‌نشینی کرده، 12 هزار سانتریفیوژ را از بین برده، قلب راکتور اراک را با بتن پر کرده، فعالیت فردو را هم متوقف ساخته و هزاران کیلو اورانیوم غنی شده خود را به خارج فرستاده است.

بنابراین همان گونه که ملاحظه می‌شود با حصول برجام نه تنها درآمد نفتی ایران افزایش نیافته بلکه چه بسا کاهش هم یافته است. ضمن اینکه به اعتقاد کارشناسان افزایش صادرات نفت خام ایران پس از برجام هنوز به رقم قبل از تحریم‌ها نرسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پس دم احمدی نژاد گرم که بدون فروش نفت کشورو میچرخوند یارانمونم میداد!
بر فرض که شما درست میگی و نفت 120 دلار بود اینجا جز عربستان که دشمن ماست کی سود میکرد؟ تحلیل های سطحی شما این مملکت رو به این روزانداخته .یه زمانی میگفتید نفت ایران تحریم بشه نفت میشه 200 دلار .منتشر کن جهان اگه یه ذره آزاده ای
Iran, Islamic Republic of
با این منطق اگر احمدی نژاد نبود الان قیمت پراید 6 میلیون تومان بود چون از زمانی که ایشان آمد قیمتش بالا رفت!آخه بازارهای جهانی نفت گیر سیاست ایران هستند که روزی نهایتش 1 میلیون و اندی نفت صادر میکنه!همین حرف ها رو میزنید بهتون میگن بی سواد
200 دلار اصلا وقتی نمی توانستیم بفروشیم چه اهمیتی دارد
Iran, Islamic Republic of
وقتی نتونی نفتتو بفروشی هزار دلار باشه . به چه دردی می خوره؟ فقط وارداتت گرون تره!
Iran, Islamic Republic of
بله 120 تومان اگر هم بود نمی تونستیم بفروشیم اگر هم میروختیم پولش بلوکه میشد فقط چیزایی که اونا تشخیص میدادن می تونستیم جاش برداریم.....
باید برجام میشد تا پولش را بهمون بدن ...بهمین سادگی....امان از عناد که چشم را کور می کنه!
Romania
تا انجاییکه مردم یادشونه قیمتاحمدی نژاد نفت140دلاری رو خیلی را با حمایت یه عده ای به زیر 30دلار رسوند وتحویل دولت بعدی داد واگر همون روند ادامه داشت فاتحه مردم که هیچ.فاتحه انقلابی رو که از خون پدر ومادر هامون به ما به ارث رسیده بود خونده میشد
ali
Iran, Islamic Republic of
خندیدیم
خب نقت اصلاً بدون برجام میشد بشکه ای 300 دلار . وقتی ما نمیتونستیم بخاطر تحریم نفت بفروشیم چه فایده ای داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اینان فکر می کنند با برجام قله قاف را فتح کردند حال که همه ملت مشاهده می کنند که برجام هیچ تاثیری در تورم و در زندگیشان نگذاشته است دولت لطف کند و اثر برجام و تورم بالا را از روی حقوق یک کارگر ساده محاسبه کند تا از حقوق وزرایش که میلیونها تومان حقوق می گیرند. یا علی
بسیجی
عده ای به خاطراین که پیش بینیشان درمود برجام غلط درآمده برای مخالفت وبه نتیجه نرسیدن برچام هرکاری که میتوانند انجام میدهند ولی برجام یعنی پیروزی قدرت فکر ومنطق
Iran, Islamic Republic of
با رفع تحریمها و برجام وضع تورم اینه اگه نبود فکر کن چی میشد؟؟؟
سرور
کاش روزی خام فروشی نفت کشور متوقف شود.
آخه قشنگ اون وقت عربستات هارتر می شد چون 120 دلار برای اونها بود
درست می فرمایید بدون برجام ، نفت 120 دلار ، اما انچه مسلم است دیگر شاید فرصتی برای فروش نفت نداشتیم چون دیگر کاملا" تحریم می شدیم و کشور با تفکرات نادرست شما در بحران فرو می رفت
لطفا چشمانتان را باز کنید. در انتخابات اخیر ثابت شد مردم دیدگاهای غلط و افراطی شما و امثال شما را قبول ندارند.
عامر
Iran, Islamic Republic of
آخه ما چقدر و تاکی باید نفت بفروشیم
کی این دولت ها از فکر خوشون در میان و به فکر ملت می افتند؟؟؟؟؟؟
hhh
United Kingdom
اگه ما می تونستیم در زمان تحریم نفت بفروشیم پس بابک زنجانی از کجا اومد؟
Iran, Islamic Republic of
نفت 1000 دلار هم باشه ولی اگر نتونی بفروشی چه ارزشی داره ؟
فقط بابک زنجانی تولید میکنه
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام نبود نفت 1000 دلار باشه وقتی نفتکشاتون وسط اقیانوس مونده باشه سهمت ازش صفره
"اگر برجام نبود نفت 120 دلار بود" ....

وقتی نمیتونستی پولتو تحویل بگیری، 200 دلار هم بود فایده ای نداشت !!!
الانم نمیتونی تحویل بگیری!
اگرم بگیری باید صرف شکوفایی اقتصاد اروپا و اشتغال جوانان اونا بکنی تا کالای کم ارزش و غیرضروری ازشون بخری تا بگی تعامل داریم با دنیا!!!!
ای قربون دهنت
Iran, Islamic Republic of
واردات دردلت قبل 8 ازچین 38 میلیارد دلار بود دراین
دولت سه ونیم سال 40 ملیلرد دلار دردولت قبل کشورهای
عربی جرعت حرف زدن نداشتند حالا برامون شاخ شدند
درمورداقتصاد همین بس که بر ر از برجام پیش از 60
درصداز بنگاهای اقتصادی بسته شداند وخیلی چیزهای دیگر.....
مثل همون اظهار نظر وزیر اسبق نفت ک گفته بود اگر ایران تحریم بشه نفت میشه ۲۰۰ دلار دیگه؟!
برجامي
Iran, Islamic Republic of
من با دوستام جروبحث ميكردم پسابرجام وضعمان خوب ميشه. متاسفانه الان چندين ماه پس از توافق هيچ تغييري دروضع معيشت مردم ايجاد نشده. واقعاًمتاسفم براي آن همه تبليغات كه كردند ولي عملاً مردم هيچ آثار مثبتي از اين معامله مشكوك نديدند.
على
سه سال اول يا اخر دولت احمدي نژاد نفت روزانه بيش از انچه شما نوشته ايد استخراج وصادر شده است ولى پول ان وارد خزانه ايران نشده و بحسابهاى دوستان واريز شده و نفت توسط دوستان دولت صادر شده و دلار ان وارد مملكت ايران نشده است
United States
اگر برجام نبود بر فرض اینکه تحلیل کیهان درست باشد و نفت 120 دلار می شد ما که صادراتمان به صفر می رسید و در عوض کالاهایی که وارد می کردیم به دلیل نفت گرانتر، افزایش پیدا می کرد لذا ما بسیار فقیر تر و در عوض عربستان سعودی بسیار ثروتمند تر می شد. لذا به همین دلیل عربستان سعودی بزرگترین مخالف خارجی برجام بوده است.
اسفندیار
لبخند محمود اشک اور دولت است