پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

هشدار پایگاه عربی درباره نزدیکی ایران‌و لبنان

دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 477165
تحولات اخیر، دولت لبنان را با چالش جدیدی روبه‌رو کرده است که برای مهار کردن بحران بوجود آمده باید اقدامات سریعی اتخاذ کند و به فکر جایگزین برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشد و ایران می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روابط عربستان سعودی و لبنان همزمان با لغو کمک‌های مالی عربستان به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان روز به روز به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود.

به دنبال این تصمیم عربستان، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به غیر از پادشاهی عمان از این تصمیم و موضع عربستان سعودی حمایت کردند و از شهروندان خود خواستند از سفر به لبنان خودداری کنند.

پایگاه خبری «کتابات» در گزارشی به قلم «علی بن عبدالعزیز» نویسنده و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به پیامدهای این اقدام عربستان سعودی و کشورهای حاشیه حلیج فارس در سطح داخلی و منطقه‌ای پرداخت.

بر اساس این گزارش همزمان با این اقدام کشورهای عربی، ایران از آمادگی خود برای فراهم کردن کمک‌های نظامی به لبنان در صورت موافقت دولت این کشور خبر داد.

این پایگاه خبری می‌نویسد: هدف عربستان از لغو کمک‌های مالی، ترس این کشور از آن بود که حزب الله لبنان اقدام به ربایش برخی از شهروندان کرده و از آن‌ها برای ابزاری جهت فشار بر عربستان استفاده کند.

بر اساس این گزارش، این تصمیم‌های تنش‌زا در چارچوب رقابت‌ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران بوده و تلاشی است از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دور نگه داشتن حزب الله از معادله سیاسی لبنان.

در این گزارش آمده است، این اقدام کشورهای حاشیه خلیج فارس بر بسیاری از بخش‌های لبنان تأثیر خواهد گذاشت؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون تعدادی از صاحبان خلیج فارسی املاک در لبنان، اقدام به فروش املاک خود کرده‌اند و نگرانی از ممانعت این کشورها از فعالیت شرکت‌های لبنانی در خلیج فارس مشهود است.

نویسنده این گزارش می‌نویسد، تحولات اخیر، دولت لبنان را با چالش جدیدی روبه‌رو کرده است که برای مهار کردن بحران بوجود آمده باید اقدام‌های سریعی اتخاذ کند و به فکر جایگزین برای کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس باشد و ایران می‌تواند گزینه مناسبی برای این جایگزین باشد؛ چرا که برای کمک نظامی به ارتش لبنان، اعلام آمادگی کرده است.

بر اساس این گزارش، عربستان تنها به لغو کمک‌های مالی خود به ارتش لبنان اکتفا نخواهد کرد بلکه قصد دارد بر ده‌ها گروه لبنانی وابسته به حزب الله و «جریان آزاد ملی» (التیار الحُر) فشار آوره و طرد کند و عربستان برای این کار لیست‌های هزار نفره آماده کرده است و به صورت تدریجی آن‌ها را اجرا خواهد کرد.

علی بن عبدالعزیز نویسنده این گزارش می‌نویسد، طبقه سیاسی لبنان در رابطه با بحران پیش آمده اختلاف نظر داشته و دو شقه شده‌اند؛ برخی سعی دارند به هرچه در توان خود دارند، عربستان را راضی کنند و برخی در مقابل، این مسئله را فرصت مناسبی می‌دانند و بر نقش مثبت تهران برای برون رفت از این بحران امیدوارند و این گروه تا با الآن موفقت شده‌اند؛ چرا که عربستان سعودی بسرعت از حمایت هم‌پیمانان خود منصرف شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *