پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آغاز همکاری ۲ بانک کوچک اروپا با ایران

دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 482745
فایننشال تایمز طی گزارشی اعلام کرد دو بانک کوچک در بلژیک و آلمان روابط بانکی با ایران را از سر گرفته اند و تراکنش های «بسیار معدودی» از سوی بانک های ایرانی توسط سوئیفت انجام گرفته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: در حالی که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به کندی در حال رها شدن از محدودیت های ناشی از تحریم های چندین ساله است، بانک های اروپایی در حال آغاز آزمایشی تعامل مجدد با ایران هستند.

بانک های کی بی سی بلژیک و دی زد بانک آلمان تایید کرده اند که انجام تراکنش های مالی مشتریان اروپایی شان که طرف معاملات تجاری با ایران هستند را آغاز کرده اند. ارسته، بانک اتریش هم در حال آماده شدن برای آغاز ارائه این خدمات است.

اما بانک های بزرگتر اروپایی به همراه رقبای آمریکایی شان همچنان به دلیل نگرانی ها از جریمه های چند میلیارد دلاری ای که قبلا به دلیل نقض تحریم های ایران متحمل شده اند، از تعامل با ایران خودداری می کنند.

این مسئله سبب افزایش نگرانی در میان مقامات ایران و اروپا درباره روند کند اتصال مجدد ایران به سیستم مالی جهانی شده است.

در ماه ژانویه، ایران و 6 قدرت جهانی، توافقی را اجرایی کردند که بر اساس آن تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران برداشته می شد اما ادامه بسیاری از تحریم های دولت آمریکا در زمینه های غیرهسته ای بسیاری از بانک های بین المللی را نسبت به همکاری با اشخاص و موسسات طرف معامله با ایران محتاط ساخته است.

رئیس یکی از بزرگترین بانک های اروپایی می گوید: «همه وکلایی که ما با آنها مشورت کرده ایم همچنان می گویند که هنوز تحریم های زیادی علیه ایران پابرجا هستند. فهمیدن اینکه شما دارید با چه کسی کار می کنید دشوار است، زیرا این حوزه، حوزه ای مبهم و غیرشفاف است.»

بانک های غربی در طی 5 سال گذشته بابت نقض تحریم های کشورهای مختلف بیش از 15 میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده اند. بیشترین جریمه را بانک بی ان پی پاریبای فرانسه  (8.9 میلیارد دلار) در سال 2014 پرداخت کرده است.

کی بی سی، بزرگترین بانک بلژیک گفته، «تصمیم گرفته که از مشتریان قدیمی خود در بازارهای خانگی بانک» در کشورهای بلژیک، جمهوری چک و اسلواکی «در زمینه تجارت واقعی با ایران، با احترام به همه تحریم های اتحادیه اروپا و دولت آمریکا حمایت کند.»

این بانک همچنین گفته: «چنین حمایتی محدود به تجارت صرف است و همواره همه تراکنش ها و تمامی طرف های مرتبط تحت نظارت های عمیق قرار دارند... بدین منظور، کی بی سی روابط متناظری را با چند بانک دولتی و خصوصی ایرانی توسعه داده است.»

بانک های ایرانی پس از 4 سال تحریم به سیستم پرداخت های بین المللی سوئیفت متصل شده اند. اما محمود زیبایی، یکی از مسئولات بخش سیستم های پرداخت بانک مرکزی ایران می گوید، تراکنش های «بسیار معدودی» از سوی بانک های ایرانی توسط سوئیفت انجام گرفته، زیرا بانک های خارجی «نگران ریسک های موجود» در زمینه تعامل با آنها هستند.

وی اضافه کرده که برای کاهش این نگرانی ها بانک مرکزی در حال تشویق بانک های ایرانی برای استفاده از سامانه «مشتری خود را بشناسید» سوئیفت و سیستم های تبعیت از تحریم ها است.

دی زد بانک آلمان هم گفته انجام پرداخت ها به یورو از طریق بانک های ایرانی را آغاز کرده است. بانک ارسته نیز اعلام کرده: «ما همکاری های تجاری مالی با بانک های ایرانی را بر اساس فرآیندهای استاندارد آغاز کرده ایم. جلوتر که برویم، ممکن است به دنبال ایجاد روابط بانکی متناظر نیز برویم.» هر دوی این بانک ها تصریح کرده اند که تک تک تراکنش های مرتبط با ایران را با مقررات تبعیت از تحریم های موجود انطباق می دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *