جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

خطر در کمین ۸ میلیون متر مکعب از اراضی

سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 478693
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشورگفت: سالیانه حدود هشت میلیون متر مکعب از اراضی کشور در معرض برداشت هیزم و قطع بوته برای تامین سوخت قرار دارند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، یکی از چالش های پیش رو در عرصه منابع طبیعی کشور، قطع و برداشت بوته و درخت برای تأمین سوخت و انرژی است که این امر تهدیدی جدی در تخریب پوشش گیاهی مراتع و بیابانی شدن اراضی و منابع طبیعی کشور محسوب می شود.

با عنایت به تهدید و مخاطرات پیش رو که در دراز مدت به تشدید پدیده  ریزگردها منتهی می شود، اقدامات پیشگیرانه امری ضروری و حائز اهمیت است که قاعدتا جهاد کشاورزی و منابع طبیعی از نمونه دستگاه های مسئول در حفظ و  توسعه آن هستند.

خداکرم جلالی رئیس جنگل ها و مراتع کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت:طبق ارزیابی های انجام شده، قریب  هشت میلیون متر مکعب از اراضی کشور در معرض تخریب بوته ای و برداشت هیزم بوده که برای تأمین سوخت و انرژی مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود:البته تمامی هشت میلیون متر مکعب مورد اشاره، زنده نیست و بخش هایی از آن خشک و بی جان است اما به هر ترتیب قسمت هایی از اراضی مذکور نیز در حالت حیات و زنده بودن به سر می برند که برای حفاظت از آن، اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

جلالی گفت:یکی از اولویت گذاری های اصلی ما جایگزینی منابع انرژی است تا میل و رغبت جامعه روستایی به استفاده از بوته ها برای تأمین سوخت به حداقل ممکن کاهش یابد.

رئیس جنگل ها و مراتع کشور عنوان کرد:رایزنی ها و هماهنگی هایی با وزارت نفت انجام شده تا با توسعه گاز رسانی، منابع انرژی موردنیاز چنین خانواده هایی تأمین و مهیا شود.

وی افزود:در سال جاری قریب به شش هزار و ۲۰۰ خانوار، تحت پوشش وسایل و تجهیزات گاز سوز قرار گرفته اند و تلاش می شود این میزان در سال آینده با رشد و افزایش چهار تا پنج برابری همراه شودکه با تحقق آن، شاهد افزایش ۲۴ تا ۳۰ هزار نفری خانواده های تحت پوشش خواهیم بود.

جلالی گفت:با تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده، تلاش می شود با جایگزین سازی گونه هایی دیگر از سوخت و انرژی  به جای شیوه های سنتی همچون چوب و هیزم، منابع طبیعی کشور به عنوان موهبت و ظرفیتی الهی حفظ شود.

رئیس جنگلداری، منابع طبیعی وآبخیزداری کشور یاد آور شد:از نظر ما، حفظ مراتع ومنابع طبیعی در اولویت  قرار دارد و در مرحله نخست باید به حفظ اصولی و پایدار آن توجه کرد و سپس برای توسعه هر چه بیشتر آن گام برداشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *