پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
در نشست بین المللی کادراس بررسی شد؛

حضور جدی ایران در مبارزه با مواد مخدر

شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 477966
در این نشست که به مدت هشت ساعت ادامه داشت،کارشناسان و پژوهشگران مربوط به حوزه مواد مخدر به ایراد نظرات و پیشنهادهای سازنده‌شان پرداختند.
به گزارش جهان به نقل از دیده بان، نشست "به‌سوی نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در موضوع مواد مخدر" به همت مرکز تحقیقات رهیافت‌ها و مطالعات بین‌المللی مواد مخدر(کادراس) در هتل لاله برگزار شد.
در این نشست که پر یوهانسون(دبیر هیئت‌مدیره بین‌المللی WFAD) ،بون وات(نماینده UNODC) ، کاردار سفارت مکزیک در تهران،دکتر هاشمی (رئیس کمیسیون آسیب‌های اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام)، ون در برگ(نماینده ICCT) دکتر پرویز افشار(سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر)، دکتر نارنجی‌ها و درعین‌حال کارشناسان مرکز هم‌اندیشی جهانی راه برتر حضور داشتند،مباحث قابل‌توجهی مطرح گردید.
این نشست در چهار پنل موضوعی مجزا به مباحث مربوط به نشست آتی سازمان ملل متحد در بحث مواد مخدر پرداخت و مؤلفه‌هایی همچون:جرم و موارد مخدر،کنوانسیون‌ها و رژیم مقابله با مواد مخدر و مخدر و سلامت در آن موردبررسی کارشناسان قرار گرفت.
آقای پر یوهانسون،دبیر هیئت‌مدیره بین‌المللی WFAD در این نشست اذعان نمود:این ارگان دستگاهی برای مبارزه با گسترش مواد مخدر است و از اینکه مرکز هم‌اندیشی جهانی راه برتر به این مسئله کمک می‌کند خوشحالیم.این اولین باری است که در خصوص امر به این مهمی در ایران سخنرانی می‌کنم،اکنون در برهه خیلی حساسی در رابطه با مواد مخدر قرار داریم و می‌دانیم موقعیت ایران ازنظر استراتژیک به‌عنوان مسیری برای ترانزیت مواد مخدر بسیار حساس است.
 
 
وی افزود:این از موارد کلیدی‌ای هست که باید مدنظر قرار بدهیم.مشکل مواد مخدر امروزه یک مشکل بین‌المللی است و خیلی از کشورهای جهان با آن مواجه هستند و این به وضعیتی درآمده است که ما نمی‌توانیم درباره کشورهای تولید کنند و مصرف‌کننده اظهارنظرهایی داشته باشیم.درواقع خیلی از کشورها تولید سنتی دارند و خیلی از کشورها تنها مصرف‌کننده مواد مخدر هستند.ما باید دست به اقداماتی بزنیم که منجر به کاهش مصرف مواد مخدر می‌شود.در این راستا خوب هست که تجربیات و اقدامات خود را به اشتراک بگذریم.
سخنران بعدی این نشست آقای بون وات نماینده UNODC در تهران بود. وی گفت: UNODC از سال 1999 در ایران حضورداشته است و با دولت جمهوری اسلامی در خصوص مسئله مبارزه با مواد مخدر همکاری‌های خود را انجام می‌دهد.می‌دانیم که مشکلات مربوط به مواد مخدر افزایش پیداکرده است و ما باید راه‌های کاهش آن را پیدا کند.
 
وی افزود:در نشست آتی سازمان ملل در خصوص مواد مخدر 93 عضو داریم و کشورهای مختلف می‌توانند نظراتشان را ارائه کنند.این نهاد با درخواست کشورهای عضو سازمان ملل تشکیل شد.باید بتوانیم روش‌ها و همکاری‌های بهتر بین‌المللی را باهم داشته باشیم.

هدف نشست‌ها ایجاد موازنه جهانی در جهت مبارزه با پدیده مواد مخدر است.نشست آتی سازمان ملل در سال 2016 فرصتی برای جامعه بین‌الملل به وجود می‌آورد که مذاکرات مختلفی در رابطه باسیاست‌های مواد مخدر داشته باشند و می‌توانیم اهداف خودمان را در راستای حقوق بشر،مسئله سلامت و رفاه انسان‌ها و اهداف توسعه پایدار دنبال کنیم.

ایران یکی از شرکت‌کنندگان در اجلاس نیویورک خواهد بود و این نشست تنها منحصر به حضور کشورها نخواهد شد و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و بانک‌های چندجانبه،نماینده جوامع مدنی،دانشگاه‌ها و ... حضور خواهند داشت و نشست ویژه‌ای هم در نیویورک تشکیل خواهد شد که در موضوعات مختلف پول‌شویی، پیشگیری،درمان مسائل بهداشتی و سلامت و اطمینان از مواد موجود برای درمان اعتیاد و ...بحث‌هایی صورت خواهد گرفت.

در ادامه نشست کاردار سفارت مکزیک در ایران به بحث و تبادل نظرات کشور مطبوعش در خصوص مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

وی گفت:کشور مکزیک یکی از کشورهای علاقه‌مند به برگزاری نشست آتی سازمان ملل متحد در موضوع مواد مخدر است و از نشست سال 2012 سعی نموده است که بحث‌هایی شفاف را مطرح نماید.در این نشست‌ها باید سعی نماییم اقداماتی را برای ایجاد توازن در مقابله با مسئله مواد مخدر اتخاذ نماییم.
 
                                    mek
 
مواد مخدر مسئله‌ای هست که منجر به خشونت و از دست دادن فرصت‌ها برای کشورها می‌گردد و بایستی یک مقابله جمعی در این راستا وجود داشته باشد.
وی افزود:ما می‌توانیم به یک استراتژی جهانی و یک استراتژی ملی در مقابله با مواد مخدر برسیم.اقدامات منطقه‌ای،جهانی و ملی زیادی در این راستا صورت می‌گیریم و ما علاقه‌مند هستیم که چالش‌های پیش روی جامعه بین‌المللی در این راستا حل شود.

من فکر می‌کنم که بقای استراتژی‌های فعلی نامناسب است و لذا ما را وادار می‌کند که برنامه‌هایی را که داریم شدت ببخشیم.

عدم همکاری خصوص رویکردهای مربوط به مواد مخدر می‌تواند منجر به عدم شکل‌گیری یک رژیم قانونی شود.

پس‌ازاین سخنان دکتر علی هاشمی ،رئیس کمیسیون آسیب‌های اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی عنوان کرد:از آقای بغدادی و دست‌اندرکاران مجموعه کادراس برای برگزاری این نشست تشکر می‌کنم و همچنین از حضور میهمانان داخلی و خارجی تشکر می‌کنم.
 
                                hashemi
 
مجمع تشخیص مصلحت به‌عنوان یک‌نهاد بالادستی ،بالادست‌ترین نهاد سیاست‌گذار در کشور است.در حوزه مواد مخدر هم سیاست‌های تدوین‌شده که دریازده بند در دستور کار همه دستگاه‌های فرهنگی،سیاسی،اقتصادی و اجتماعی کشور هست.

وی افزود:در برنامه ششم توسعه هم با تلاش همه نخبگان و با بهره‌گیری از تجارب سی شش سال گذشته،سیاست نظام برای پنج سال آینده تدوین شد و توسط رهبری نظام ابلاغ شد.در یک سیاست کلی جسورانه که دوازده سال مقدمات داشت به این موضوع رسیدیم که مدیریت مصرفت مواد مخدر در این سیاست گنجانده‌شده که اتفاق بسیار بزرگی است.به این مفهوم که برای مهار پدیده مواد مخدر در کنار مبارزه همه‌جانبه سخت‌افزاری عرضه و مهار عرضه ،اولویت ویژه‌ای به تقاضا در کشور بدهیم.

در این نشست که به مدت هشت ساعت ادامه داشت،کارشناسان و پژوهشگران مربوط به حوزه مواد مخدر نیز به ایراد نظرات و پیشنهادهای سازنده‌شان پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *