پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بازار دارویی در انحصار هیچ‌کسی نخواهدبود

پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 476298
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: هیچ بازار انحصاری دارویی در اختیار هیچ شرکتی نیست و نخواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر رسول دیناروند اظهار داشت: وقتی سخن از تولید دارو می شود، منظور فرمولاسیون است یعنی ماده اولیه وارد می شود و شرکت های داروسازی داخلی فرمولاسیون آن را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: حال برخی از شرکت هایی هم که با ما تفاهم تولید امضا کرده اند قرار است همین کار را بکنند. اگر فراورده آنها در داخل تولید نشود ناگزیر باید از خارج وارد شود. البته بهتر آنست  که شرکت خارجی تمام مراحل تولید را در داخل انجام دهد اما وقتی ما مجبوریم فراورده ای را از خارج وارد کنیم اجرای هر مرحله از تولید در داخل کشور بجای واردات مطلق قطعا ارزش بیشتری دارد  حتی اگر در حد بسته بندی باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه شرکت هایی که اکنون حاضر به سرمایه گذاری در کشور شده اند از سال های گذشته داروی خود را به کشور وارد می کرده اند تصریح کرد: نمی توان گفت به هیچ پتانسیل بیرونی نیازمند نیستیم بلکه مهم این است که با تمام توان به سوی نیل به به تراز مثبت تجاری حرکت کنیم.

دیناروند افزود: حتی با پذیرش اینکه خط تولید ایجاد شده این شرکت های خارجی، به دلیل عدم تولیدی بودن ماده اولیه اش، خط تولید کامل به حساب نیاید؛ چه ایرادی دارد که ۷۰ میلیون یورو سرمایه به ایران بیاورند و با احداث یک کارخانه برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما صبر نمی کنیم تا این شرکت تصمیم بگیرد تمام محصول خود را در داخل تولید کند یا نکند، خاطر نشان نمود: از آنجا که هیچ بازار انحصاری در اختیار هیچ شرکتی نیست و نخواهد بود مطمئن باشید که هر شرکت دیگری می تواند نسبت به تولید یا حتی تولید ماده اولیه  داروی آن شرکت اقدام نماید کما اینکه این کار در مورد داروهای دیگر نیز اتفاق افتاده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *