سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

تاکیدمجدد آمریکا به مکانیزم ماشه علیه ایران

چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۸
کد مطلب: 478825
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به شلیک آزمایشی موشک‌های جدید ایران می‌گوید همه کشورها حق داشتن توانایی نظامی برای دفاع از خود را دارند ولی توانایی‌های مجاز ایران برای دفاع از خود، محدود است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز موضعی همانند موضع ساعت پیش سخنگوی کاخ سفید در خصوص شلیک آزمایشی موشک‌های ایران داشت.
 
کربی ابتدا گفت که فعلاً نمی‌تواند صحت اخبار رسانه‌های ایران در خصوص شلیک موشک بالستیک جدید را تأیید کد «ولی اگر اینطور شده باشد، این مسئله را مانند گذشته در شورای امنیت ملل متحد مطرح خواهیم کرد.»
 
روز سه‌شنبه گزارش شد در ادامه مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشک‌های میان برد شهاب 1 و 2 و موشکهای دوربرد و نقطه زن قدر Fو H سپاه از منطقه عمومی کویر قم شلیک و به اهداف موردنظر اصابت کردند.
 
سخنگو در ادامه به مباحث فنی-حقوقی مربوط به این شلیک آزمایشی پرداخت و گفت که اگر چنین شلیک انجام شده باشد، قطعنامه 2231 سازمان ملل نقض شده است.
 
قطعنامه 2231 که از آن با عنوان قطعنامه رفع موقت تحریم‌های ایران هم یاد می‌شود، در تاریخ 23 تیر ماه سال جاری با اجماع اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد و 6 قطعنامه تحریمی در خصوص ایران را لغو کرد؛ بر اساس مکانیسم ماشه البته به محض اینکه کشوری ادعا کند ایران برجام را زیر پا گذاشته و ظرف 1 ماه ایران نتواند کذب بودن این ادعا را ثابت کند، هر 6 قطعنامه مزبور به جای خود بازمی‌گردد.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «قطعنامه 2231 نقض شده ولی برجام نقض نشده است؛ برجام برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای تصویب شده است.»
 
جان کربی ادامه داد: «اگر گزارش این شلیک آزمایش ثابت شود، از ابزار یکجانبه و چندجانبه‌ای که داریم و در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنیم، باز هم استفاده خواهیم کرد.» منظور کربی، تحریم بود.
 
کربی به روند همکاری‌های ایران و آمریکا در حوزه‌های غیرموشکی هم اشاره‌ای داشت و گفت که ایران با حسن نیت، در حال همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
 
یکی از خبرنگاران زن حاضر در سالن کنفرانس از جان کربی پرسید که اگر ماهیت برنامه موشکی و نظامی ایران، دفاعی باشد، آنگاه باز هم آمریکا با آن مخالفت می‌کند؟
 
جان کربی پاسخ داد: «آنها بر اساس قوانین بین‌الملل حق ندارند، موشک بالستیک طراحی کنند. البته هر ملتی حق داشتن ارتش، دفاع از خود و توانایی‌های نظامی را دارد ولی این توانایی‌ها برای محدود است و ایران مجاز به داشتن موشک‌های بالستیک نیست.»
 
یکی از خبرنگاران از جان کربی پرسید که آیا پس از انتشار این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود مکالمه داشته یا نه؟
 
جان کربی گفت که چنین تماسی برقرار نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *