چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

نزدیکی شعر متعالی با زبان وحی

پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب: 477779
حدادیان گفت: بعضی از آیات قرآن دارای اوزان شعری است که البته نباید این مساله را به صورت منفی دریافت چراکه شعر گاهی آنقدر متعالی است که می‌تواند خود را به وحی نزدیک کند؛ البته شعر به الهام نه به وسوسه.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشست «درآمدی بر شعر و شخصیت قیصر امین‌پور» عصر روز چهارشنبه، 12 اسفندماه؛ روز دوم از پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی(آفتاب گردان‌ها) با حضور سعید حدادیان در سالن شهید حسین فهمیده برگزار شد.

حدادیان با اشاره به مقاله ای از مهدی اخوان ثالث با موضوع وزن در برخی از آیات قرآن، توضیح داد: بعضی از آیات قرآن دارای اوزان شعری است که البته نباید این مساله را به صورت منفی دریافت چراکه شعر گاهی آنقدر متعالی است که می‌تواند خود را به وحی نزدیک کند؛ البته شعر به الهام نه به وسوسه.

وی با بیان اینکه در بررسی کل آثار قیصر می‌بینید که هیچ گاه حد حیا را کنار نگذاشته، ادامه داد: حتی یکبار هم از بی ادبی برای ارائه عشقش استفاده نکرده است. در نتیجه در گذر زمان قیصر باقی می‌ماند. امین‌پور به روسری مردم یا چادرشان کاری نداشت. او دنیا را در صورت یک نفر نمی‌دید، بلکه او کل دنیا را به صورت جلال الهی مشاهده می‌کرد.

شاعر کتاب «همیشه باران» افزود: انس با قرآن مقوله‌ای است که می‌تواند عنوان مقاله‌ای خوب باشد. در حال حاضر 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته است. امروز شما فضای شعر پیش از انقلاب را نمی‌دانید. عده‌ای از شاعران پیش از انقلاب

هزل می‌گفتند، آنان به معاشقه‌ها و ارتباطات ناپسند اشاره می‌کردند و شعر گفتن در حوزه ادیان و اهل بیت را باعث خجالت و شرمساری می‌دیدند. پس از انقلاب قیصرها رسیدند. در حالی که برخی دامن‌کشان از این عرصه رفته و دور می‌شدند، افرادی چون امین پور اصرار به ماندن  و شعر گفتن در این حوزه را داشته و دارند.

این شاعر ضمن بیان اینکه هرچه قیصر پیش می‌رفت شعرهایش ارتقا می یافت، به دوستی قیصر امین پور و سید حسن حسینی اشاره کرد و ادامه داد: حسینی می‌گوید که «من مظهر جلال شعر انقلابم و قیصر مظهر جمال شعر انقلاب است». من حاشیه‌ای بر این مطلب دارم. درست که قیصر اساسا بیشتر جلوه جمالی دارد اما وقتی به صاحت امام علی (ع) می رسد و می‌خواهد از شعر او بگوید، جلال آور می‌شود.

وی افزود: از دست دادن قیصر امین پور و سیدحسن حسینی دلم را به درد آورد. آن‌ها نیز می‌توانستند عمری به اندازه سایه یا مشفق کاشانی داشته باشند اما در حالی که سن‌شان حتی به 50 سال هم نرسیده بود، در میانسالی از دنیا رفتند و این بسیار ناراحت کننده است چراکه باید می‌بودند تا در این 70 سالگی و یا 80 سالگی‌شان از آثارشان بهره‌مند شویم.
پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی از سه‌شنبه 11 تا جمعه 14 اسفندماه از سوی موسسه فرهنگی هنری انتشارات شهرستان ادب و در مجموعه فرهنگی، تفریحی، آموزشی کردان کرج برگزار می‌شود
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *