کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش ایران در تحقق صلح تاجیکستان

14 فروردين 1395 ساعت 14:34

هفته‌نامه «سمک» چاپ دوشنبه نوشت: نقش ایران در تحقق صلح در تاجیکستان در زمان جنگ‌های داخلی قابل ارزش و فراموش نشدنی است.


به گزارش جهان به نقل از فارس، «سمک» در تازه‌ترین شماره خود با اشاره به بروز جنگ‌های داخلی در سالهای 1992 تا 1995 میلادی در تاجیکستان نوشت: ایران یکی از کشورهایی بود که در آشتی دادن و برقراری صلح بین گروه‌های تاجیکستان نقش مهمی ایفا کرد.

این هفته‌نامه با یادآوری از اینکه ایران اولین کشور خارجی بود که استقلال تاجیکستان را در آستانه سقوط شوروی به رسمیت شناخت و سفارت خود را در یکم دسامبر سال 1991 در این کشور افتتاح کرد، نوشت: اما ورود ایران به عنوان اولین کشور در تاجیکستان قدرت های بزرگ جهان را شدیدا ناراحت کرد. گفتنی است که امپراطوری روسیه و بریتانیا در ابتدای قرن 19 رقابت خود را با نام «بازی بزرگ» در آسیای مرکزی و قفقاز شروع کرده بودند.

با توجه به نوشته این هفته‌نامه، بریتانیا در هند زبان فارسی را که در طول 700 سال زبان رسمی این کشور محسوب می‌شد، از سیکل اداری دولتی خارج کرد و به جای آن زبان انگلیسی را به عنوان زبان رسمی این کشور اعلام کرد. در آسیای مرکزی و قفقاز امپراطوری روسیه نیز زبان فارسی را سرکوب و زبان روسی را جایگزین کرد.

«سمک» در ادامه مطلب آورده است: زمانی که اتحاد شوروی سقوط کرد و ایران به عنوان اولین کشور در تاجیکستان سفارت خود را افتتاح کرد کشورهای ابرقدرت نگران و علیه این کشور موضع گرفتند. به دنبال سفر «ولایتی» وزیر خارجه وقت ایران «جیمس بیکر» وزیر خارجه آمریکا نیز به دوشنبه سفر کرد.

این نشریه ادامه داد: روسیه در بهار سال 1992 قبل از شروع جنگ شهروندی در تاجیکستان سفارت خود را باز کرد. در تابستان همین سال جنگ شدید اطلاعاتی علیه حضور ایران در تاجیکستان شروع شد که در آن به خصوص روسیه و برخی کشورهای قدرت طلب فعال بودند.

با توجه به نوشته این هفته‌نامه، روسیه و کشورهای متحد آن مدعی بودند که تهران مخالفین تاجیک را در مقابل دولت «رحمان نبی اف» رئیس جمهور وقت تاجیکستان تحریک می‌کنند.

این نشریه افزود: از حضور ایرانی ها در تاجیکستان روس ها از همه بیشتر نگران بودند، زیرا آنها نمی خواستند که حضور خود را در این کشور کاهش دهند.

سمک ادامه داد: در آن زمان سفیر روسیه به «علی اکبر مجتهد شبستری» سفیر ایران گفت که شما نباید به فکر تقویت موقعیت خود در تاجیکستان باشید زیرا این کشور ده‌ها سال تحت نفوذ کرملین بوده است، اما شبستری در جواب این موضع سفیر روسیه اظهار داشت که ایران قبل از روسیه و از 2500 سال پیش در این کشور حضور داشته است.

این هفته نامه نوشت: شبستری در ادامه گفت و گو با سفیر روسیه عنوان کرد: حضور 2500 سال ایران در تاجیکستان را می توان از هر شهروند تاجیک سوال کرد و از آنها پرسد چه کتابی را می خوانند، تاجیکان حافظ، شاهنامه و اشعار شاعر مشهور ایرانی رودکی را زمزمه می‌کنند.

«سمک» در ادامه مطلب تصریح کرد: آن زمان در مقابل ایران نه تنها کشورهای خارجی، بلکه برخی مقامات داخلی تاجیکستان نیز ایستاده بودند. به عنوان مثال، در نوروز سال 1992 دولت وقت تاجیکستان اجازه فرود به هواپیمایی هیئت ایرانی از جمله معاون وزیر خارجه ایران را نداد و این یک سیلی بود به روی ایران، اما تهران چنین وانمود کرد که هیچ کاری رخ نداده است.

این روزنامه آورده است، در تابستان سال 1992 «نور الله هوید الله اف» دادستان کل تاجیکستان به دنبال بازداشت «مقصود اکرام اف» شهردار دوشنبه اعلام داشت که مخالفان دولت تاجیکستان با کمک ایران در نظر داشتند تا در ماه آوریل سال 1992 کودتا انجام دهند. اما این ادعا را شبستری در یک مصاحبه بی پایه و اساس خواند.

«سمک» در پایان مطلب نوشت، اما کشور ایران با این همه اتهامات و جنگ های اطلاعاتی که علیه آن راه اندازی شده بودند، تلاش خود را برای برقراری صلح تاجیکان آغاز کرد. مسکو را نیز تهران وادار به از سر گرفتن صلح تاجیکان کرد.

گفتنی است که در ایران 2 ملاقات در سطح عالی میان «امامعلی رحمان» رهبر دولت تاجیکستان و «سید عبد الله نوری» رهبر مخالفین تاجیک برگزار شد. به جز این، ملاقات‌های مهم دیگری نیز در تهران صورت گرفت که نتایج خوبی به بار داد و بزرگترین آن شهد صلحی است که امروز تاجیکان از آن بهره می‌برند.


کد مطلب: 482299

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/482299/نقش-ایران-تحقق-صلح-تاجیکستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com