جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کشف باکتری پلاستیک‌خوار در طبیعت

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 479437
دانشمندان ژاپنی از کشف نوعی باکتریِ پلاستیک‌خوار خبر داده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از پرس تی وی، بر پایه گزارش‌ها، این گونه از باکتری‌ها می‌توانند به طور کامل ساختار پلی‌اتیلن ترفتالات را که رایج‌ترین نوع پلاستیک در جهان است، در هم بشکنند؛ این نوع پلاستیک اغلب در ساخت انواع بطری‌ها و همچنین بسته‌بندی مواد آرایشی و پاک‌کننده‌های خانگی کاربرد دارد.

مجله علمی «ساینس» جمعه (21 اسفند) در مطلبی نوشت: «باکتری ایدیونلا ساکایِنسیس با استفاده از دو آنزیم برای تجزیه پلی‌اتیلن ترفتالات ساختار پلاستیک را در هم می‌شکند.»

سازمان مجمع جهانی اقتصاد دی ماه اعلام کرده بود تا سال 2050، میزان پلاستیک موجود در اقیانوس‌های جهان به لحاظ وزن از میزان ماهی‌ها بیشتر می‌شود.

بیش از یک چهارم پلاستیک جهان برای بسته‌بندی مواد دیگر استفاده می‌شود. با این وجود، تنها 14 درصد از ظروف، بسته و یا کیسه‌های پلاستیکی برای بازیافت جمع‌آوری می‌شوند.

این میزان بازیافت در مقایسه با دیگر مواد، همچون کاغذ که 58 درصد و فلز که 90 درصد از آن بازیافت می‌شود، رقم وحشتناکی است.

مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد: «سالانه 95 درصد از این‌گونه مواد پلاستیکیِ با ارزش، که 80 تا 120 میلیارد دلار می‌ارزند، پس از نخستین دوره کوتاه مصرف، در اقتصاد از دست می‌روند.»

این گزارش بر اساس مصاحبه با بیش از 180 کارشناس و تحلیل بیش از 200 گزارش تهیه شده است.

این تحقیق نشان می‌دهد تا سال 2050، میزان پلاستیک‌های موجود در جهان با سه برابر افزایش به 1124 میلیون تُن خواهد رسید؛ تا آن زمان صنعت پلاستیک‌سازی 15 درصد از بودجه کربن جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

بودجه کربن در حقیقت میزان کلی کربن دی اکسیدی است که انسان می‌تواند وارد جوّ کند.

بر اساس این تحقیق، تنها راه ممانعت از این فاجعه، بهبودِ اقتصاد و افزایش بازیافت است؛ بدان معنا که برای جمع‌آوری زباله پلاستیکی و بازیافت آن و استفاده مجدد از ظروف و کیسه‌های پلاستیکی به مردم انگیزه داده شود و کشورهای مختلف برای بهبود زیرساخت‌های جمع‌آوری زباله ترغیب شوند تا اینگونه زباله‌های پلاستیکی وارد طبیعت نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *