جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
ایندیپندنت گزارش داد؛

همکاری مخفیانه انگلیس در گوانتانامو

دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب: 478345
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن معلوم می‌شود، انگلیس برای مخفی نگه داشتن اسناد گوآنتانامو درباره مشارکت این کشور در شکنجه‌ها و ربایش زندانیان، تبانی کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اسناد کلیدی یافت شدند که نشان می‌دهند دولتهای پیشین انگلیس و آمریکا در شکنجه زندانیان گوآنتانامو با یکدیگر همکاری داشتند.
 
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی اختصاصی نوشت، بر اساس این اسناد معلوم می‌شود دولت‌های تونی بلر و جرج بوش، به طور مخفیانه درباره نحوه رفتار با زندانیان گوآنتانامو با یکدیگر رد و بدل نظر و اطلاعات داشتند.
 
ایندیپندنت ادامه داد، دولت آمریکا باید بخش‌هایی از رفتار انگلیس بعد از حادثه یازده سپتامبر در گوآنتانامو را در اختیار عموم قرا ر دهد. در حال حاضر شکایت‌هایی به بخش‌های مختلف دولت آمریکا درباره افشای احتمالی اسناد بسیار مهم امنیتی ارائه شده است. در جست‌وجوهای وزارت خارجه آمریکا 12 سند به دست آمد که با وجود آنکه اسناد اطلاعاتی نبودند باز هم جلوی انتشار آنها گرفته شد.
 
این اسناد به مداخله سیاسیون و مقامات انگلیسی درباره رفتار با زندانیان و تکنیک‌های جاسوسی مربوط هستند اما دولت آمریکا علنا گفته بود که انگلیس اجازه انتشار این اسناد را نمی‌دهد.
 
ایندیپندنت افزود، یک گروه از پارلمان انگلستان احتمالا این اسناد را دیده‌اند. در سال 2008 این گروه به رهبری «اندرو تایر» از نمایندگان پارلمان انگلستان اقداماتی قانونی علیه 7 وزارت‌خانه و سازمان آمریکا طرح کردند که شامل اف‌بی‌آی، پلیس بین‌الملل و سازمان سیا می‌شد.
 
این گروه از وزارت خارجه آمریکا درخواست کرده اطلاعات لازم برای شرایط و میزان مشارکت انگلیس در برنامه‌های مساله  ربایش و حبس مظنونان با کنترل آمریکا و همچنین اطلاعات لازم درباره رفتار با زندان‌های آمریکایی، را در اختیار آنها قرار دهد.
 
مساله ربایش و حبس مظنونان همواره محل بحث بوده است اما سال 2005 جک استراو که وزیر خارجه وقت انگلستان بود گفت که انگلیس نقشی در این برنامه نداشته است. با این وجود  سه سال بعد از اظهارات استراو، دیوید میلیبند وزیر خارجه بعدی انگلیس گفت بسیار متاسف است که باید در گزارشی برای پارلمان مطالبی را در رابطه با این مساله تصحیح کند.
 
گزارشی با عنوان «گیبسون» سال 2010 به مساله احتمال مشارکت انگلیس در برنامه ربایش و حبس مظنونان پرداخت که به طور کامل منتشر نشد.
 
این گزارش شامل اسنادی است که از آن جمله نامه سه صفحه‌ای بلر به بوش درباره رویه قانونی برای زندانیان انگلیسی گوآنتانامو بود.
 
هم چنین در این گزارش به حضور احتمالی  یک مقام سفارت انگلیس در گوآنتانامو برای بازدید از زندانیان انگلیسی بود.
 
در این گزارش اشاره‌ای به نامه سال 2004 بلر به بوش درباره شرایط بازگردانی زندانیان انگلیسی به این کشور شده است.
 
از سوی دیگر نامه‌ای از سوی مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری انگلیس به مشاور تونی بلر وجود دارد که محتوای این نامه درباره شرایط انتقال زندانیان انگلیسی محبوس در گوآنتانامو بود.
 
همچنین نامه دیگری در این گزارش آورده شده که از سوی دیوید ملیبند وزیر خارجه وقت به مشاور رئیس جمهور آمریکا در سال 2007 بود.
 
نامه دو صفحه‌ای دیگری هم از سوی ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس برای هیلاری کلینتو در سال 2010 درباره دغدغه وی پیرامون گوآنتانامو منتشر شده است.
 
یک سخنگوی وزارتخارجه انگلیس گفته است «دولت انگلیس محکم در تقابل با شکنجه و خشونت، رفتار و تنبیه غیرانسانی و تحقیرکننده می‌ایستد. کمیته اطلاعات و امنیت در حال حاضر تحقیقاتی را درباره مسایل زندانیان [گوآنتانامو] انجام می‌دهد. دولت انگلیس هم کاملا با این اقدام همکاری می‌کند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *