جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۹
رسانه ملی برای جذب مخاطبان در نوروز طرحي نو ريخت؛

صدا و سیما، کانال خود را بر روی موسیقی کوک کرد/ چهار ضلع موفق شبکه "نسیم" چیست؟

خطوط قرمز فرضی قابل جابه‌جایی‌اند!
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۰
کد مطلب: 482636
حضور پررنگ موسيقي در رسانه ملي طي ايام نوروز نشانه‌اي از تغيير رويكرد صداوسيما نسبت به گذشته بود، اما موسيقي تنها محور برنامه‌های نوروزی سیما نبود، فضاي راحت‌تر اجراها و پرداختن به مسائلي كه پيش از اين كمتر تلويزيون سراغ آنها مي‌رفت، نشانه‌اي از تقلاي رسانه ملي براي بالا بردن ميزان مخاطبانش بود.
صدا و سیما، کانال خود را بر روی موسیقی کوک کرد/ چهار ضلع موفق شبکه "نسیم" چیست؟
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ  محمد سرافراز، رئيس سازمان صداوسيما پيش از عيد، گفت‌و‌گوي مفصلي با روابط عمومي اين سازمان انجام مي‌دهد و در آن مصاحبه از شبكه‌هاي ماهواره‌اي به عنوان رقباي صداوسيما ياد مي‌كند و از تلاش صداوسيما براي تضعيف اين شبكه‌ها مي‌گويد. وي از سياست جذب حداكثري نيز سخن مي‌گويد. اين دو راهكار صداوسيما در ايام نوروز خود را جلوه‌گر كرد.
 
خطوط قرمز فرضی قابل جابه‌جایی‌اند!
موسيقي از همان سال‌هاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامي چالشي بزرگ را در صداوسيما به راه انداخت. بحث‌هاي شرعي مرتبط با موسيقي با وجود عملكرد محتاطانه صداوسيما چه در تلويزيون و چه در راديو انتقاد‌هاي تندي را به همراه داشت به نحوي كه در دهه‌60 يكي از خطباي وقت نماز جمعه تهران نسبت به پخش موسيقي از برنامه‌هاي صداوسيما به تندي موضع مي‌گيرد و باعث استفتاي رئيس وقت صداوسيما از امام خميني(ره) مي‌شود.

با ورود امام(ره) و پاسخي كه به سؤالات مطرح شده رئيس سازمان داده مي‌شود، بنيانگذار انقلاب اسلامي از صداوسيما دفاع می‌کند و از فشار انتقاد‌ها كاسته مي‌شود. با اين وجود تا به امروز موسيقي همچنان خط قرمز فرضی پر رنگي در برنامه‌هاي راديو و تلويزيون به شمار می‌رفت. اما نوروز 95 اين موضوع به ابزار ايجاد جاذبه براي برنامه‌هاي تلويزيوني تبديل شد. حجم بالاي حضور موسيقي كه به طور خاص خوانندگي و اجراي قطعات موسيقايي بود، باعث شد تا اين شبهه به وجود آيد كه مي‌شود خطوط قرمز فرضی را در صداوسيما و جابه جا كرد!
 
حمله علاقه‌مندان به استيج جام جم
در نوروز 95 همزمان سه مسابقه خوانندگي از شبكه‌هاي سيما پخش مي‌شد. جالب اينجا است كه ايده اين مسابقات و نحوه برگزاري آن شباهت غيرقابل انكاري به برنامه‌هاي ماهواره‌اي داشت. سيستم برگزاري از جمله انتخاب داوطلبان، آموزش‌هاي اوليه خوانندگي و تمرين با داوطلبان، رأي‌گيري، اجرا و نحوه داوري با نمونه‌هاي ماهواره‌اي مشابه و حتي مطابق بود. به غير از مسابقات خوانندگي، دعوت از خوانندگان براي اجرا در اكثر برنامه‌هاي نوروزي به بخش ثابتي تبديل شده بود.

با توجه به اينكه موسيقي بخش اعظمي از برنامه‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان را تشكيل مي‌دهد، مي‌شود اين احتمال را داد كه صداوسيما در نيازسنجي مخاطبانش و ميزان بينندگان ماهواره، به اين نتيجه رسيده باشد كه مي‌توان با بالابردن برنامه‌هاي مجاز در تلويزيون، مردم را از ديدن برنامه‌هاي غيرمجاز دور كرد. برنامه‌سازان تلويزيون حتي در برابر انتقاد از كپي بودن برنامه‌هاي خوانندگي واكنش نشان داده و اين اتهام را رد كرده‌اند. باربد بابايي مجري برنامه شب كوك كه مسابقه خوانندگي شبكه نسيم به شمار مي‌رفت، در آخرين برنامه كه بعد از انتخاب برگزيدگان شب كوك پخش شد، از كساني كه اين برنامه را مشابه برنامه‌هاي ماهواره‌اي مي‌دانستند انتقاد كرد! وي حتي وعده دور جديد شب كوك را نيز داد كه نشانه‌اي از علاقه شبكه نسيم براي ادامه مسير فعلي است.
 
لباهنگ؛ تمرين شوهاي تلويزيوني
شبكه نسيم به غير از «شب كوك» برنامه خندوانه را نيز داشت كه در آن مسابقه «لباهنگ» اجرا مي‌شد. در اين برنامه بازيگران سينما و تلويزيون اقدام به لب‌زدن پلي بك خوانندگان داخلي مي‌كردند. اين مسابقه كه بخش مقدماتي آن در نوروز به اتمام رسيده و اكنون بخش دوم آن در حال اجرا است، از طريق سيستم رأي‌گيري مردمي برندگان هر مسابقه را مشخص مي‌كند كه آمار رأي‌ها نشانه‌اي از استقبال بينندگان از اين مسابقه بود. ساختار اين برنامه شباهت زيادي به شوهاي تلويزيوني دارد و حضور بازيگران باعث مي‌شد تا هر اجرا بر خلاف اجراي خواننده اصلي داراي اكت‌هاي بيشتري باشد كه استقبال حضار در استوديو را نيز در پي داشت.

مهران مديري نيز در برنامه «دور همي» از حضور خوانندگان و اجرا در حضور تماشاگران استفاده كرد. استوديوي بزرگ اين برنامه امكان اجراهاي متفاوت تر را به خوانندگان مي‌داد. مهران مدیری در اولين همكاري با شبكه نسيم، «دورهمي» را ساخت، برنامه‌ای که اين روزها به دليل رفتار عجيب وی با مهمانان، انتقادهاي تندي را در بين بينندگان تلويزيون در‌پي داشته است. اين انتقادها بيشتر معطوف به زدن موي مهمانان برنامه توسط مديري مي‌شود كه آخرين نفر نيما فلاح همسر سحر ولد بيگي بود كه در پي پاسخ ندادن به سؤال مهران مديري درباره بدترين بازيگر سينماي ايران، موهايش از ته زده شد. اگرچه اين رفتار با واكنش قائم مقام معاونت سيما و تذكر به تهيه كننده برنامه همراه شد، اما همين انعطاف‌پذيري صداوسيما در برابر رفتار‌هايي كه تا به حال در تلويزيون سابقه نداشته، باز هم نشانه‌اي از نرم شدن در برابر خطوط قرمز قبلي است.

4ضلع موفقيت «نسيم»
فارغ از اينكه دورهمي تذكر گرفت، شبكه نسيم موفق‌ترين شبكه سيما در نوروز بود. گزارش‌هاي غيررسمي نشان مي‌دهد بيشترين پيگيري برنامه‌هاي نوروزي مربوط به شبكه نسيم بوده است؛ شبكه‌اي كم سن وسال با رويكرد سرگرمي كه نشان داد مي‌توان با حذف شبكه‌هاي كم بيننده، كار كيفي انجام داد و مجموعه‌اي از طنز، سرگرمي و موسيقي را براي فراهم آوردن اوقاتي شاد در نوروز به ارمغان آورد. «خندوانه»، «دورهمي»، «شكر آباد» و «شب كوك» چهار ضلع موفقيت نوروزي نسيم بودند.
 
مجري‌هاي خط قرمزي باز مي‌گردند
رضا رشيدپور، شومن تلويزيون كه علائق آشكار سياسي نيز دارد، مدت‌ها بود كه از تلويزيون كنار گذاشته شده بود. رشيد پور با برنامه «ديد در شب» كه در سايت آپارات بارگذاري مي‌شد، مخاطبان خودش را پيدا كرده بود و هر هفته مهمانان خاص و سؤال‌هاي خاصي را مطرح مي‌كرد كه گاهي پاسخ‌هاي مهمان‌ها حاشيه‌دار نيز مي‌شد. اما صداوسيما در عيد اين مجري را با برنامه «صفر- صفر» به تلويزيون برگرداند و عملاً برنامه رشيدپور را در آپارات تعطيل كرد. گفته مي‌شود مهمانان رشيدپور در تلويزيون همان ليستي بوده است كه وي براي برنامه «ديد در شب» مي‌خواسته آنها را دعوت كند. صراحت اين شومن در پرسيدن سؤال باعث شده «صفر – صفر» نيز به راحتي اجراهاي رشيدپور در آپارات باشد.

بازگشت رشيدپور، فرزاد حسني، ژيلا صادقي و صحبت از برگشت ساير مجريان سال‌هاي گذشته كه به خاطر مسائلي از تلويزيون بيرون گذاشته شده بودند، همان جذب حداكثري است كه سرافراز وعده آن را داده بود. گفته مي‌شود آنچه به عنوان برخي خطوط قرمز در سازمان ناميده مي‌شود، بعضاً ناشي از رفتار‌هاي سليقه‌اي بوده كه در طول سال‌ها به يك عرف رسانه‌اي تبديل شده است؛ مطلبي كه در صحبت‌هاي غيررسمي بعضي از مديران سيما نيز به چشم مي‌خورد و اكنون با جابه جايي و كمرنگ شدن بعضي از آنها اميد به مخاطب‌پسند شدن برنامه‌هاي سيما افزايش يافته است. الگوهاي برنامه‌سازي نوين كه در نمونه‌هايي مانند «خندوانه» خودنمايي مي‌كند، استانداردهاي برنامه‌هاي رسانه ملي را افزايش داده است و شايد به همين دليل است كه فراگيرترين رسانه داخلي در برابر تغييرات انعطاف بيشتري به خرج مي‌دهد.
منبع : روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خندوانش چی شد؟
موسیقی ارزانترین و چرت ترین راه برای جذب مخاطب و پر کردن آنتن تلوزیون است
علی
Iran, Islamic Republic of
ما که این شبکه های خارجی که حضرت والا فرمودن رو ندیدیم!! ولی از دیدن برنامه های شبکه نسیم لذت حلال می بریم
شما برو همون شبکه های خارجی تو نگاه کن، لطفا اجازه بده ما راحت باشیم
Romania
اولا با هدف جذب مخاطب نمیشود حرام خدا را حلال کرد . بعضی موسیقیهایی که از مسابقه لباهنگ و یا شب کوک پخش میشد قطعا حرام است مگر اینکه از احکام بی خبر باشیم.
ثانیا فرقی بین شبکه داخلی و خارجی در مورد رعایت حد حلال موسیقی وجود ندارد و به اسم کانال جمهوری اسلامی موضوع تغییری ندارد.
ثالثا با این کاری که جناب سرافراز دنبال میکند باعث دلسردی مردم متدین و یا همرنگ جماعت شدن آنها میشود .
یادمان نرود امام (ره ) فرمود : صدا و سیما دانشگاه است و مقام معظم رهبری نسبت به برگزاری کنسرت در دانشگاهها هشدار دادند. و آیت الله جوادی آملی در دیدار مسئولین صدا و سیما ضمن یادآوری سخن یاد شده از امام در مورد صدا و سیما فرمودند : شما صدا و سیما را به مهدکودک تبدیل کرده اید.
دقیقا درست نیست
Serbia
خيلي كوته فكري
Iran, Islamic Republic of
اولا جناب سرافراز بفرمایند در جذب حداکثری صداسیما آیا برای جذب نیروهای مومن و انقلابی هم جایی بود یا نه؟

دوم اینکه علاقه مردم و البته بخشی از مردم به شبکه داخلی آیا چیزی از مشاهده برنامه های ماهواره کم کرده یا نه؟

سوم اینکه صدا و سیما ذائقه مردم را به جای برنامه های دینی و انقلابی و روشنگرانه و شاد به سمت برنامه های صرفا سرگرم کننده و خواب کننده و کپی برداری شده از برنامه های ماهواره ای سوق میدهد، آیا این در راستای رسالت این سازمان است که باید به فرموده امام راحل یک دانشگاه ملی باشد؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
اگر صدا و سیما به این روند ادامه دهد بنظر من خیلی خوب و موثر اگر مردم و جوانان رو پای تلویزیون خودمون بکشیم خیلی بهتر از اینکه شبکه های مبتذل خارجی مثل جم رو نگاه کنند باید از همه پتانسیلهای کشور استفاده کرد تا مردم بیشتر تلویزیون خودمون رو ببینند تا ترکیه و غیره
سید
United States
وقتی پول نداشته باشی مجبوری کم کم تن به ذلت بدهی و به افرادی که حاضرند برای محبوب شدن تقریبا برنامه مجانی بسازنند روی آوری!...
محمد
United States
سلام جذب بی قید وشرط مخاطب مسئله ی افتخار آمیزی نیست
پخش اینگونه برنامه ها که تمام یا اکثر وقتشان را به موسیقی میگذرانند چقدر در ارتقاء سطح فرهنگی معنوی کشور تاثیر دارد؟!
بلکه تاثیر منفی دارد
محمد از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بعد از خواندن مطلب بالا، دور از انصاف دانستم یادی از حجت الاسلام قرائتی نکرده باشم. عزیزان اگر یادتون باشه اولین بار ایشان پیشنهاد یک کانال تحت عنوان خنده حلال را در تلوزیون مطرح کردند و مسلما این ایده ادر ایجاد این شبکه موثر بوده.
بد نیست عزیزان در سایت جهان نیوز در این مورد نیز کاری در خور ایشان (مصاحبه یا اینفوگرافی از کارهای ایشان و .. ) در دست تهیه قرار دهند.
با تشکر
به امید شادی همه مردم
محسن
چرا جوانان برای تحمیق، سلب اراده و غیرت‌زدایی به سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای بروند؟
خودمان رسانه داریم.
...
با سلام.
به نظرم صدا و سیما در بحث موسیقی نه تنها خطوط قرمز فرضی را رد کرده بلکه خطوط قرمز واقعی و شرعی را نیز زیر پا گذاشته است.
بعضی موسیقی هایی که جدیدا تعداد آنها نیز زیاد شده هیچ شکی در حرام بودن آنها نیست.
خب این طرح های نو نتیجه اش چیست؟
ب
Turkey
خداروشکر از این ایده ها
الحمدالله
United States
. فوق العاده بود ...
جمالی
متاسفانه در بهترین زمانها، صدا و سیما دربست در اختیار افرادی می شود که سبک زندگی...
سعید
با احترام به نظر نویسنده محترم عرض میکنم تمام تلاش شبکه نسیم ، جذب مخاطبین و کشاندن آنها از پای شبکه های ماهواره به پای رسانه ملی است که انصافا موفق بوده است و ازسویی شیوه برنامه سازی در تمام دنیا به همین شکل است که برنامه های موفق کپی برداری و به شیوه های مطابق با سلائق مخاطب هر کشوری بازسازی میشود . حال اگر نظرات افراد همیشه مخالف رادرنظر نگیریم آیا شاد بودن وشاد کردن مردم ، برخلاف دین آئین اسلام است ؟
Netherlands
ترویج موسیقی در نظام اسلامی اقدامی خلاف و غیرقابل پذیرش است و انشاء الله به زودی با اقدام متناسب مسئولین سازمان محترم صدا و سیما جلوی این اقدام گرفته خواهد شد