چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

سرعت‌دیجیتال شدن استاد تاریخی کشور

دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 479749
مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از تسریع رند دیجیتال‌سازی منابع در کتابخانه ملی خبر داد و گفت: هر ثانیه یک برگ از اسناد تاریخی کشور دیجیتال‌‌سازی می‌شود.
به گزارش جهان، امین عارف‌نیا، مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به برنامه‌های انجام شده از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال 94، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی در راستای مأموریت‌ها و وظایفی که دارد در سال 1394، هم برای حفاظت از اسناد اداری و تاریخی کشور گام‌های جدی‌ای برداشت و هم برای توسعه کتابخانه ملی و گردآوری منابع کارهای مؤثری انجام داد. همچنین در حوزه فعالیت‌های فرهنگی اقدامات ارزنده‌ای را در این یک‌سال گذشته داشت. در حوزه روابط بین‌الملل، دیجیتال‌سازی منابع و معرفی آثار ایرانی در سطح جهان نیز تلاش‌های جدی‌ای صورت گرفت.

وی به دیجیتال‌سازی منابع کتابخانه ملی در سال 94 اشاره کرد و یادآور شد: در بخش فعالیت‌های عمومی بحث دیجیتال‌سازی اسناد ومنابع به عنوان یک پروژه جدی دنبال و تلاش شد تا با تجهیز امکانات سخت‌افزاری این فرایند تسریع شود. با دستگاه‌هایی که در سازمان نصب شد، الان هر ثانیه یک‌برگ از اسناد تاریخی کشور تبدیل به نسخه دیجیتال می‌شود و امیدواریم با این روند شاهد دیجیتال‌سازی بخش قابل توجهی از منابع و اسناد تاریخی در طول سال‌های آتی باشیم و این‌ منابع را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهیم.

به گفته عارف‌نیا؛ تاکنون در مجموع تعداد 236 هزار و 640 منبع از منابع کتابخانه ملی دیجیتال‌سازی شده است که با این حساب، بیش از 39 میلیون برگ اسکن شده است. بنا بر آمار ارائه شده، در بخش کتاب‌های خطی و نادر، تعداد 36 هزار و 194 جلد نسخه خطی، 16 هزار و 44 جلد نسخه چاپ سنگی و 38 جلد جاپ سربی دیحیتال‌سازی شده است. در بخش کتاب‌های چاپی نیز تعداد هشت هزار و 571 جلد کتاب چاپی(نفایس) و بیش از 20 هزار جلد به کتاب‌های حوزه کودک اختصاص داشته است.  همچنین در بخش منابع غیر کتابی تعداد 72 هزار و 22 جلد پایان‌نامه، تعداد 37 هزار و 917 قطعه عکس و بیش از هفت هزار اعلامیه اسکن شده است.

عارف‌نیا افزود: بخش اسناد از دیگر بخش‌های فعالیت کتابخانه در زمینه دیجیتال‌سازی منابع بود که در بخش سند خطی بیش از پنج هزار صفحه و در بخش سندهای آرشیوی نیز بیش از سه هزار برگ اسکن شده است. در بخش مجلات و روزنامه‌ها(پیایندها) نیز فعالیت‌ها ادامه داشت به طوری که در بخش مجلات تعداد 113 عنوان و در بخش روزنامه بیش از 517 هزار صفحه اسکن شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *