سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

حیوان آزاری مقدمه جنایت است

دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 475617
نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس از قانون حمایت از حیوانات استقبال کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، انتشار چندین فیلم حیوان‌آزاری در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته انزجار عمومی کاربران شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت. موضوعی که بلافاصله به واکنش فعالان حقوق حیوانات منجر شد و بار دیگر پیش‌نویس قانون حمایت از حیوانات را مطرح کرد.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص برای امضای پیشنویس قانون حمایت از حیوانات اعلام آمادگی کرد.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیش‌نویس قانون حمایت از حیوانات قطعا در فراکسیون محیط زیست مجلس با استقبال مواجه خواهد شد.

وی مجازات متخلف و فرهنگسازی را دو حسن عمده وجود قانون حمایت از حیوانات عنوان کرد و گفت:‌ امیدوارم که فرهنگسازی در راستای رعایت حقوق حیوانات در جامعه هر چه زودتر به کاهش خشونت و حیوان آزاری که مقدمه ای برای جنایات در سطح جامعه به شمار می‌رود بینجامد.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حیوانات نیز در رابطه با انتشار تصاویر دردناک حیوان آزاری در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: امروز جامعه نیازمند قانون حمایت از حیوانات است و مادامی که این خلاء قانونی به چشم می خورد شاهد افزایش این حوادث ناگوار خواهیم بود.

جاوید آل داود ادامه داد: امروزه تحقیقات انجام شده در مجامع بین المللی حاکی از وجود ارتباط مستقیم میان حیوان آزاری و اختلالات روانی است و حیوان آزاران عملا تهدیدی جدی برای جامعه انسانی محسوب می شوند چرا که آزار و کشتن حیوانات به تدریج با ایجاد «قساوت قلب» و از بین بردن قبح کشتار، زمینه را برای آزار و کشتار همنوعان فراهم می آورد کما اینکه چند سال پیش در کشور خودمان با بررسی پرونده قاتل زنجیره ای کودکان، سابقه کشتار حیوانات شهری مشاهده شد.

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: علیرغم وجود روایات و احادیث بسیار در خصوص لزوم رعایت حقوق حیوانات در دین اسلام متاسفانه می‌توان گفت در کشورمان هیچگونه قانونی برای حمایت از حیوانات وجود ندارد.  

وی یادآور شد: انجمن حمایت از حیوانات، پیش‌نویس قانون حمایت از حیوانات را با استفاده از منابع داخلی و خارجی تدوین و به مجلس ششم ارائه داد که متاسفانه به دلیل آنچه نمایندگان، عدم وجود بستر اجتماعی مناسب عنوان کردند موفق به دریافت امضای مورد نیاز برای قرار گرفتن در دستور کار مجلس نشد.

آل داود با بیان اینکه پیش‌نویس قانون حمایت از حیوانات شامل ۴۸ ماده مواحده و مستند به منابع اسلامی، کتب شیعه و قوانین بین المللی در خصوص حمایت از حقوق حیوانات است گفت: با توجه به افزایش آمار حیوان آزاری، انتشار تصاویر این جنایات که بی شک، عاملی برای رقابت و تکرار این خشونتها در میان برخی بیماران روانی به شمار می رود، ایجاد حساسیت نسبت به آزار حیوانات نه تنها در سطح کشور بلکه در عرصه های بین المللی و همچنین ایجاد رعب و وحشت در سطح جامعه از اینکه قربانیان بعدی این جنایات، انسانها باشند از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواستاریم، جهت تدوین قانون حمایت از حیوانات در ایران که قطعا با استقبال هموطنان و ایجاد جایگاهی ویژه در جامعه جهانی نسبت به کشورمان همراه خواهد بود یاریمان کنند.

این در حالیست که فرهاد دبیری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال فیلم دلخراش حیوان آزاری که چند روز گذشته منتشر شده بود خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی حیات وحش کشور است اما به رغم عدم مسئولیت قانونی در خصوص حیوانات بی سرپرست یا ولگرد به ویژه در شهرها در حال حاضر پیگیر تصویب ماده واحده جلوگیری از آزار و اذیت این حیوانات در دولت به منظور ارائه به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی به منظور تصویب قانون در این حوزه است.

وی با بیان اینکه در پیش نویس ارائه شده، برای آزار و اذیت و کشتن حیوانات ولگرد یا بی سرپرست جرایم و مجازاتی در نظر گرفته شده است، گفت: البته ضرورت هایی هم وجود دارد که در صورت کشتن حیوان به منظور اقدام دفاعی در برابر حیوان هار، جریمه یا مجازاتی برای فرد در نظر گرفته نمی شود. همچنین در این پیش نویس قید شده است صاحبان حیوانات خانگی و شخصی موظف به پرداخت خسارات به فرد آسیب دیده هستند.

اما آل داود در خصوص پیش‌نویس ماده واحده مطرح شده در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: با یک نگاه اجمالی اشکالات بسیاری در این ماده واحده به چشم می‌خورد و ارائه آن از سوی حقوقدانی چون دکتر فرهاد دبیری بعید است چرا که هر شخصی می‌تواند ادعا کند با تصور اینکه حیوان هار است از خودم دفاع کردم لذا آنچه اهمیت دارد این است که مصداق آزار مشخص شده و حیوانات صاحب‌دار نیز مشمول این قانون باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
در اسلام گیاه هم حقوق دارد. وقتی این همه درخت قطع می شود و منابع طبیعی نابود می شوند و همه سکوت می کنند کار به حیوان و انسان و... هم می رسد.