جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خطوط قرمزهای مقتدا صدر برای طرفدارانش

جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب: 480491
رئیس جریان صدر به طرفدارانش توصیه کرد هرگز فریب اقدامات تحریک‌آمیز برخی طرف‌ها را نخورند و به طور کامل با نیروهای امنیتی همکاری کنند و اعتصاب آنها هم فقط به خاطر میهن باشد و به سمت خشونت کشیده نشوند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مقتدی صدر در بیانیه‌ای توصیه‌های مهمی را خطاب به طرفدارانش مطرح کرد که دست به اعتصاب زده‌اند.
بر اساس گزارش الفرات، مقتدی صدر منطقه الخضراء را محل حمایت از فساد توصیف و اعلام کرد شیوه‌های دیگری غیر از اعتصاب را در پیش خواهد گرفت که اهمیت این شیوه‌ها از نظر  تاثیر و نتیجه از اعتصاب کمتر نخواهد بود.
وی خطاب به طرفداران اعتصاب کننده‌اش گفت : «نه به خونریزی، نه به عقب‌نشینی، نه تسلیم، نه به درگیری و تقابل، نه به سلاح،‌نه به راه‌بندان، نه به تجاوز، نه به نافرمانی کمیته‌های مسئول اعتصاب، نه به فساد، نه به مفسدان، نه به طایفه‌گری، به شایعات گوش ندهید، بله به نظم و سازماندهی، بله به همکاری با نیروهای امنیتی، بله به ادامه اعتصاب، بله به وطن، بله به اصلاح، بله به وحدت، بله به تعقل و خردورزی»
صدر افزود تمام این مسائل گفته شده از اصول اعتصاب کنندگانی  است که دست به اعتصاب مسالمت‌آمیز در مقابل گذرگاه‌های منطقه الخضراء خواهند زد که به مرکزی برای حمایت از فساد تبدیل شده است، نه شایعات و نه تهدیدها ما را از این کار باز نخواهد داشت، اعتصاب ما به خاطر میهن است و فقط به زیان فاسدان خواهد بود.
وی خطاب به طرفدارانش گفت : ای اعتصاب کنندگان، از شما می‌خواهم به تعقل و خردورزی پایبند باشید و در دام اقدامات تحریک‌آمیز نیفتید، بدانید که اعتصاب ما به خاطر نجات میهن است نه برای غرق کردن آن در گل و لای و خونریزی و بازگرداندن به نقطه صفر، اعتصاب ما به خاطر ملت و بازگرداندن حقوقشان است.
امروز به خاطر خداوند اعتصاب می‌کنیم، به خاطر میهن، برای این‌که نظم و انضباط خود را به همه جهان نشان دهیم، این‌که ما دوستدار صلح و آشتی هستیم، این‌که عقل و منطق خود را در برابر تمام نگرانی‌ها نشان دهیم، این‌که بگوییم ما از خشونت بیزاریم و آن را نفی می‌کنیم، اگر به شما گفتیم برگردید و اعتصاب نکنید، هیچ حرفی نزدید و هیچ اقدامی نکنید، مگر آنکه ما در این زمینه بازنگری کنیم، چرا که ما غیر از اعتصاب، شیوه‌های دیگری داریم که تمام محبان صلح و حتی دموکراسی را مبهوت و شگفت‌زده خواهد کرد و تاثیر و سود آن کمتر از اعتصاب نخواهد بود.
در ادامه اظهارات مقتدی صدر خطاب به طرفدارانش چنین آمده است : باید با تمام آمادگی‌های مادی و معنوی برای فردا آماده باشیم، و به طور کامل به دستورات امنیتی،  اداری و سازمانی که کمیته سازمان‌دهنده برای شما برنامه‌ریزی کرده، پایبند باشید، شاید اعتصاب ما طول کشید، همه اعتصاب خواهند کرد، همه شما متعلق به وطن هستید، به شایعات توجه نکنید.
تشدید تدابیر امنیتی در بغداد
این در حالی است که منابع  عراقی از تشدید تدابیر امنیتی در بغداد و اقدامات ویژه در برخی مناطق خبر دادند.
الفرات گزارش داد پایتخت عراق از صبح امروز جمعه شاهد تشدید تدابیر امنیتی و استقرار گسترده نیروها و نیز بسته شدن تمام پل‌ها و راه‌های اصلی مواصلاتی بود.
قرار است بغداد  امروز شاهد اعتصاب و تظاهرات در مقابل گذرگاه‌های منطقه الخضراء در مرکز پایتخت باشد که هدف از آن درخواست برای اصلاح است.
از سوی دیگر وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد هیچ مجوزی برای برگزاری تظاهرات یا اعتصاب در مقابل گذرگاه‌های منطقه الخضراء صادر نکرده است.
در این بیانیه آمده است به طرفی که خواستار مجوز برای این منظور (تظاهرات و اعتصاب) شده است، این مسئله ابلاغ شده است تا از هرگونه مشکلی که عواقب و پیامدهای سوئی دارد، اجتناب شود.
وزارت کشور عراق در این بیانیه بر ضرورت پایبندی همه به دستورات و گردن نهادن به روح قانون و نظم برای اجتناب از بروز مشکلات تاکید کرده است.
تماس تلفنی فواد معصوم با مقتدی صدر
این در حالی است که فواد معصوم رئیس جمهوری عراق تلفنی با مقتدی صدر رهبر جریان صدر گفت‌وگو کرد که در این گفت‌وگو به طرح اصلاحات و تظاهرات پرداخته شد.
بر اساس بیانیه دفتر مقتدی صدر،‌ فواد معصوم رئیس جمهوری عراق با مقتدی صدر تلفنی گفت‌وگو کرد که طی آن دو طرف درباره تظاهرات و طرح اصلاح بحث و تبادل نظر کردند.
این بیانیه آورده است مقتدی صدر بر  اهمیت تسریع در انجام اصلاحات فراگیر و این‌که بیانگر خواسته‌های ملت مظلوم عراق باشد، تاکید کرده است.
صدر در این تماس تلفنی تاکید کرده است اعتصاب مسالمت‌آمیز و ملی با اقدامات دموکراتیک بیان نظر و دیدگاه منسجم است و عامل فشار مردیم برای رسیدن به اصلاح فراگیر است.
رهبر جریان صدر به رئیس جمهوری عراق اطمینان داد که حفظ نظم عمومی و همکاری کامل میان اعتصاب کنندگان و دستگاه‌های امنیتی مورد توجه و اهتمام وی قرار دارد.
درخواست مجلس اعلا برای برگزاری نشست فوری ائتلاف ملی
این در حالی است که مجلس اعلای اسلامی عراق خواستار برگزاری نشست فوری گروه‌های تشکیل دهنده ائتلاف ملی(شیعیان) شده است.
به گزارش تسنیم به نقل از الفرات، مجلس اعلای اسلامی عراق در بیانیه‌ای خواستار برگزاری نشست فوری ائتلاف ملی به منظور ایجاد راه‌حل‌های سریع برای حل مشکلاتی شده است که خطر جدی برای همبستگی ملی قلمداد می‌شود و نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه عراق و تمام شرکای صحنه ملی را برمی‌انگیزد که همگی بر حکمت، وحدت و همبستگی ائتلاف ملی مهم حساب باز کرده‌‌اند که سنگ بنای روند سیاسی را تشکیل می‌دهد.
در این بیانیه آمده است در سایه شرایط دشوار کنونی که کشور عزیز ما به سر می‌برد و چالش‌های خطرناکی که تجربه دموکراتیک ما با آن روبرو است و در لبیک به ندای وحدت و چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و ضرورت یکپارچه‌ کردن تلاش‌ها در جنگ با دشمن کینه‌توز تکفیر و تروریسم داعشی و در راستای حمایت از مسیرهای اصلاحاتی که مرجعیت عالی دینی و قشرهای مردم خواستار آن شده ‌اند و در تاکید بر اصول ما در متوسل شدن به زبان عقل و دوراندیشی و گفت‌وگوی مثبت در حل مشکلات میان همپیمانان و شرکا، مجلس اعلای اسلامی عراق از همه برادران و شرکای وطن و مسیر می‌خواهد در مقابل آنچه وجود دارد مسئولانه رفتار کنند و تعامل جدی با حوادث این مرحله و پیامدهای آن داشته باشند.
مجلس اعلا در بیانیه خود آورده است : درخواست برای اصلاحات، یک درخواست شرعی و مردمی و نه شعار یا امتیازخواهی است، آنچه تا کنون دولت ارائه کرده، در سطح مطالبات مردم نبوده و باید با اصلاحات متناسب با اهمیت آن و هماهنگ با ضرورت و اساسی بودن آن تعامل شود.
در این بیانیه آمده است تظاهرات و اعتصابات مسالمت‌آمیز کنونی که هدف از آن تحقق اصلاحات است، حق مردم و رفتار  دموکراتیکی است که قانون اساسی و قانون آن را در چارچوب شناخته شده‌اش تضمین کرده است به همین سبب بر ضرورت باقی ماندن این اقدامات در چارچوب قانونی صحیح آن  و مسیرهای مطلوب و مصون داشتن آن در برابر نفوذ مغرضان و کسانی که اهداف مغرضانه دارند، تاکید می‌کنیم و دستگاه‌های امنیتی همه باید حقوق شهروندان و مصالح عمومی را رعایت کرده و از این اقدامات محافظت کنند.
بیانیه مجلس اعلای اسلامی عراق بر اهمیت سالم‌سازی فضاها و حکمت و  دوراندیشی در تعامل با حوادث موجود و اجتناب از هرگونه رفتار و اقدامی که سبب تشدید تنش و بحران می‌شود به ویژه با توجه به شرایط بد امنیتی و سیاسی و اقتصادی کشور تاکید کرده است.
تماس‌های تلفنی مهم فواد معصوم با شخصیت‌های بلندپایه سیاسی و ملی عراق
خبر دیگر این‌که منابع عراقی از تماس‌های مهم فواد معصوم رئیس جمهوری عراق با برخی از شخصیت‌های بلندپایه سیاسی و ملی این کشور خبر  دادند.
بر  اساس بیانیه مطبوعاتی دفتر رئیس جمهوری عراق، فواد معصوم در این تماس‌ها بر اطمینان خود به این‌که همه منطق حکمت و دوراندیشی و عقل را در پیش گرفته تا از هراقدام تنش‌آمیزی که می‌تواند سبب تشدید تنش‌های سیاسی موجود شود، اجتناب شود، تاکید کرده است.
معصوم دراین تماس‌ها گفته است تمایل به امنیت همه عراقی‌ها مستلزم آن است تا ما همه تلاش‌ها را برای خویشتن‌داری و مهار پیامدها و تنش رسانه‌ای که از تشدید تنش‌ها جلوگیری می‌کند، به کار گیریم و فضاهای مثبت را برای حسن تفاهم و ادامه کار برای اصلاح واقعی فراگیر فراهم کنیم.
رئیس جمهوری عراق در این تماس‌های تلفنی تصریح کرد اصلاح مطلوب بیانگر اراده مردمی و نیاز واقعی برای توسعه اداره دولت و نهادهایش به گونه‌ای است که سبب تقویت صحنه سیاسی و اقتصادی شود.
فواد معصوم در تماس‌های تلفنی با شخصیت‌های سیاسی مهم عراق بر مسئولیت قانونی در حفظ حقوق شهروندان در بیان نظر و دیدگاه از طریق تظاهرات و تمام وسایل مسالمت‌آمیز  دیگر تاکید کرده است که آزادی را محقق کرده و صلح و ثبات را تضمین و دارایی‌های عمومی و دولتی را حفظ می‌کند به ویژه در این شرایط مبهم که نیروهای شجاع ما به درهم کوبیدن تروریست‌های جنایتکار ادامه می‌دهند.
رئیس جمهوری عراق بر اهمیت تسریع در انجام اصلاحات و تفاهم میان تمام قوا و تمام طرف‌های روند سیاسی تاکید کرده است.
بیانیه دفتر فواد معصوم به نام شخصیت‌هایی که رئیس جمهوری عراق با آنها تلفنی صحبت کرده است،  اشاره نکرد.
تازه‌ترین خبر از عراق حاکی از آن است که نیروهای امنیتی عراق، راه را به روی طرفداران مقتدی صدر برای ورود به گذرگاه‌های منطقه الخضراء گشودند.
بر اساس گزارش المیادین، نیروهای امنیتی، پل الجمهوریه منتهی به منطقه الخضراء در مرکز بغداد را به روی طرفداران صدر باز کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *