جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴
فاز بعدی برجام؛ سیاسی یا اقتصادی؟!

از برجام1 تا برجام2/ قرار است خاطرات تلخ مجلس ششم و دولت اصلاحات تکرار شود؟!

دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 478414
سرانجام برجام 1 را اين روزها در سخنان آقاي علي‌اكبر صالحي و علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، بهتر مي‌توان درك كرد.
از برجام1 تا برجام2/ قرار است خاطرات تلخ مجلس ششم و دولت اصلاحات تکرار شود؟!
گروه سیاست جهان نيوز ـ  سرانجام برجام 1 را اين روزها در سخنان آقاي علي‌اكبر صالحي و علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، بهتر مي‌توان درك كرد. آقاي صالحي در گفت‌وگو با وبگاه العربي الجديد با اشاره به اينكه ايران به تمام تعهدات خود در برجام عمل كرده است از عدم اجرای تعهدات غربي به ويژه در رفع محدوديت‌هاي بانكي سخن به ميان آورد و آقاي لاريجاني نيز صريح‌تر از صالحي در ديدار با «لازار كومانسكو» وزير خارجه روماني مي‌گويد كه مدتي است از امضاي توافقنامه هسته‌اي مي‌گذرد و در اين مدت ايران به تمام تعهدات خود عمل كرده است، اما متأسفانه هنوز از طرف مقابل اين تعهدات به طور كامل اجرايي نشده است. آقاي اسدالله عسگر اولادي نيز روز گذشته گفت كه مشكل سوئيفت بانك‌ها با رفع تحريم‌ها حل نشده، بانك‌هاي اروپايي از ترس امريكا با بانك‌هاي ايراني همكاري نمي‌كنند.

اما گلايه نسبت به عدم اجراي برجام به طرف ايراني خلاصه نشد و بلكه طرف‌هاي اروپايي نيز كه مايل به برقراري روابط تجاري با ايران و انعقاد قرارداد هستند، نسبت به كارشكني امريكايي‌ها در روند اجراي برجام و رفع مشكلات بانكي گلايه دارند، به گونه‌اي كه قرارداد ايرباس با فرانسوي‌ها هم كه به بزرگ‌ترين دستاورد «نقد» برجام و البته با كاركرد انتخاباتي در آستانه انتخابات آنگونه فضاي جامعه را درگير كرد، عملاً به دليل ممانعت امريكايي‌ها تنها با يك عكس يادگاري ايرباس در فرودگاه مهرآباد تهران خلاصه شد. دلايل اين بي‌سرانجامي را در چرايي تصويب قانون محدوديت سفر به ايران در كنگره و كاخ سفيد بهتر مي‌توان درك كرد، آنگاه كه وزير خارجه امريكا در نشست كميته امور خارجي مجلس نمايندگان اذعان مي‌كند كه دلايل امنيتي و مبارزه با تروريسم، انگيزه اصلي در نظر گرفتن محدوديت‌هاي تردد براي سفركنندگان به ايران در قوانين جديد ويزاي امريكا نبوده، بلكه انگيزه‌هاي سياسي، زمينه اصلي اين مصوبه است، انگيزه‌هايي كه در عرصه ديگر امريكايي‌ها به آن تصريح كرده و آن هم اثرگذاري بر فضاي داخلي ايران است.

در شرايطي كه برجام 1 در اين حال و هوا سير مي‌كند، سخن به ميان آوردن از برجام 2 و آن هم در ايام پس از انتخابات هفتم اسفند، به جاي گره‌گشايي از مشكلات و مسائل اقتصادي مردم، بيشتر كاركرد سياسي آن را مي‌نماياند. در اين زمينه اگرچه رئيس‌جمهور تنها با عبارت برنامه جامع اقدام مشترك ملي از آن عبور كرده است، اما سخنان آقاي نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور كه روزنامه دولتي ايران آن را منعكس كرده است، نشان مي‌دهد كه اين برنامه نيز با كاركرد سياسي ظرفيت‌هاي انقلابي ايران در تعامل با جهان را هدف گرفته است.

 به اعتقاد آقاي نيلي، هيچ كشوري نمي‌تواند به توسعه دست پيدا كند مگر اينكه در خصوص چگونگي دستيابي به توسعه به جمع‌بندي برسد، او در مدل‌سازي مفهوم برجام 2 آن را به تعامل با جهان معطوف كرده و مي‌گويد: «ما در مسير ايجاد وفاق خود با دو سؤال خيلي مهم مواجه مي‌شويم، سؤال اول اين است كه چه مدلي از «تعامل با دنيا» مي‌خواهيم داشته باشيم و در انتخاب اين مدل تعامل با دنيا چه معيارهايي داريم؟ آيا در خصوص مدل تعامل با دنيا بايد اجماع وجود داشته باشد و به يك وفاق برسيم يا اينكه وجود اختلاف‌ها در اين مسير را بايد تحمل و قبول كنيم. در حالي كه به نظر مي‌رسد كاركرد «برجام» به جاي حل مشكلات اقتصادي كشور، رفع بيكاري و ركود تنها به گروكشي در عرصه سياسي تبديل شده است، با اين مواضع ظاهراً برجام 2 عرصه سياست خارجي و تعامل منطقه‌اي را هدف قرار داده است.

 همانگونه كه نفر اول انتخاب شده مجلس در تهران در ايام تبليغات انتخاباتي گفته بود كه مجلس دهم بايد برجام‌هاي 2، 3، 4 و ... را در ساير حوزه‌هاي مواجهه بين ما و غرب به ويژه امريكا كليد بزند و تأسف‌بارتر اينكه اگر اين سناريو با راهبرد فزون‌خواهانه ارتجاع عرب در فشار و تهديد عليه حزب‌الله و ديگر سرپنجه‌هاي مقاومت همراستا شود، آنگاه مي‌توان سرانجام آن را نيز پيش‌بيني كرد كه اگر در برجام يك قلب رآكتور اراك بتون‌ريزي شد، اين‌بار نوبت بتون‌‌ريزي كانال‌ها و تونل‌‌هاي مقاومت شود كه رژيم صهيونيستي را به زانو درآورده است.

مردم ايران خاطره تلخ عملكرد دولت اصلاحات و مجلس ششم را در طرح لوايح دوقلو و درگير كردن كشور با يك التهاب گسترده سياسي همراه با نافرماني مدني و رودررويي قوا را از ياد نبرده‌اند.

به نظر مي‌آيد اكنون همان كادرها در پوشش مجلس دهم و ماه‌هاي باقي مانده دولت يازدهم بنا دارند مدل تعديل شده و پاستوريزه شده لوايح دوقلو را در قالب برجام 2 عملياتي كنند؛ نكته‌اي كه اين روزها مصاديق زيادي از آن در عرصه رسانه‌ها و در كلام برخي مسئولان مطرح شده است.
منبع : روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نه قرار است خاطرات تلخ دولت دهم و مجلس نهم تکرار شود
باب لورد
فقط با جنگ با غرب همه چی حل میشه مذاکره یه کار خیلی اشتباهی بود و هست من خودم موافق برجام بودم ولی الان نظرم عوض شده
United States
تا چند ادامه داره
خنده ظریف به شیخ حسن هم سرایت کرد. خدا رحم کنه وقتی ترکان هم بخنده!