پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جشن جهانی نوروز ۹۵ هنوز میزبان ندارد

چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 478897
جشن جهانی نوروز که چند دوره در کشورهای مختلف با حضور سران کشورهای عضو پرونده میراث ناملموس و جهانی نوروز برپا شده بود، امسال برای دومین بار میزبان ندارد.
به گزارش خجهان به نقل از مهر، نوروز آیینی است که همزمان با آمدن بهار در کشورهای مختلف جشن گرفته می شود و از آنجا که مردم کشورهای مختلف درتکاپوی برپایی این جشن جهانی هستند، پرونده میراث جهانی آن نیز توسط ایران در سازمان یونسکو به ثبت رسید و نام جشن جهانی نوروز را به خود گرفت.

نوروز در بیشتر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان، ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و کردستان عراق جشن گرفته می‌شود؛ هر کدام هم با آیین ها و مراسم های خاص خودشان.

همین گستردگی آیین‌ها و همبستگی میان آنها بود که موجب شد سازمان ملل رای به جهانی شدن این میراث ناملموس بدهد. به همین دلیل هر ساله نه تنها در کشورهای مختلف جشن نوروز برپا می شد بلکه کشورهای مختلف تصمیم گرفتند پس از جهانی شدن آن، هر یک میزبان برگزاری جشنی با حضور سران کشورهایی شوند که در حوزه برپایی این جشن مشترکاتی را با هم دارند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران مراسم ویژه‌ای را در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ تدارک دید و از مقام‌های بلندپایه کشورهای همسایه برای شرکت در آن دعوت کرد.

اولين دوره جشن جهانی نوروز هفتم فروردين سال ۸۹ در ايران برگزار شد و سران كشورهاي ايران، افغانستان، تاجيكستان، تركمنستان و عراق و وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان و معاون نخست‌وزير تركيه نيز در آن حضور داشتند.

در برگزاری دومین دوره جشن جهانی نوروز در سال ۹۰، امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان پیشنهاد داد تا کشورش میزبان سومین دوره این جشن جهانی باشد و به این ترتیب سران کشورهای حوزه نوروز، سال ۱۳۹۱ را با شرکت در جشن شهر دوشنبه آغاز کردند.

تركمنستان در سال ۹۲ نيز ميزبان اين جشن شد و در سال۹۳ جشن جهاني نوروز در كابل پايتخت افغانستان برگزار شده بود.

دولت افغانستان برای انجام میزبانی از مهمانان نوروز، پروژه‌ای را برای اعمار و بازسازی بخشی از منطقه تفریحی پغمان در غرب کابل دست گرفته بود. حامدکرزای نیز در صفحه فیس‌بوک خود از پیشرفت کار این پروژه عکس‌های منتشر کرد.

اما برای سال ۹۴ هیچ کشوری داوطلب برپایی جشن نشد. به همین دلیل یونسکو جشنی را در مقر اصلی خود برگزار کرد.

برای سال ۹۵ نیز هیچ کشوری اعلام آمادگی نکرده تا میزبان برپایی این جشن جهانی باشد به همین دلیل گویا بازهم یونسکو قرار است که این جشن را در مقر اصلی خود برگزار کند.

در این باره، فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی و فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: برپایی مراسم جهانی نوروز با همکاری کشورهای دیگر در حیطه اختیارات روسای جمهور است. چون آنها هستند که تصمیم به میزبانی می‌گیرند. بنابراین آیین ملی نوروز که توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود ربطی به جشن جهانی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *