چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

تاثیر مصرف نمک بر فعالیت کبد

شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 476605
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد نمک ممکن است به آسیب کبدی در بزرگسالان منجر شود و به جنین در حال رشد صدمه بزند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در واقع همه ما خوب می‌دانیم که مصرف بیش از حد نمک با فشار خون بالا مرتبط است.

در حال حاضر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد نمک ممکن است به آسیب کبدی در بزرگسالان منجر شود و به جنین در حال رشد صدمه بزند.

این مطالعه جدید توسط دانشگاه "جینان"(Jinan) در گوانگژو، چین صورت گرفته در مجله کشاورزی و شیمی منتشر شده است.

بدن ما نیاز به نمک دارد که نام شیمیایی آن کلرید سدیم  است که برای انجام وظایف بدن ضروری است؛ به عنوان مثال، یونهای سدیم به کنترل حمل و نقل آب وحمل تکانه‌های الکتریکی در اعصاب کمک می‌کنند.

با این حال، با توجه به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC)، اکثر آمریکایی‌ها زیاد سدیم مصرف می‌کنند. مصرف سدیم بیش از حد به فشار خون بالا، علت عمده بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی "مدیکال نیوز تودی" متوسط ​​مصرف روزانه سدیم برای آمریکایی در سن 2 سال و بالاتر بیش از 3400 میلی گرم سدیم است، یعنی بیش از دو برابر از میزانی که برای بسیاری از بزرگسالان آمریکایی توصیه شده(1500 میلی گرم) در دستورالعمل های غذایی ملی است.

میزان بسیار زیادی از نمکی که مردم در آمریکا استفاده می‌کنند از نمکی نیست که از طریق نمک‌‌پاش بوجود آمده باشد بلکه آن را باید در غذاهای فرآوری شده و غذاهای آماده در رستوران‌ها باید جستجو کرد.

بنابراین،یکی از راه‌هایی که می‌توان برای کاستن از مصرف نمک استفاده کرد، نگاه کردن به برچسب و انتخاب محصولاتی با میزان نمک پایین‌تر است، همچنین به منظور کاهش مقدار سدیم باید غذاهای بسته بندی شده و آماده را کمتر استفاده کنیم.

استفاده بیش از حد نمک منجر به تغییرات در سلول‌های کبدی مرتبط با فیبروز(تصلب بافت‌ها) می‌شود

مطالعات در حال حاضر نشان می دهد که مصرف سدیم بیش از حد می‌تواند به کبد آسیب برساند.

یک تیم از محققان آزمایش‌هایی روی موش بالغی که تحت رژیم غذایی و محیط زندگی پرنمک قرار داده بودند انجام دادند.

نتایج نشان داد که سدیم زیاد منجر به این شده است که تغییرات زیادی در کبد این موش رخ دهد- مانند بدشکل شدن سلول‌ها، میزان بالاتری از مرگ سلولی و نرخ پایین تر از تقسیم سلولی - که همه می‌توانند به فیبروز کبد منجر شوند.

فیبروز کبد زمانی رخ می‌دهد که تجمع بیش از حد "ماتریکس خارج سلولی" پروتئین‌هایی مانند کلاژن که سلول‌هایی که از کبد کار می‌کشند مانند شکستن سلول‌های قدیمی و آسیب دیده و سوخت و ساز چربی برای انرژی را افزایش می‌دهند.

محققان نشان می‌دهند که مکانیسمی که از طریق آن مصرف بیش از حد نمک ممکن است باعث آسیب کبد و فیبروز در بزرگسالان و  آسیب زدن به جنین در حال توسعه از طریق استرس اکیداتیو شود.

استرس اکسیداتیو حالتی است که در آن تعادل بین تولید گونه‌های اکسیژن (رادیکالهای آزاد) و آنتی اکسیدان‌ها واژگون می‌شود؛چنین حالتی می‌تواند باعث افزایش التهاب سلولی و ترویج مرگ سلولهای کبد و فیبروز پیش‌رونده شوند .

با این حال،این تیم همچنین دریافتند که درمان سلول‌های آسیب دیده با ویتامین C - یک آنتی اکسیدان - به نظر می رسد برای مقابله با برخی از آسیب‌هایی که به دلیل مصرف بیش از حد نمک رخ داده است مفید باشد.

در عین حال، علم پزشکی امروز به تازگی آموخته است که چگونه مصرف قهوه می‌تواند از بدن انسان در برابر سیروز کبدی، مرحله پیشرفته‌ای از فیبروز محافظت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *