پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

تلاش برای بازگرداندن اموال مسروقه ایران

چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 476186
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به میلیاردها میلیارد سرمایه به‌سرقت‌رفته ایران در کشورهای غربی گفت: غربی‌ها فقط شعار مبارزه با پولشویی می‌دهند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ناصر سراج در مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری با رئیس سازمان بازرسی عراق با اشاره به اصل ۱۷۴ قانون اساسی افزود: در قانون اساسی، سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر حسن جریان امور کشور و اجرای صحیح قوانین را برعهده دارد. پیشگیری و مبارزه با فساد از دیگر وظایف سازمان بازرسی است که در زمینه پیشگیری و مبارزه با فساد با کشور عراق همکاری و اشتراک داریم، اما در موضوع تابعیت مضاعف، این همکاری وجود نداشت که در این تفاهمنامه خواستیم مورد توجه دو طرف قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: ایران و عراق حکومت هایی طاغوتی داشتند که ۳۷ سال قبل جمهوری اسلامی ایران با سرنگونی طاغوت تشکیل شد و جمهوری اسلامی عراق هم با سرنگونی طاغوت آغاز شده است.

وی با اشاره به میلیاردها میلیارد از سرمایه ایران که در کشورهای غربی به سرقت رفته است، عنوان کرد: افرادی میلیاردها میلیارد از سرمایه ایران را به کشورهای خارجی برده اند و همچنین میلیاردها میلیارد دینار هم از عراق به خارج رفت و متخلفان پناهندگی گرفتند.

سراج ادامه داد: بنا داریم در کشورهای «آمبودزمان» شرکت کنیم و اموال به سرقت رفته را به ایران و عراق بازگردانیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: دو سال قبل در جلسه ای در عراق مسئولان مبارزه با فساد از کشورهای مختلف حضور داشتند و همه قبول کردند اموال عراق به ویژه عتیقه‌جات به سرقت‌رفته در طول جنگ به کشور بازگردانده شود، اما برخی کشورها مدعی شدند که چون قوانین حقوقی آنها با عراق تفاوت دارد، امکان بازگرداندن اموال را ندارند و امتناع کردند.

وی تصریح کرد: همچنین در روسیه ۱۳۰ کشور در جلسات حضور داشتند و آنجا عنوان کردند که کشورهای غربی در موضوع پولشویی شعار زیادی می دهند، اما در عمل همکاری با کشورهای در حال توسعه ندارند که در پاسخ گفتند ما رازدار هستیم و نمی توانیم اموال موجود در حساب های بانکی را اعلام کنیم.

سراج اضافه کرد: بنا داریم در ژاپن مذاکره کنیم تا بتوانیم افرادی را که تابعیت مضاعف گرفته و اموال دو کشور را به سرقت برده اند، برگردانیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: در دو سال گذشته در آمبودزمان فعالیت زیادی کردیم و اخیرا با چین و دانمارک تفاهمنامه هایی امضا کردیم و در حال مذاکره با روسیه و مالزی هستیم تا تفاهمنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۲۰ کشور عضو آمبودزمان هستند، ادامه داد: ما خزانه دار کل آمبودزمان آسیا هستیم و انتقال کشورهای آسیایی می تواند در رابطه با کشورهای در حال توسعه کمک زیادی داشته باشد تا اموال به سرقت رفته در کشورهای غربی را بازگردانیم و هدف اتحاد بین کشورهای اسلامی به ویژه شیعه همین است.

سراج با اشاره به میلیاردها میلیارد دلار از سرمایه های کشور که در اوایل انقلاب توسط عوامل رژیم طاغوت از کشور خارج شد، اضافه کرد: پس از انقلاب کشور با هشت سال جنگ مواجه شد و همچنین ۳۷ سال تحریم به مسئولان عالی ما این امکان را نداد که در زمینه بازگرداندن اموال به سرقت رفته و اشخاص عامل این سرقت ها اقدامی انجام دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: خیلی از ابرقدرت ها اجازه نمی دهند روابط ما حسنه شود تا بتوانیم این موضوعات را پیگیری کنیم، اما ما کار خود را شروع کرده ایم و امیدواریم بتوانیم با همکاری کشورهای اسلامی به ویژه کشور عراق، اموال به سرقت رفته به را به کشورمان برگردانیم. عراق ۳۵ سال درگیر جنگ بود، به ویژه در چند سال اخیر با حضور داعش امکان فعالیت این کشور در حوزه بازگرداندن اموال مردم عراق وجود نداشت که با رفع این مشکلات امیدواریم دولت عراق وارد فعالیت در حوزه مبارزه با مفاسد شود.

تبادل تجربیات مشترک بین دو کشور در سایه یادداشت تفاهم

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم یاسر الیاسری، رئیس سازمان بازرسی کشور عراق با اشاره به دوره جدید در کشور عراق که از سال ۲۰۰۳ آغاز شده است، گفت: می خواهیم با فساد مبارزه کنیم و امیدواریم ارتباط با ایران، زمینه هم‌افزایی برای مبارزه با فساد را فراهم کنند.

الیاسری افزود: به این نتیجه رسیدیم که فساد کل دنیا را فرا گرفته و اتحاد نه تنها با ایران بلکه با کل جهان برای مبارزه با فساد باید شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم این یادداشت تفاهم بتواند به یک همکاری مشترک با ایران برسد که یکی از ابعاد آن تبادل تجربیات مشترک بین دو کشور است. ایران تجارب خوبی دارد و عراق هم از سال ۲۰۰۳ تجربیات مفیدی در حوزه مبارزه با مفاسد کسب کرده است. این یادداشت تفاهم باعث خواهد شد هم افزایی بیشتر شده و کارهای وسیع تری انجام دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کشور عراق ادامه داد: یکی از اجزای این تفاهم نامه استرداد اموال عراق است که به خارج از کشور منتقل شده است، زیرا میلیاردها دینار از کشور عراق در هنگام جنگ خارج شد و به کشورهای عربی یا غربی منتقل شد که امیدواریم بتوانیم برگردانیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *