پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ترکیب‌اعضای‌شورای‌عالی‌استانداردتعریف شد

سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 477360
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی جزئیات طرح «تقویت و توسعه نظام استاندارد»، ترکیب اعضای شورای عالی استاندارد را تعریف کردند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و پس از تصویب کلیات طرح «تقویت و توسعه نظام استاندارد»، وارد بررسی جزئیات این طرح شدند.

بر اساس اصلاحات جدید آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بررسی جزئیات یک طرح یا لایحه به صورت مستمر بوده و پس از بررسی و قرائت تمام مواد طرح یا لایحه، به صورت یکجا برای کل مواد رأی گیری می شود.

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد تاکنون ۳۵ ماده از ۶۱ ماده این طرح را بررسی کردند؛ این طرح در ۵ فصل شامل کلیات، وظایف و ماموریت ها، ارکان سازمان، جرایم و مجازات ها و منابع مالی و بودجه تهیه و ارائه شده است.

ماده یک این طرح به بیان اهداف ارائه طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد از جمله به‌روزرسانی نظام ملی استاندارد و هماهنگی با استانداردهای جهانی می پردازد.

بر اساس ماده ۲ سازمان ملی استاندارد ایران، یک دستگاه اجرایی مستقل دولتی است که زیر نظر مستقیم رئیس جمهور اداره میش؛ همچنین بر اساس ماده ۳،   این سازمان تنها مرجع رسمی حاکمیتی در کشور است که عهده‌دار سیاست‌گذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی است که در داخل کشور تولید و یا به کشور وارد و یا از کشور صادر می شود.

در ماده ۶ این طرح فعالیت های سازمان ملی استاندارد در چهار محور شامل استانداردسازی، اندازه شناسی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق تعریف شده است.

ماده ۷ این طرح نیز ماموریت ها و وظایف سازمان ملی استاندارد را در ۲۷ بند تعریف کرده است که از جمله آنها می توان به تدوین و به‌روزرسانی و نشر استانداردهای ملی، تدوین، نشر و نظارت بر اجرای استانداردهای حلال، ترویج سامانه بین‌المللی SI به عنوان سیستم رسمی اندازه‌شناسی قانونی در کشور، کنترل کیفیت کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری، ساماندهی ساختار نظام مدیریت کیفیت واردات و صادرات کشور و ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی مورد نیاز به منظور ساماندهی منابع در حوزه استاندارد کشور اشاره کرد.

همچنین بر اساس ماده ۲۷ این طرح، سازمان ملی استاندارد موظف است نسبت به یکپارچه‌سازی برنامه‌های استانداردسازی از طریق تدوین برنامه راهبردی استانداردسازی کشور اقدام کند و آن را در شورای عالی استاندارد به تصویب برساند.

مواد ۳۴ و ۳۵ این طرح نیز به تعریف ارکان سازمان ملی استاندارد شامل شورای عالی استاندارد و رئیس سازمان می‌پردازد؛ ماده ۳۵ نیز ترکیب شورای عالی استاندارد را در ۱۵ بند ارائه می کند که از جمله آن می توان به رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی استاندارد، رئیس سازمان به عنوان دبیر شواری عالی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزرای اقتصاد، علوم، راه، جهاد کشاورزی، صنعت، بهداشت، نفت، نیرو، تعاون، ارتباطات و دفاع، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بازرسی کشور، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیما و رئیس شورای رقابت اشاره کرد.

از مجموع ۳۵ ماده بررسی شده تاکنون، مواد ۲۰ و ۲۶ با هدف بررسی و رفع ابهام به کمیسیون مشترک طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد ارجاع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *