جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سامانه اطلاعات مکانی بومی طراحی شد

دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 479790
محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی سامانه اطلاعات مکانی شدند تا به وسیله آن نمایی مکان محور از داده ها و اطلاعات را در اختیار کاربران قرار گیرد.
به گزارش جهان، ماهیار سلطانی، مجری طرح « سامانه اطلاعات مکانی» در گفتگو با مهر گفت: ما با هدف دستیابی به یک سیستم جامع زیرساخت اطلاعات مکان محور (SDI) با کاربری های گسترده جهت ارائه و اشتراک داده ها و خدمات مکان محورعمومی و تخصصی به عموم، سازمان ها و ارگانهای خصوصی و دولتی، اقدام به طراحی یک معماری جامع و نوین با عنوان مدل جامع مکانی ژئوماتیک (GSCM) کردیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عنوان کرد: این سامانه اطلاعات مکانی با هدف ارائه خدمات نرم‌افزاری مکان‌محور تولید شده است که در آن می‌توان به نقشه‌های مورد نیاز در حوزه‌های شهری دسترسی پیدا کرد.

وی افزود: این سامانه، نمایی مکان‌محور از داده‌ها و اطلاعات را در سطوح مختلف با کاربرد در حوزه‌های گوناگون مانند فرماندهی و کنترل، مدیریت بحران، مکان‌یابی و آمایش سرزمین، علوم زمین و معدن، محیط زیست و منابع طبیعی، گردشگری و میراث فرهنگی و حمل ونقل در اختیار مدیران، متخصصان، کارشناسان و کاربران قرار می‌دهد.

سلطانی به اشاره به ویژگی مهم سیستم اطلاعات مکانی گفت: بومی بودن سامانه و دارا بودن قابلیت پشتیبانی از استاندارد OGC و سیستم‌های لمسی از ویژگی اصلی این طرح به شمار می رود.

وی ادامه داد: همچنین قابلیت توسعه کامل این سامانه، مستقل از سیستم عالم و ماژول های کمکی، پشتیبانی از پردازش موازی، پشتیبانی از سیستم های لمسی، پشتیبانی از سیستم های نمایش دوبعدی و سه بعدی، پشتیبانی از زبان های کاربری مختلف است.

مجری طرح « سامانه اطلاعات مکانی» از سطح بندی عملکرد سامانه بر اساس سطح دانش کاربران، بستر سازی جهت یکپارچه سازی انواع پردازش ها درسامانه و قابلیت اتصال به سامانه ها و پایگاه های داده ای مختلف به عنوان دیگر ویژگی های این سیستم نام برد.

به گفته وی، در حال حاضر طراحی این سامانه به اتمام رسیده و قرار است در سال ۹۵ وارد بازار شود.

سلطانی با بیان اینکه این طرح از ۳ بخش تشکیل شده است، افزود: زیر سیستم داده، زیر سیستم سرویس و زیر سیستم سامانه از بخش های این طرح محسوب می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *