جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رادارهای ایران متحرک‌ شدند

سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 483052
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه این قرارگاه برای جلوگیری از غافلگیری از الگوهای شناسایی متفاوت استفاده می‌کند، گفت: با متحرک‌سازی رادارهای‌مان چابکی در پدافند را افزایش داده و طیف فرکانس آن‌ها را متنوع کردیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) طی سخنانی اظهار داشت: یکی از وظایف قرارگاه پدافند هوایی دفاع منسجم و یکپارچه از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران است و آنچه که قرارگاه پدافند هوایی دنبال می‌کند، شناسایی به‌موقع تهدیدها و رویارویی به‌موقع با آن‌ها است؛ ما دفاع در عمق را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: اینکه بیاییم دفاع را از مرزهای هوایی شروع کنیم در حقیقت هم غافلگیر شده‌ایم و دفاع خوبی هم نخواهیم داشت؛ پس  دفاع در عمق اولین موضوع قرارگاه پدافند هوایی است که با همه سامانه‌هایش آن را دنبال می‌کنیم و در دستور کار خود داریم. لازمه دفاع در عمق هم داشتن یک سری لوازم و تجهیزات است؛ مثل تجهیزات دوربرد راداری یا شنود الکترونیک که به‌موقع این تهدیدات را شناسایی می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ادامه داد: پدافند هوایی برای جلوگیری از غافلگیری از الگوهای شناسایی متفاوت استفاده می‌کند و در پدافند فقط رادار شناسایی انجام نمی‌دهد، بلکه سامانه‌های شنود الکترونیکی که تماماً بومی هستند و همچنین عناصر دیده‌بانی بصری که به سامانه‌های الکترواپتیک مجهز هستند، نیز سمت و سرعت و ارتفاع هواپیما را به شبکه یکپارچه پدافند ارسال می‌کند و اطلاعات در یک لحظه به‌روز می‌شود.

امیر اسماعیلی با اشاره به توانمندی راداری ایران گفت: در گذشته سامانه‌های راداری ما فقط سامانه‌های راداری استقراری و در یک طیف فرکانس بود؛ اما امروز این دو مسئله را در پدافند هوایی منعطف و رادارهای‌مان را متحرک کردیم، با این کار هم چابکی در پدافند را افزایش دادیم و هم اینکه طیف فرکانس آن‌ها را متنوع کردیم؛ یعنی از طیف‌های فرکانس متعدد  استفاده می‌کنیم.

وی تأکید کرد: طیف‌های متعدد فرکانس، این توانمندی را به پدافند اضافه می‌کند که در برابر جنگ الکترونیک بسیار مقاوم شود؛ چون دشمن توانایی ایجاد اخلال در همه طیف‌ها الکترونیکی را ندارد و از سوی دیگر وقتی از طیف‌های متعدد استفاده می‌کنیم، قابلیت کشف اهداف دیگر با نوع و سازگاری‌های دیگر را هم داریم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: فن‌آوری تولید رادار از فن‌آوری‌های بسیار پیشرفته در دنیا است و امروز با تکیه بر دانش بومی و استفاده از نیروهای جوان، خلاق و ارزشی کشور می‌توانیم نیاز خود را در حوزه کشف و شناسایی در فرکانس‌ها و بردهای مختلف تأمین کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *