پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بی‌ینال تهران و دلایل عدم برگزاری آن

چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 478881
یک هنرمند معتقد است، وزارت ارشاد باید برای راه‌اندازی دوباره بی‌ینال تهران و حمایت از هنرمندان اهتمام کند.
بی‌ینال تهران و دلایل عدم برگزاری آن
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی فرامرزی اظهار کرد: من فعالیت موزه هنرهای معاصر را در زمینه‌ی نمایش آثار هنرمندان خارجی تأیید می‌کنم و معتقدم، باید از آثار هنرمندان ایرانی هم حمایت شود، اما متأسفانه هنوز این اتفاق آن‌طور که باید نیفتاده است.

ما هنوز «بی‌ینال تهران» نداریم.

چند دوره است که این دوسالانه تعطیل شده و لازم است وزارت ارشاد در این زمینه اهتمام کند.

برپایی دوسالانه یک موضوع ضروری و لازم است و مثل جشنواره فیلم فجر می‌ماند.

وقتی ما چنین دوسالانه‌ای نداریم کشورهای اطراف فعالیت و توجه هنرمندان داخلی را به خودشان جلب می‌کنند.

او با اشاره به افتتاح نمایشگاه آثار حجمی و تابلوهای نقاشی ویم ولووی - هنرمند بلژیکی - در موزه‌ هنرهای معاصر تهران، درباره‌ی حضور هنرمندان خارجی در ایران، گفت: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی خیلی مهم است، چون نشان می‌دهد چقدر هنرمندان در خارج از کشور به‌صورت جدی کار می‌کنند و زحمت می‌کشند و چطور بلد هستند به‌صورت تیمی و گروهی کار کنند و نتیجه خوبی بگیرند.

این هنرمندان مطمئنا از سوی دولت‌های‌شان حمایت می‌شوند، وگرنه نمی‌توانند چنین تیم‌هایی را تشکیل دهند واین‌قدر خوب کار کنند.

وی به فعالیت موزه هنرهای معاصر در این زمینه در دوره مدیریت جدید موزه اشاره کرد و گفت: توجه موزه به برگزاری نمایشگاه‌های هنرمندان موفق خارجی در این دوره، خیلی بیشتر شده است.

در سال‌های گذشته این اندازه توجه وجود نداشت، البته وقتی علیرضا سمیع‌آذر رئیس موزه بود، از این نوع نمایشگاه‌ها در موزه هنرهای معاصر داشتیم.

این هنرمند همچنین بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم هنرمندان خارجی از حضور در ایران خوشحال می‌شوند.

البته در صحبت‌های آن‌ها این موضوع احساس می‌شود که هنوز تا حد زیادی آن موج ایران‌هراسی که در چند سال گذشته در خارج از کشور راه افتاد، از بین نرفته و روی تصمیم آن‌ها برای حضور در ایران تأثیرگذار است.

آن‌ها در صحبت‌های‌شان اذعان می‌کنند که وقتی به ایران وارد شده‌اند، خلاف آن چیزهایی را که در ذهن‌شان بوده و قضاوت کرده بودند، مشاهده کرده‌اند و این موضوع برای‌شان جالب و تعجب‌آور است.

او افزود: ویم ولووی (هنرمند بلژیکی) در صحبت‌هایش می‌گفت، آن‌قدر از حضور در ایران شگفت‌زده و با استقبال و محبت مردم روبه‌رو شده که خانه‌ای در کاشان خریده که به سبک قدیمی در حال بازسازی است.

به‌نظر می‌رسد درباره دیگر هنرمندان نیز همین اتفاقات می‌افتد.

آن‌ها ابتدا برای حضور در ایران دچار ترس و شک هستند، اما وقتی به ایران وارد می‌شوند و نمایشگاه آثارشان برپا می‌شود، خلاف آنچه را که فکر می‌کردند، می‌بینند.

فرامرزی در بخش دیگری از سخنانش، به لزوم حضور هنرمندان ایرانی در خارج از کشور اشاره و اظهار کرد: موزه جای دادوستد فرهنگی است و هنرمندان ایرانی هم باید بتوانند آثارشان را به کشورهای خارجی ببرند و به‌نمایش بگذارند.

البته گفته می‌شود قراردادهایی با بعضی کشورها برای حضور هنرمندان ایرانی و برپایی نمایشگاه آثارشان در خارج از کشور بسته شده است.

این هنرمند ادامه داد: البته ما باید ابتدا در داخل کشور جای پای خودمان را محکم کنیم، هنرمندان‌مان را بشناسیم و بشناسانیم و از آن‌ها حمایت کنیم و در کنار آن‌ها، آثار هنرمندان کشورهای دیگر را هم داشته باشیم.

در شرایطی که هنوز به‌قدر کافی هنرمندان لایق ما شناخته‌شده نیستند، جفاست که چنین اتفاقاتی برای آن‌ها نیفتد و این فرصت را نداشته باشند که آثارشان را به‌نمایش بگذارند.

 مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی - در افتتاحیه سیزدهمین دوسالانه عکس ایران اعلام کرده بود که در حال برنامه‌ریزی برای برپایی دوسالانه تهران با همکاری سایر نهادها مانند شهرداری هستند.

50 سال پیش، دوسالانه تهران یکی از پنج دوسالانه برتر دنیا بود، ولی در حال حاضر ایران هیچ جایگاهی از این نظر ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *