جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۱۰
تحلیلی در مورد رای مردم تهران به اصلاح طلبان؛

تشکیل مجلس با اکثریت منتقد در دور اول یک دولت برای نخستین بار

يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 476891
نومحافظه‌کاران - که ائتلافی از الیگارشی و اصلاح‌طلبان است - در یک سال گذشته بسیار به نتایج سیاسی و انتخاباتی «برجام» امیدوار بودند و گمان می‌کردند با برنامه‌ریزی می‌توانند آن را محلی برای جذب حداکثری جامعه به سوی خود قرار دهند. لذا با این تصور با تمام نیرو وارد عرصه انتخابات شدند تا مجلسی متشکل از همپیمانان الیگارشی و نومحافظه‌کاری را تشکیل دهند.
تشکیل مجلس با اکثریت منتقد در دور اول یک دولت برای نخستین بار
گروه سیاست جهان نيوز ـ رضا شکیبایی: در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی، ایرانیان شاهد تجربه جدید و متفاوتی از گذشته بودند. برای نخستین‌ بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی، در دور اول یک دولت، مردم نامزدهایی را برای مجلس برگزیدند که در مجموع به جریان سیاسی منتقد دولت (اصولگرایان) تعلق دارند.

اگر تاریخ گذشته را بنگریم در می‌یابیم که وقتی دولت چپ دهه 60 روی کار آمد، مردم در انتخابات بعد مجلس را با ترکیبی برگزیدند که همسو با دولت وقت بود. این اتفاق برای دولت‌های بعد نیز رخ داد به طوری که مجلس چهارم با دولت پنجم همسو بود؛ مجلس ششم با دولت هفتم و مجلس هشتم با دولت نهم. اما در انتخابات 7 اسفند اکثریتی که مردم برای مجلس دهم برگزیدند به جریان منتقد دولت یازدهم تعلق دارد. این تجربه جدید بسیار مهم و قابل تأمل است و بی‌تردید نقش مهمی در تحولات آینده سیاسی کشور برجا خواهد گذاشت.

نومحافظه‌کاران - که ائتلافی از الیگارشی و اصلاح‌طلبان است - در یک سال گذشته بسیار به نتایج سیاسی و انتخاباتی «برجام» امیدوار بودند و گمان می‌کردند با برنامه‌ریزی می‌توانند آن را محلی برای جذب حداکثری جامعه به سوی خود قرار دهند. لذا با این تصور با تمام نیرو وارد عرصه انتخابات شدند تا مجلسی متشکل از همپیمانان الیگارشی و نومحافظه‌کاری را تشکیل دهند. آنها از تمام نمادها و نیروهای خود بهره بردند.

از رسانه‌های خرد جدید مانند تلگرام و اینستاگرام گرفته تا رسانه‌های بین‌المللی! همه را به استخدام گرفتند و معتقد بودند با این ائتلاف الیگارشیک، محال است شکست بخورند! اما به غیر تهران نتیجه انتخابات سراسر کشور گونه دیگری رقم خورد. به گونه‌ای که اکنون به جای مجلس ششم به چیزی شبیه مجلس پنجم می‌اندیشند. یعنی جریانی که آمده بود به پشتوانه گفتمان ساختارشکن و با کمک رسانه‌های سلطه جهانی مجلس ششم بسازد امروز به مجلس پنجم هم قانع است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جناب آقای هاشمی حالا که انتخابات به کام جنابعالی و بیت مکرم شده همه چیز خوب است و تقلبی صورت نگرفته.
رفاقتها باید جای رقابتها را بگیرد و احیانا همسر محترمه دیگر لازم نیست که فرمان آشوب و به آتش کشیدن اتوبوسها وبانکها و سطل زباله ها را صادر کنند و حالا همه در خانه هایشان بمانند.
United States
....این همه افراد شاخص جریان چپ به دلایل مختلف...
Iran, Islamic Republic of
روحانی رئیس جمهور تهران!
United States
شماها که می گفتین اصلاح طلبا رای ندارن!!!
Iran, Islamic Republic of
شما خوبین
والا تا دیروز میزدین مجلس غیر همسو با دولت برای اولین بار الان زدید مجلس تهران همسو برای اولین بار

سوال اینه که مجلس های قبلی بلاخره چه سویی داشتن
اتفاقا اگرمجلس به افکاردولت نزدیک باشد بایستی به فال نیک گرفت چون آخرین بهانه ازاین دولت گرفته می شود که مجلس اجازه نداد ما به مردم خدمت کنیم!
باوربنده این است که دراینصورت مجلس هم با دولت اختلاف پیدا میکند زیرا عنوان " وکیل الدوله " لکه ننگی ا ست برپیشانی نماینده دولتی!
البته بعید است بااین نتایج درمجموع و درکل کشور اعتدالیون وا صلاح طلبان اکثریت را داشته باشند
حبيب
Japan
البته دولت محترم با اين كارنامه درخشان و درخشانتر از همه بايد فرجام برجام را در نظر داشت كه با يك محاسبه ساده و سر انگشتي ميشود نتيجه انتخابات رياست جمهورى اينده را از همين حالا پيش بيني كرد.
مجید
تو گفتی و ما هم باور کردیم به همین خیال باش
Iran, Islamic Republic of
همینم خوبه