شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

کُری خوانی اوباما برای چاوز بعد از مرگش

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 479433
رسانه ونزوئلایی «آپوره‌آ» به نقل از رئیس‌جمهور آمریکا گزارش داد که ونزوئلا در زمان ریاست جمهوری «هوگو چاوز»، تهدیدی علیه آمریکا محسوب نمی‌شد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «آپوره‌آ» خبر داد، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه طی مصاحبه‌ای عنوان کرد: آمریکا در دوران ریاست جمهوری «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا، هرگز این کشور را دشمن بزرگ خود نمی‌دانست چراکه وی تهدیدی علیه امنیت آمریکا محسوب نمی‌شد.

وی افزود: زمانی که من در آمریکا به قدرت رسیدم و برای اولین بار در اجلاس کشورهای آمریکایی شرکت کردم، موضوع «هوگو چاوز» همچنان محور گفت‌وگوها درباره آمریکای لاتین بود.

«اوباما» همچنین تصریح رد: دولت «چاوز» در زمان خود تصمیم بزرگی گرفت و به جای آنکه آمریکا را دشمنی بزرگ برای ونزوئلا تلقی کند، به موضوع به شکل یک مشکل نگریست و برای آن ابعاد قابل احترامی قائل شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به مرور خاطرات اولین دیدار خود با رهبر انقلاب بولیواری پرداخت و خاطرنشان کرد: من در سال 2009 در پنجمین اجلاس کشورهای آمریکایی با «چاوز» رو در رو شدم؛ دست وی را فشردم و او نیز از روابط بین آمریکا با کشورهای آمریکای لاتینی به صورت مارکسیستی انتقاد کرد.

وی همچنین به دیدار خود با «دنیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه در قالب همین اجلاس اشاره کرد و اظهار داشت: حضور هیأت آمریکایی در اجلاس مذکور به کاهش احساسات ضد آمریکایی در منطقه کمک فراوانی کرد.

«اوباما» این سخنان را در حالی به زبان می‌آورد که خود هفته گذشته حکم «اعلام وضعیت اضطراری ملی» درباره ونزوئلا را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده بود؛ براساس این حکم که در 9 مارس سال 2015 (19 اسفند 1393) به امضا رسید، ونزوئلا به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا معرفی شد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که تصمیم «واشنگتن» مبنی بر تهدید محسوب کردن ونزوئلا، خالی از منطق است زیرا این کشور برخلاف آمریکا نه ناو هواپیمابر دارد و نه از هیچگونه سلاح کشتار جمعی که به خاطر آن بتوان ونزوئلا را کشور خطرناک توصیف کرد، بهره می‌برد.

«نیکمر اوانس» تحلیلگر سیاسی ونزوئلایی در این رابطه عنوان کرد: مضحک است که آمریکا به عنوان قدرتمندترین جنگجوی جهان، ونزوئلا را تهدیدی علیه خود محسوب کند؛ حکم «اوباما» شدیدتر از آن است که برای کسی سودی داشته باشد.

روز چهارشنبه نیز «دیوسدادو کابیو» نماینده مجلس ونزوئلا تصریح کرد: آمریکا با تمدید حکم ضد ونزوئلایی خود در پی سرنگون کردن دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور می‌باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *