کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توسعه کشاورزی در راستای اقدام و عمل

12 فروردين 1395 ساعت 19:54

معاون اول رئیس جمهور از توسعه 150 هزار هکتاری آبیاری تحت فشار اراضی کشور در سال 94 خبر داد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری شامگاه چهارشنبه در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های دامی و کشاورزی شهرستان پیشوا ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و یوم‌الله 12 فروردین با اشاره به نامگذاری سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، اظهار داشت: یکی از مهمترین صحنه‌های «اقدام و عمل» در ارتباط با اقتصاد مقاومتی کشاورزی است.
 
وی با اشاره به اینکه 27 تا 30 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند به نقش روستائیان در تأمین محصولات کشاورزی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: امنیت غذایی کشور توسط روستائیان تامین می‌شود و این تولیدات به شهر‌ها، بخش‌ها و استان‌ها صادر می‌شود.
 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه جهت‌گیری اقتصاد مقاومتی در راستای تأمین غذایی، ذخایر راهبردی و استراتژیک است، عنوان کرد: به حمدالله کشاورزی در همه این بخش ها، نقش مهمی دارد.
 
این مسئول با تأکید بر حفاظت و حراست از آب و خاک، بیان کرد: ایران از مناطق خشک است و امروز و آینده کشور نیازمند منابع آبی است.
 
جهانگیری با بیان اینکه باید با تمام وجود از آب و خاک حفاظت و حراست کنیم، چنین توضیح داد: علاوه بر حفظ و حراست از مرزها، باید از منابع طبیعی نیز برای آینده کشور حراست و حفاظت کنیم.
 
وی، کم‌آبی را یکی از تهدیدات آینده کشور خواند و تأکید کرد: کم‌آبی موجب کاهش بخشی از مناطق حاصلخیز می‌شود.
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی، خاطرنشان کرد: بعضاً شاهد این هستیم که بیش از حد از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و این موضوع نیازمند فکر و توجه ویژه است.
 
وی ادامه داد: باید با توجه ویژه، تدوین برنامه‌های مدون و اجرای طرح‌های مؤثر میزان بهره‌وری از آب را به بیشترین حد برسانیم.
 
جهانگیری همچنین با تأکید بر توسعه آبیاری نوین، تبیین کرد: باید تا جایی که می‌توانیم به توسعه آبیاری قطره‌ای و تحت فشار توجه ویژه داشته باشیم.
 
وی تشریح کرد: البته برای توسعه آبیاری نوین موانع زیادی وجود دارد و امید است با کمک سیستم بانکی و حمایت دولت این مشکلات و موانع مرتفع شود.
 
معاون اول رئیس جمهور از توسعه 150 هزار هکتاری آبیاری نوین اراضی زیر کشت کشور در سال 94 خبر داد و عنوان کرد: امید است با برنامه‌ریزی تنظیم شده در برنامه ششم طی سال 95 و 96 آبیاری نوین در سطح اراضی زیر کشت کشور توسعه یابد.
 
جهانگیری با تأکید بر توسعه جدی گلخانه در سطح کشور با حمایت دولت، گفت: گلخانه‌ها سبب صرفه‌جویی در منابع آبی و طبیعی می‌شوند و در فضای گلخانه‌ای میزان بهره‌برداری از منابع آبی و اراضی کشاورزی 8 تا 10 برابر بیشتر از کشاورزی در فضای روباز است.
 
* تأکید بر کمک به صندوق بیمه کشاورزی
 
وی با تأکید بر کمک به صندوق بیمه کشاورزان، تصریح کرد: کارهای شایسته‌ای در دولت یازدهم در راستای تولید پروتئین در کشور صورت گرفته است.
 
به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری روز گذشته برای دومین بار در دوران مسئولیتش در دولت یازدهم به شهرستان پیشوا سفر کرد و پس از بررسی و پیگیری مصوبات و موضوعات مطرح شده در نخستین سفرش به این شهرستان از پروژه‌های دامی و کشاورزی پیشوا بهره‌برداری کرد.
 
گفتنی است؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان کشوری و استان تهران، معاون اول رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند.


کد مطلب: 482008

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/482008/توسعه-کشاورزی-راستای-اقدام-عمل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com