جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

روسیه بخاطر مذاکرات ژنو از سوریه رفت

شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 480546
نویسنده و روزنامه‌نگار لبنانی هدف مسکو از کاهش حضور نیروهایش در عرصه میدانی سوریه را پیشبرد مذاکرات ژنو دانست.
به گزارش جهان، «یاسر حریری»، نویسنده و روزنامه‌نگار لبنانی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: دخالت روس‌ها در عرصه میدانی سوریه به درخواست دمشق صورت گرفت و در این تردید نیست که این حضور در کنار حضور جمهوری اسلامی ایران با هدف طولانی کردن جنگ در سوریه نبوده است.

این روزنامه‌نگار لبنانی افزود: حضور ایران و روسیه در سوریه براساس توافق سیاسی تهران، دمشق و مسکو جهت پایان دادن به وضعیت جنگ در سوریه صورت گرفته بود و در طول بحران سوریه شاهد بودیم، دمشق همواره آمادگی خود را برای مذاکره با معارضان سوری اعلام کرده است.

به گفته حریری حضور روسیه در عرصه میدانی سوریه در کنار ارتش و نیروهای مسلح این کشور و دیگر متحدان دمشق، موجب تغییر موازنه‌ها در تمام جبهه‌های عملیاتی به سود دمشق و تن دادن معارضان سوری به مذاکره شد.

وی تاکید کرد: تهران، دمشق و مسکو همواره با یکدیگر در ارتباط هستند و امور مرتبط با پرونده سوریه، از جمله خروج نیروهای روسی از عرصه میدانی را با هم هماهنگ می‌کنند و مسئولان این کشورها از این اقدام کرملین مطلع بودند.

حریری افزود: مسکو به این دلیل در این برهه زمانی این اقدام را به اجرا گذاشت، چون در صدد پیشبرد مذاکرات ژنو بود، درحالی که باید توجه داشت، این اقدام مسکو به معنای خروج از میدان سوریه نیست، بلکه روس‌ها تاکید کردند که نیروهای مازاد خود را که برای پشتیبانی به سوریه اعزام کرده بودند، از این کشور خارج می‌کند.

لذا به گفته این روزنامه‌نگار لبنانی پایگاه‌های نظامی روس‌ها و منظومه اس 400 و تجهیزات اطلاعاتی و تکنیکی نظامی آنها همچنان در عرصه میدانی سوریه فعال است.

وی ادامه داد: مهم‌تر اینکه مسکو تاکید کرد که در صورت هرگونه دخالت خارجی در سوریه به عرصه میدانی همچون گذشته باز خواهد گشت و حمایت خود را از ارتش سوریه با انواع سلاح‌ها ادامه خواهد داد.

به گفته این روزنامه‌نگار لبنانی، آنچه در این خصوص جریان دارد، جنگ روانی – رسانه‌ای است که آمریکا و غرب به راه انداخته تا این اقدام مسکو را شکستی برای دمشق جلوه دهد.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا گفت: این اولین باری نیست که اوباما از عربستان انتقاد می‌کند، طی مذاکرات هسته‌ای نیز واشنگتن از شیوخ عرب حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان که مخالف توافق بودند، انتقاد و تاکید کرد، خطری که این حکومت‌ها را تهدید می‌کند، از داخل آنها و نه ایران است و امروز همین انتقاد را به صورت مستقیم از عربستان کرد.

حریری با اشاره به اینکه کنگره از ماه گذشته بررسی اوضاع جاری در عربستان و وهابیت در این کشور را براساس پژوهش 5 ساله‌ای که در این خصوص انجام شده، آغاز کرده است، افزود:‌ هم اکنون آمریکایی‌ها به خوبی به خطر وهابیت پی برده و از آن اطلاع دارند و جنگ در سوریه کمک شایانی به رشد و تکمیل این دیدگاه کرد و همین موجب شده تا کمیته‌ای متشکل از حقوقدانان انگلیسی و عرب جهت پیگرد جنایتکاران جنگی سعودی در لندن تشکیل شود.

وی با بیان اینکه این کمیته حقوقی چند ملیتی جنایات سعودی‌ها در یمن و عراق و سوریه و لبنان را ثبت کرده، گفت: شکایات این کمیته انجام شده و ظرف 10 روز آینده به خبرسازترین رویداد جهان تبدیل خواهد شد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *