جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

اسد:ایران و روسیه هیچ مطالبه‌ای ازما نکردند

چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 477598
رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی آلمانی با اشاره به عملیات روسیه در سوریه و حضور مستشاری ایران دراین کشور، گفت: ایران و روسیه هیچ مطالبه ای از ما به دلیل حمایت از دمشق ندارند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با شبکه تلویزیونی «آ.ار.د» آلمان به تشریح مواضع دولت دمشق در قبال حمایت های ایران و روسیه، برقراری آتش بس و نقش کشورهای مختلف در قبال بحران سوریه پرداخت.

بشار اسد با بیان اینکه در سوریه جنگ داخلی وجود ندارد، گفت: من با تعبیر «جنگ داخلی» مخالف هستم؛ زیرا واقعیت این است که نبرد کنونی در داخل کشور میان تکفیریها و دیگران است.

اسد با بیان اینکه عربستان، قطر، ترکیه و کشورهای غربی خواهان سرنگونی دولت دمشق هستند، اظهار داشت: این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت خود را تعیین و رهبرانشان را برگزینند.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا آمادگی دارد به خاطر مردم کشورش از سِمَت خود کناره گیری کند یا خیر، گفت: طبیعتا بخاطر تمایل کشورهای خارجی و مسئولان آنها این کار را انجام نخواهم داد؛ سرنوشت سیاسی من تنها به نظر مردم سوریه بستگی دارد.

اسد در همین زمینه اظهار داشت: در صورتی که مردم سوریه خواهان کناره گیری من از قدرت باشند، بی تردید کنار خواهم رفت؛ اگر مسئولی از حمایت مردمی برخوردار نباشد، کاری از پیش نخواهد برد.

وی در ادامه اوضاع انسانی در سوریه را به دلیل ارتکاب جنایت های مختلف علیه مردم بی دفاع توسط تکفیریها «فاجعه بار» توصیف کرد.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه اظهاراتش محاصره برخی مناطق این کشور توسط ارتش را قویا تکذیب و اعلام کرد: چگونه ممکن است ارتش برخی از مناطق را محاصره و مانع از رسیدن مواد غذایی و دارویی به ساکنان آن شود؟ این دقیقا همان چیزی است که رسانه های غربی به دنبال القای آن هستند و در این ارتباط دروغ می گویند.

اسد همچنین تصریح کرد: در خصوص محاصره برخی مناطق توسط ارتش سؤالی وجود دارد و کسانی که این ادعا را مطرح می کنند باید به این سؤال پاسخ دهند؛ اگر ارتش مناطقی را تحت محاصره خود درآورده است، پس چگونه مانع از ورود مواد غذایی به آنجا شده، در حالی که نتوانسته از رسیدن تسلیحات به این مناطق جلوگیری کند؟ اگر محاصره ای وجود داشته باشد، هیچ چیز نمی تواند وارد این مناطق شود.

وی اظهار داشت: از رسیدن مواد غذایی و دارویی به تمامی مناطق در سوریه استقبال می کنیم و هرگونه اقدام در این زمینه باید با هماهنگی دولت سوریه صورت پذیرد.

اسد در خصوص نقش آفرینی کشورهای غربی در سوریه نیز اظهار داشت: مواضع کشورهای غربی در قبال بحران سوریه را می توان «نسخه برابر اصل» مواضع آمریکایی ها تلقی کرد.

وی در خصوص نقش آلمان در بحران سوریه، تلویحا این کشور را در اتخاذ مواضع سیاسی وابسته به آمریکا قلمداد کرده و گفت: در خصوص نقش کشورهای مختلف در قبال سوریه باید استقلالی وجود داشته باشد که بتوانیم در خصوص آن سخن بگوییم.

رئیس جمهوری سوریه همچنین با اشاره به هدف قرار گرفتن حدود ۱۰۰ بیمارستان در این کشور طی سال ۲۰۱۵ نیز تصریح کرد: ارتش سوریه این جنایت را مرتکب نشده است؛ ما اگر به دنبال ارتکاب چنین جنایت هایی بودیم از همان ابتدا دست به این اقدامات می زدیم.

اسد همچنین اظهار داشت: ما دقیقا نمی دانیم کدامیک از طرف های داخلی یا خارجی اقدام به هدف قرار دادن بیمارستان ها کرده اند، اما در هر صورت این اقدام طبق قوانین بین المللی «جنایت جنگی» محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: البته در این زمینه باید گفت که چنین اقداماتی در سوریه از دیدگاه غرب «جنایت جنگی» تلقی نمی شود؛ غربی ها همچنان با گذشت ۱۳ سال از جنگ علیه عراق که طی آن حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار انسان کشته شدند، هنوز حاضر نیستند آنچه که اتفاق افتاده بود را «جنایت جنگی» بخوانند.

رئیس جمهوری سوریه یادآور شد: غربی ها حتی از اینکه جنایت های سعودیها در یمن را «جنایت جنگی» بنامند، خودداری می کنند. کشورهای غربی همین سیاست را در قبال سوریه در پیش گرفته اند؛ آنها هیچگاه جنایت های تکفیریها علیه مردم بی دفاع را «جنایت جنگی» نخواندند.

اسد ضمن رد اتهامات به ارتش سوریه مبنی بر هدف قرار دادن بیمارستان ها، اظهار داشت: ما خودمان بیمارستان ها و مراکز دولتی را احداث کردیم، حال چگونه ممکن است که اقدام به تخریب آنها کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: ما اگر مراکز و تأسیسات دولتی را هدف قرار دهیم، خودمان متضرر خواهیم شد نه هیچکس دیگر. بنابراین هیچ نقشی در این اقدامات نداشتیم.

بشار اسد همچنین تصریح کرد: ما حتی اقدام به ارسال مواد دارویی به بیمارستان های مناطقی مانند الرقه که تحت تصرف داعش هستند، می کنیم، پس چگونه ممکن است بیمارستان ها را هدف قرار دهیم. این یک تناقض بزرگ است.

رئیس جمهوری سوریه همچنین اعلام کرد: در حال حاضر ارتش سوریه مشغول نبرد با ده ها کشور است که هزاران تروریست تکفیری از آنجا به سوریه سرازیر شده اند.

بشار اسد در خصوص عملیات نظامی روسیه در سوریه و حضور مستشاری ایران در این کشور نیز اظهار داشت: ایرانی ها، روس ها و حزب الله لبنان برای دفاع از رئیس جمهور سوریه وارد میدان نبرد نشده و علت حضور آنها در این میدان درکشان از خطر گسترش تروریسم است؛ آنها به خوبی می دانند که تروریسم در صورت گسترش هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیست.

وی همچنین تصریح کرد: متحدان ما به خوبی می دانند که نباید اجازه گسترش تروریسم به دیگر مناطق در منطقه را داد. آنها در واقع به نوعی مشغول دفاع از خود هستند. به سوریه نیامده اند تا چیزی را از دولت دمشق مطالبه کنند. دوستان و متحدان ما به حاکمیت ملی سوریه احترام گذاشته و می گذارند.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه اظهاراتش ضمن رد نقش دولت دمشق در وقوع درگیری های مسلحانه در این کشور، تصریح کرد: دولت در به وجود آمدن این درگیری ها نقشی نداشته است. حال فرض کنید در ابتدای امر خطایی از سوی ارتش سر زده ـ که نزده ـ و به دنبال آن، این منازعات مسلحانه به وجود آمده است. برای روشن شدن بیشتر موضوع مثالی خواهم زد.

اسد در همین ارتباط تصریح کرد: به عنوان مثال شما دیدید که در سال گذشته به دنبال کشته شدن شمار زیادی از سیاه پوستان آمریکایی به ضرب گلوله نظامیان، بحث های زیادی در این کشور مطرح شد. اما در این میان، آیا هیچیک از معترضان به این رویدادها، خواستار حمل سلاح توسط مردم برای مقابله با نیروهای امنیتی شدند؟ آنها به خوبی می دانستند که به خاطر خطای یک عنصر امنیتی نباید سلاح به دست گرفت و به جان غیرنظامیان بی گناه افتاد.

بشار اسد همچنین به نقش برخی از کشورها در حمایت های مالی و تسلیحاتی از تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره اشاره کرده و گفت: ترکیه، عربستان و قطر اقدام به ارائه هرگونه کمک به تکفیریها می کنند.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر چه اقدامی در خصوص ممانعت از حمایت این ۳ کشور از تکفیریها کرده اند؟ بدون شک با توقف این حمایت ها ما نیز در متوقف ساختن درگیری ها در کشور قدرت بیشتری پیدا خواهیم کرد.

بشار اسد در خصوص برقراری آتش بس در سوریه نیز گفت: بارقه هایی از امید برای مردم سوریه به دنبال برقراری این آتش بس به وجود آمده است.

رئیس جمهوری سوریه در همین ارتباط گفت: حفظ این آتش بس کار بسیار سختی است چراکه ما هم اکنون از حدود ۱۰۰ گروه تروریستی و ده ها کشوری که از آنها حمایت می کنند، سخن می گوییم و آنها نیز باید به این آتش بس پایبند باشند تا این آتش بس به موفقیت بیانجامد.

بشار اسد همچنین با بیان اینکه تروریست های تکفیری از همان ساعات اولیه برقراری آتش بس، آن را نقض کردند، گفت: ارتش حق پاسخگویی به تکفیریها در صورت نقض آتش بس را برای خود قائل است.

بشار اسد در ادامه اظهار داشت: تمام حرف این است که هر فرد مسلحی سلاح خود را روی زمین بگذارد تا ما نیز حکم عفو او را صادر کنیم؛ البته این امتیاز شامل گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره نمی شود، بلکه گروه های مسلح معارض را دربر می گیرد.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به سؤالی در خصوص چرایی تروریستی خواندن تمامی گروه های مسلح در این کشور اظهار داشت: کسانی که علیه غیرنظامیان بی گناه سلاح به دست می گیرند و تأسیسات دولتی و غیردولتی را هدف قرار می دهند، از نظر قانونی تروریست هستند.

وی اظهار داشت: دشمنی اصلی سوریه در شرایط کنونی تروریسم است؛ تروریسمی که «داعش»، «جبهه النصره»، «أحرار الشام» و «جیش الاسلام» سردمداران آن هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *