جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اما و اگرهای برگزاری حج امسال

سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 481722
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: همه ساله تا این تاریخ قرارداد آشپزخانه مرکزی، هتل‌ها، حمل و نقل و سهمیه‌های شرکت‌های هواپیمایی مشخص می‌شد اما تا امروز هیچ کدام مشخص نشده است و تمام اینها بستگی به برگزاری نشست با وزیر حج عربستان دارد که هنوز زمان برگزاری این نشست را اعلام نکرده‌اند.
به گزارش جهان، سعید اوحدی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای برگزاری حج تمتع امسال گفت: برگزاری مراسم حج برای کشورهای مسلمان منوط به امضای تفاهم‌نامه حج بین مسئولان کشورهای اسلامی و وزیر حج عربستان است که همه ساله این نشست بین ما و وزیر حج عربستان در هفته اول جمادی الثانی که نیمه اول دی ماه بود برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: امسال نیز وزارت حج عربستان طی دعوتنامه رسمی به امضای وزیر حج عربستان از ما دعوت کردند که 17 دی ماه هیات ایرانی با هیات سعودی در جده به ریاست وزیر حج عربستان دیدار کنند، 4 روز قبل از قطع رابطه سیاسی اعلام کردند این ملاقات به تعویق افتاده و به جای 17 دی ماه به 19 اسفند موکول می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: ما نیز بر اساس وظیفه و مأموریت سازمان حج فراخوان دادیم که زائرانی که دارای فیش ودیعه‌گذاری تا پایان دی ماه هستند می‌توانند به شعب بانک ملی مراجعه و حسابی را به نام خودشان باز کنند که به آن سود نیز تعلق می‌گیرد و 5 میلیون تومان را به عنوان ودیعه اول واریز کنند چرا که در سال‌های گذشته این مبالغ به حساب سازمان حج و زیارت می‌آمد اما امسال به دلیل مشخص نبودن شرایط نمی‌خواستیم حقی از زائران تضییع شود به همین دلیل از زائران خواستیم حساب را به نام خودشان باز کنند.

اوحدی تصریح کرد: 19 اسفند بر اساس اعلان حج عربستان به دلیل قطع رابطه سیاسی به ما اعلام شد ویزای هیات ایرانی در دبی آماده و صادر می‌شود، قبل از 19 اسفند نماینده‌ای از ایران به کنسولگری عربستان در دبی رفت و آنجا به نماینده ما اعلام شد که بین وزارت حج عربستان و وزارت خارجه عربستان هماهنگی‌ها انجام نشده و تاریخ جدیدی دیگری برای ملاقات تعیین می‌شود که متاسفانه تا امروز این تاریخ هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: همه ساله تا این تاریخ قراردادهای آشپزخانه مرکزی، هتل ها، حمل و نقل و سهمیه‌های شرکت‌های هواپیمایی مشخص می‌شد اما تا امروز هیچ کدام مشخص نشده است و تا این قراردادها بسته نشود نمی‌توانیم گره‌های قیمتی را اعلام کنیم و تمام اینها بستگی به برگزاری نشست با وزیر حج عربستان دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: مقامات عربستانی چندین بار اعلام کردند که آماده پذیرایی از تمام حجاج دنیا و زائران ایران هستند اما در عمل هنوز این آمادگی ثابت نشده است و زمانی این آمادگی به اثبات می‌رسد که تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها بسته شود.

وی در خصوص مباحثی که قرار است در نشست با وزیر حج عربستان مطرح شود گفت: اگر زمانی را مشخص کنند و در نشست شرکت کنیم یکی از بحث‌های جدی ما اطمینان از تامین امنیت زائران است چرا که حج حق طبیعی زائران خانه خدا است و دولت عربستان وظیفه تامین امنیت زائران را برعهده دارد چرا که متاسفانه سال گذشته به دلیل قصور دست‌اندرکاران حج عربستان این موضوع تامین نشد. 

اوحدی افزود: موضوع دومی که در این نشست به صورت جدی مطرح و پیگیری خواهد شد پرداخت دیه از سوی کشور عربستان به خانواده شهدا و مصدومان فاجعه منا است اگر چه مسئولیت پیگیری حقوقی فاجعه منا با دستگاه دیپلماسی کشور است اما قطعا یکی از مباحث جدی ما نیز این موضوع خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حج فریضه واجب شرعی است و قطعا سازمان حج در مقامی نیست که بخواهد در مورد آن تصمیم‌گیری کند تلاش همه ما اقامه این فریضه واجب است و اگر موانعی از سوی کشور عربستان ایجاد شود باز هم وظیفه سازمان حج و بعثه این است که اطلاع‌رسانی به موقع را به زائران داشته باشیم. اگر نشست انجام شد زمان واریز قسط دوم با زائران اعلام می‌شود و اگر برگزار نشد اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهیم داد.و

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: هنوز ما زمان به اندازه کافی داریم چرا که اولین پرواز تمتع در نیمه مرداد ماه انجام می‌شود اگر چه تاکنون تاخیر داشته‌ایم و سال گذشته در این زمان تمام کاروان‌ها آماده بود اما 4ماه نیز زمان مناسبی است تا سازمان حج بتواند برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهد منوط به اینکه این نشست انجام شود.

اوحدی ادامه داد: این نشست باید هرچه زودتر برگزار شود تا ما فرصت کافی برای آموزش زائران و بستن قراردادها داشته باشیم و به محض برگزاری نشست عربستان باید به کمیته‌های مسکن، تدارکات و حمل و نقل ما اجازه دهد که به عربستان بروند و قراردادها را منعقد کنند چرا که باید بیش از 120 قرارداد بسته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *