کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیشنهاد چهره هنر انقلاب 94 به کتاب‌خوان‌ها

2 فروردين 1395 ساعت 16:32

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت: سال دیگر نقش زن‌ها در خاطره‌نگاری جنگ با انتشار چند کتاب بسیار پر رنگ خواهد بود.


به گزارش جهان به نقل از فارس، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، در معرفی آثار ادبی و تاریخی مناسب برای مطالعه در ایام نوروز، اظهار کرد: کتاب‌هایی همچون «آن بیست‌وسه نفر»، «دختر شینا»، «عصرهای کریسکان»، «زندان الرشید»، «زندان موصل» را به علاقه‌مندان به ادبیات و تاریخ معاصر کشورمان پیشنهاد می‌کنم.

وی ادامه داد: هر کدام از این آثار شکلی از جنگ تحمیلی را نشان می‌دهند و از زاویه‌ای تازه روایتگر آن دوران هستند.

سرهنگی خاطرنشان کرد: البته در این آثار تنها تراژدی و مصائب جنگ روایت نشده است، بلکه در کتاب‌های تاریخ و خاطرات شفاهی جنگ، امید هم وجود دارد و در نهایت این آثار از امید سخن می‌گویند.

این نویسنده و پژوهشگر ضمن اشاره به کتاب‌های تولید شده در حوزه تاریخ شفاهی آزادگان کشور، با بیان اینکه ادبیات اسارت یا بازداشتگاهی و اردوگاهی در دنیا شناخته شده است، اظهار کرد: انسانی‌ترین گونه ادبیات جنگ، همین ادبیات اسارت است و با خواندن این آثار در واقع خودتان را متر می‌کنید. بیشترین ترجمه‌ها در دنیا از ادبیات اسارت صورت می‌گیرد؛ چرا که مردم علاقه دارند بدانند افرادی شبیه خودشان در اسارت چگونه دوام آورده‌اند.

وی همچنین گفت: بسیاری از جنگ‌ها به خاطر مرزها اتفاق می‌افتد، اما ادبیات و هنر بدون مرز است. چرا که انسانی ست. کتاب‌های تاریخ و خاطرات شفاهی دفاع مقدس نیز نگاهی انسانی به جنگ دارند و در این آثار قرار نیست طرز تفکر خاص به مخاطب القا شود، بلکه تنها لایه‌های انسانی جنگ را نشان می‌دهیم.

وی درباره فعالیت‌های دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در سال 95 نیز گفت: سال دیگر نقش زن‌ها در خاطره‌نگاری جنگ با انتشار چند کتاب بسیار پر رنگ خواهد بود. البته در سالی که گذشت هم بانوان در آثار جنگ تحمیلی که توسط حوزه هنری منتشر شد، نقش بسزایی داشتند؛ اما سال دیگر با انتشار آثار تازه، بر تاثیرگذاری بانوان به عنوان راوی و هم خاطره‌نگار و بار سنگینی که در این حوزه بر دوش دارند، تاکید ویژه خواهیم داشت.


کد مطلب: 480819

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/480819/پیشنهاد-چهره-هنر-انقلاب-94-کتاب-خوان-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com