کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یحیی آل اسحاق:

گاهی کیفیت‌محصول‌داخلی مردم را مجبور به خرید کالای‌خارجی‌می‌کند/تولیدکنندگان‌به‌خودشان‌کمک‌کنند!

16 فروردين 1395 ساعت 9:20

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز در جنگ کالایی قرار داشته و کالای با کیفیت و قیمت مناسب برنده این جنگ است، گفت: احیای تولید ملی نیازمند اصلاح الگوی مصرف، الگوی تولید و پیاده سازی فناوری‌های روز است.


گروه اقتصاد جهان نیوزـ یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه باید برای احیای تولید ملی مقتضیات جمهوری اسلامی ایران درنظر گرفته شده و سپس اقدام به برنامه ریزی کنیم، اظهار داشت: باید جنس ایرانی به گونه‌ای تولید شود که امکان رقابت در سطح بین المللی را با کالاهای رقیب داشته باشد، نباید در بخش عرضه و کیفیت از اجناس خارجی عقب بمانیم.

وی با بیان اینکه امروز در جنگ کالایی قرار داشته و کالای با کیفیت و قیمت مناسب برنده این جنگ است، گفت: در دنیا کالایی امکان فروش بیشتر در سطح بازار را دارد که هر ساله کیفیت آن افزایش پیدا کرده و قیمت آن مناسب باشد اما این سوال مطرح است که آیا کالای ایرانی امکان رقابت با محصولات خارجی را دارد یا خیر.

این کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه خوشبختانه در برخی کالاها فروش خوبی در سطح بین المللی داریم، افزود: در بازار داخل همه ناله می‌کنند که جنس قاچاق هرساله افزایش پیدا می‌کند اما چرا در این رابطه اقدام جدی انجام نمی‌شود. براساس آخرین آمار گمرک 20 میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق شده است که این نشان می‌دهد این کالاها سهم زیادی از تولید داخل را به خود اختصاص داده و واحدهای زیادی را به مرز تعطیلی رسانده‌اند.

آل اسحاق با بیان اینکه بازار برخی کالاها از جمله لوازم خانگی، الکترونیک و پوشاک مملو از کالاهای خارجی است، گفت: هر زمان که مسئولین می‌خواهند موضوع قاچاق را مدیریت کنند تصمیماتی را در مرزها و تعرفه‌ ها اعمال می کنند اما این موضوع تاکنون نتوانسته نتیجه مثبتی را برای کنترل قاچاق به کشور داشته باشد.

وی گفت: البته در این مسیر مردم نیز نقش اساسی دارند و نباید اقدام به خرید کالاهای خارجی کنند اما متأسفانه در برخی از تولیدات کیفیت محصولات ایرانی پایین است و مردم ناچار به خرید کالای خارجی هستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید برای حمایت از تولید اقداماتی را در بخش فناوری، خدمات و ارزان کردن هزینه‌ها برای تولیدکنندگان انجام دهد، اظهار داشت: نباید تولیدکننده بیشتر منابع خود را صرف پرداخت هزینه‌های تولید کند چرا که این موضوع باعث می‌شود قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان افزایش پیدا کند. متأسفانه امروز واحدهای تولیدی کشور درگیر افزایش هزینه‌های تولید هستند و هر ساله نیز این موضوع افزایش یافته و اقدام مناسبی برای کنترل آن انجام نمی‌شود.

آل اسحاق  اضافه کرد: خرید کالای خارجی به معنای ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی و به هم آن اندازه بیکاری جوانان ایرانی است.

وی با بیان اینکه براساس اعلام گمرک سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون دلار خودرو وارد کشور شده است، گفت: این درحالی است که خود شرکت‌های خودروساز سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کنند و نیاز کشور یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو است چرا باید بازار خود را در اختیار محصولات خارجی قرار دهیم. شرکت‌های خودروساز می‌توانند از این بازار بکر برای فروش محصولات خود استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از اینکه چندین سال است که با وجود سرمایه گذاری در بخش خودروسازی کشور و حتی بروز رسانی خطوط تولید نتوانسته‌ایم تا حد کافی رضایت مصرف کنندگان داخلی را کسب کنیم، تصریح کرد: باید شرکت‌های خودروساز ضمن کسب اعتماد مصرف کنندگان محصولات با کیفیتی را در بازار عرضه کنند. به اعتقاد من حمایت از تولید ملی به معنای افزایش اشتغال، درآمد، رفاه برای عموم مردم است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

آل اسحاق اضافه کرد: احیای تولید ملی نیازمند الگوی مصرف، الگوی تولید و پیاده سازی فناوری‌های روز است چرا که ما ظرفیت بالقوه زیادی در سطح کشور داریم که باید بالفعل برسد.

وی با بیان اینکه متأسفانه انگیزه و روحیه حمایت از تولید ملی  ضعیف است، گفت: پیاده‌سازی فرهنگ تولید در کشور نیازمند پیگیری و نظارت و اجرای استانداردهای به روز در تولید محصولات است.


کد مطلب: 482672

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/482672/گاهی-کیفیت-محصول-داخلی-مردم-مجبور-خرید-کالای-خارجی-می-کند-تولیدکنندگان-به-خودشان-کمک-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com