پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۷
نقدینگی از هزار هزار میلیارد تومان گذشت!

فاجعه در اقتصاد ایران؛ سیف هنوز رقم جدید را به روحانی نگفته است!

چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 477576
معاون اسبق بانک مرکزی گفت: نقدینگی در حالی پایان دی ماه حدود ۹۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به شتاب رشد نقدینگی در ماه‌های بهمن و اسفند در حال حاضر نقدینگی از هزار هزار میلیارد تومان هم عبور کرده است.
فاجعه در اقتصاد ایران؛ سیف هنوز رقم جدید را به روحانی نگفته است!
گروه اقتصاد جهان نيوزـ حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص افزایش نقدینگی در دولت روحانی اظهار کرد: نقدینگی در حال حاضر از هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده و احتمالا تا پایان سال صد هزار میلیارد تومان دیگر هم به آن افزوده خواهد شد.

وی افزود: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که نقدینگی تا پایان دی ماه، 950 هزار میلیارد تومان است یعنی نسبت به پایان دولت قبل 90 درصد رشد کرده است. دو برابر شدن نقدینگی در مدت دو سال در تاریخ اقتصاد کشور بی نظیر است، اما با توجه به این که از این هزار هزار میلیارد نقدینگی 450 هزار میلیارد آن در بانکها قفل شده است، فعلا تورمی اتفاق نیفتاده است.

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: گزارش بانک مرکزی درباره نقدینگی تا پایان دی ماه است، اما همواره در ماههای بهمن و اسفند به دلیل نیاز مردم به نقدینگی و این که پرداخت حقوق کارمندان و کارگران زودتر انجام شده، پاداشها و عیدی پرداخت می شود و با توجه به اتمام سال مالی، شرکتها هم نقدینگی خود را وارد بازار میکنند سیل افزایش نقدینگی در ماههای انتهایی سال نسبت به ماههای قبلی سیر صعودی دارد .

مستخدمین حسینی عنوان کرد: با توجه به سرعت 28 درصدی رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به دی ماه 94 به نظر می رسد که صد هزار میلیارد تومان دیگر هم تا پایان سال به آمار نقدینگی افزوده خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم جهت دهی نقدینگی به سمت تولید به نسیم آنلاین عنوان کرد: رشد نقدینگی اگر جذب تولید شود، به خودی خود، پارامتر بدی نیست، اما متاسفانه با توجه به این که نظام بانکی ما اصلاح نشده در حال حاضر نقدینگی صرف واردات شده است. متاسفانه بانک مرکزی هنوز گزارشی از وضعیت نقدینگی اعلام نکرده است. اگر گزارشی در این خصوص اعلام کند می توان تحلیل بهتری را ارائه داد.

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی بررسی نکرده که از میزان تسهیلاتی که بانکهای دولتی و خصوصی می دهد چه مقدار از آن به سمت تولید رفته است. هر قدر این نقدینگی از تولید فاصله بگیرد آثار تورمی را خود را بیشتر خواهد کرد. نقدینگی که به سمت تولید برود تبدیل به کالا شده و به سمت بازار خواهد آمد بنابراین در میان مدت و بلند مدت اثر کاهنده ای در تورم خواهد داشت .

مستخدمین حسینی عنوان کرد: بررسی ها نشان می دهد که تنها 20 درصد از منابع بانکهای خصوصی به سمت تولید رفته و ارقام نقدینگی بیشتر به سمت واردات رفته است. بانکهای دولتی هم وضعیت چندان خوبی از لحاظ توجه به تولید ندارند، بنابراین تولید از سوی نظام بانکی مورد کم مهری واقع شده است.

وی اظهار کرد: بانکها فکر می کنند که اگر نقدینگی خود را به سمت خدمات هم ارائه کنند نقدینگی را به سمت تولید برده اند زیرا خدمات هم جز تولید ناخالص ملی است اما این تقسیم بندی آنها صحیح نیست و نقدینگی تنها در صورتی به سمت تولید می رود که به سمت واحدهای تولید محصول حرکت کند.

معاون اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به این که هنوز از شرایط رکود خارج نشدیم و واحدهای تولیدی که قبلا تسهیلات گرفته اند نمی توانند آن را بازپرداخت کنند بنابراین پولها در بانکها قفل می شود. سال گذشته 350 هزار میلیارد تومان در بانکها قفل شده بود که امسال این رقم به 450 هزار میلیارد تومان رسیده است.

مستخدمین حسینی در خصوص اثر گذاری نقدینگی بر تورم نیز به نسیم آنلاین گفت: با توجه به این که تحولی در بخش تولید ایجاد نشده این مبلغ احتمالا باز هم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین 150 هزار میلیارد تسهیلات به بخش مسکن داده شده که این واحدهای مسکونی هنوز به فروش نرفته و بازار مستغلات راکد است. هر زمان نقدینگی از فضای راکد موجود خارج شود نقدینگی تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت و تورم بسیار فزاینده ای بر اقتصاد کشور حاکم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح نظام بانکی و جهت دهی این بخش در راس امور است و نمی توان آن را از اقتصاد کشور جدا کرد بنابراین دولت برای عدم تاثیر گذاری نقدینگی بر تورم در آینده هرچه سریعتر نظام بانکی را اصلاح کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی هنوز تو دور پیروز برجام است هنوز برنامه جدید برایش تعریف نکرده اند.!!!!
ایمان
برای همین نقدینگی بالاست که روحانی تا الان جرئت انجام یک کار بزرگ اقتصادی رو نداشته مثل طرح های مسکن مهر و خودکفایی بنزین و کمک به ازدواج جوانان و کمک به توسعه صنایع بالادستی بتروشیمی و تولیدی ها و صرفا واردادت انجام میده، چون میترسه تورم ایجاد کنه، تورم پایین نگه داشتن تو دوره رکود و کاری انجام ندادن که هنر نیست.
زرشك
United States
بانک با وام سود دار پول خلق میکنه و کسی با اون کاری نداره ولی اگر من پول کاغذی چاپ کنم میرم زندان. فرق این دوتا چیه؟
تو کل دنیا همینه
کارشناس اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
چاپ پول بی پشتوانه یعنی برداشتن پول از جیب و دارائی مردم .در این دو سال و نیم دولت بودجه دو سال و سه ماه کشور را از جیب مردم برداشته است اگر سود این پول را در نظر بگیرید دولت ماهی 250000 تومان می تواند به هر ایرانی یارانه بدهد
Iran, Islamic Republic of
من دل خوشی از روحانی ندارم ولی شما هم کلاهتان را قاضی کنید در تمام دوران 8 ساله یک تیتر اینچنین زدید؟ تا آنوری ها هم می گفتند فوری می نوشتید سیاه نمایی! حالا سفید نمایی است؟
میگفتند که سانتیفریوژ بچرخد ولی بازار نچرخد چه فایده
بعد از دوسال سانتیفریوژ نمیچرخد پس چرا دیگر هیچ چی نمیچرخد نه بازار ونه چرخ کارخانه ها ونه اقتصاد خانواده ها و درضمن تورم زیر ۱۰٪ است ولی آب وبرق وگاز ۳۰۰٪ دوسال پیش یا همان هشت سال که بعضی را دروغ گو میگفتند
یعنی الان اقتصاد مشکلش حل شد؟!!!!!!!!