شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
کارشناس مسائل سیاسی:

خروج رکود در گرو همدلی و عمل جهادی

چهارشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 481072
کارشناس مسائل سیاسی تحقق شعار سال را در گرو همدلی و همزبانی مردم و مسئولان دانست و گفت: در عرصه‌های مختلف الگوهای موفقی داشتیم که همگی آنها به اصل اقدام و عمل انقلابی و جهادی مجهز بودند که باید از آنها درس گرفت.
به گزارش جهلن، جمشید سیاح امروز در گفت‌وگو با فارس،با اشاره به نامگذاری سال 95 به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: امام خامنه‎ای (مدظله‌العالی) با نامگذاری سال‌ها، اولویت هر سال را برای مردم و دولتمردان تعیین می‌کنند که باید برای اجرایی شدن آن برنامه‎ریزی کرد.

وی با بیان اینکه اهداف نامگذاری سال را می‎توان به سه دسته کلی تقسیم کرد، آنها را شامل «اهداف ایجابی»، «اهداف سلبی» و «اهداف ترکیبی» دانست و خواستار توجه به این مهم شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در تشریح اهداف ایجابی بیان کرد: ارزشمند و مطلوب دانستن یا تجلیل و تعظیم موضوع در این بخش مد نظر است که رسیدن به آن نه تنها تعالی‌بخش جامعه بوده که کرامت انسانی نیز در آن نهفته است.

وی با اشاره به نامگذاری‌های سال‌های قبل اعم از سال پیامبر اعظم(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، عزت و افتخار حسینی(ع)، اقتدار ملی، همبستگی و اتحاد ملی، نوآوری و شکوفایی، جهاد اقتصادی، حماسه اقتصادی و سیاسی و... افزود: برای رسیدن به هر کدام از اهداف ارزشی، موضوعات تبیین شده و برنامه‌ریزی و راهکارهای عملی ارائه شدند و هر سال بنا بر نامگذاری کم و بیش به آن موضوعات پرداخته شده است.

سیاح در تبیین اهداف سلبی نامگذاری‌ها، حل معضلات کشور که مانع از پیشرفت و تعالی انسان است را در این بخش دانست و ادامه داد: سال‌های پاسخگویی سه قوه به ملت، صرفه‌جویی، کنار گذاشتن اسراف و تبذیر، مقابله با ریخت و پاش و زیاده‌طلبی، اصلاح الگوی مصرف و... در این بخش گنجانده شده است.

وی افزود: توجه به معضل و مشکلات موجود هر زمان و حل آن توجه خاص را می‌طلبد که با نامگذاری، توجه مردم و مسئولان کشور به آن معطوف شده و با تبیین اصل مسأله، راه برون‌رفت از مشکل ارائه می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص اهداف ترکیبی نیز تصریح کرد: برخی موضوعات هم ارزش و هم یک معضل را مورد توجه قرار می‌دهد لذا اهداف ایجابی و سلبی توأمان مطرح هست مانند نامگذاری به «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» که بیانگر ارزش و مهم بودن همدلی و همزبانی هست و هم حل معضل بداخلاقی نسبت به هم را مورد نظر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بداخلاقی منتقدین نسبت به دولت و بداخلاقی و بددهنی دولتمردان نسبت به منتقدین و مردم معضلی بود که با نامگذاری سال 94، دولتمردان با ملت باید همدل و همزبان می‌شدند و از تحقیر و توهین به همدیگر پرهیز می‌کردند.

سیاح با بیان اینکه نامگذاری امسال به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» هم جزء اهداف ترکیبی از تجلیل و تکریم عمل در برابر تبلیغات و حرف بدون اقدام است و هم حل معضل اقتصادی؛ افزود: اقتصاد کشور چندین سال است با رکود مواجه شده و راه حل‌های برونگرایانه نتوانسته پیشرفتی را حاصل کند.

وی افزود: در دهه گذشته اقتصاد مقاومتی کلیدواژه اقتصادی مقام معظم رهبری بوده و نخبگان مقالات و کتاب‌های زیادی را درباره آن نوشته و نهادهای آموزشی و انقلابی همایش‌های متعددی را برگزار کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه با این اوصاف دیگر جای بحث و گفتمان‎سازی باقی نمانده است، گفت: زمان اقدام و عمل در این زمینه دیر شده و پرداختن به این موضوع ضرورت ضرب‌الاجل پیدا کرده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در اولین روز سال در حرم مقدس رضوی 10 کار اساسی را لازم‌الاجرا دانستند و فرمودند «دو راه وجود دارد، یا باید مشکلات تحریم را تحمل کنیم یا ایستادگی کنیم به وسیله اقتصاد مقاومتی که اقدام و عمل نیاز است»

سیاح تحقق شعار سال را در گرو همدلی و همزبانی مردم و مسئولان در حوزه اقدام و عمل نسبت به اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: در عرصه‌های مختلف الگوهای موفقی داشتیم که همگی آنها به اصل اقدام و عمل انقلابی و جهادی مجهز بودند که باید از آنها درس گرفت.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری اهل اقدام و عمل انقلابی را معرفی فرمودند که می‎توان به شهدای هسته‌ای در عرصه هسته‌ای، شهید تهرانی مقدم در عرصه موشکی ، شهید کاظمی در حوزه سلول‌های بنیادین و شهید آوینی و مرحوم سلحشور در زمینه فرهنگی اشاره کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال باید دولتمردان و مسئولان برنامه‎ریزی کرده و زمینه اجرای آن را در سطوح مختلف جامعه مهیا کنند، گفت: امید رهبری به نیروهای ارزشی و انقلابی بیانگر آن است که دولتمردان ما جوانان پرشور و انقلابی را به صحنه بیاورند و با استفاده از ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور را به رشد و توسعه رسانده و از رکود خارج کنند.

سیاح افزود: علت گرامی داشتن نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی هم این است که هرجا کار انقلابی انجام شده اثرش را مردم مشاهده کردند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *