شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

محیط‌بانان، ضابط قضایی هستند

دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 482707
معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: محیط بانان ضابط دستگاه هستند و اگر در حین ماموریت مرتکب قتل شوند نباید به آنها به چشم قاتل نگاه کرد.
محیط‌بانان، ضابط قضایی هستند
 به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «محمدباقر الفت» افزود: رسیدگی به پرونده‌های قضایی محیط‌بانان مبتنی بر قانونی است که درباره افراد نظامی اعمال می‌شود.

وی گفت: محیط بانان مثل سایر افراد نظامی کشور اجازه حمل سلاح و به کار گیری از آن در حین ماموریت را دارند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: برای رسیدگی به پرونده قضایی محیط بانان قوانین خاصی تدوین شده و کمیته‌هایی برای بررسی رفتار این ضابطان دادگستری و قوه قضاییه در حین ماموریت تشکیل شده است.

الفت گفت: این کمیته‌ها پس از بررسی شرایط وقوع حوادث در حین ماموریت محیط‌بانان، نتیجه گزارش را به دادگاه ارجاع و در نهایت رای صادر می‌شود.

وی با بیان این که نباید با محیط‌بانان پس از ارتکاب قتل در ماموریت به دیده قاتل نگاه کرد، افزود:  محیط بان موظف است در حین ماموریت شکارچی و سایر افراد متخلفی که به محیط زیست صدمه می‌زنند دستگیر کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: بارها در حین ماموریت و تعقیب و گریز قاچاقچیان چوب، شکارچی‌ها و افرادی که طبیعت را از بین می‌برند، محیط بانان مجبور به شکلیک تیر شده اند و بدیهی است که در این شرایط ممکن است خلافکاران صدمه ببیند و یا حتی محیط بان مرتکب قتل شود.

الفت گفت: باید در قوانین رسیدگی به پرونده‌های قضایی محیط بانان همان نگاه مشترکی که برای سایر ضابطان قضایی در نظر گرفته شده، اعمال شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر این نگاه مشترک وجود دارد؟ تاکید کرد: قطعا وجود دارد.

محیط‌بانان سربازان گمنامی هستند که از طبیعت و محیط زیست محافظت می کنند و کم نیستند افرادی از این صنف که در اثر تعقیب خلافکاری مجبور به شلیک تیر شده‌اند و همین تیر آنها را به فردی قاتل تبدیل کرده است.

اسد تقی زاده محیط بان دنا در سال 86 در حین ماموریت و به اتفاق دو همکارش در گشت با پنج نفر از شکارچیان مواجه شدند. شکارچیان به سمت آنها تیراندازی کردند و تقی‌زاده آتش آنها را با گلوله‌ای پاسخ داد که یکی از شکارچیان بر اثر این گلوله کشته شد و دادگاه وی را به اعدام محکوم کرد.

تقی زاده در نهایت اسفند امسال با رضایت اولیای دم پس از تحمل 7 سال زندان و حکم اعدام، از زندان و چوبه دار رهایی یافت و این در حالی است که هنوز هم چند نفر دیگر از محیط بانان کشور به همین علت مشابه، در آستانه اعدام قرار دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *