جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

حمله نخ‌نمای زیباکلام به شورای نگهبان و بسیج

دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 475557
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شورای نگهبان به‌ دنبال منافع خود است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، همایش انتخابات، مشارکت یا تحریم یک‌شنبه‌شب در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد.

از حواشی این همایش پخش آهنگ یار دبستانی من و همراهی دانشجویان با این سرود بود.

همچنین در این همایش کلیپی از سخنرانی روحانی رئیس‌جمهور، رئیس‌ دولت اصلاحات و تصاویری از محمدجواد ظریف، مصدق، فائزه هاشمی و یکی از سران فتنه به نمایش گذاشته شد که تعدادی از دانشجویان با دیدن این تصاویر دست می‌زدند و هورا می‌کشیدند.

در داخل سالن دانشجویانی بودند که با دست‌بند و شال سبز حمایت خود را از سران فتنه اعلام کردند.

برخی دانشجویان نیز شعارهایی همچون پیام ما روشن است، حصر باید بشکند، اصلاحات زنده‌باد خاتمی پاینده‌باد، میرحسین موسوی آزادی‌ات نزدیک است، سر دادند.

همچنین دو نفر از کاندیداهای شهرستان بابلسر در این همایش حضور داشتند که یکی از این کاندیداها خود را نماینده اصلاح‌طلبان معرفی کرد.

* گسترش فضای گفت‌وگوی سیاسی در دانشگاه

برپایه این گزارش نماینده انجمن ایران اسلامی دانشگاه مازندران اظهار کرد: از اواسط اردیبهشت امسال پروانه فعالیت این انجمن از سوی هیئت نظارت و تشکل‌های دانشجویان مازندران صادر شد تا فضای تک‌صدایی انحصارطلبانه‌ای که در دانشگاه مازندران حاکم بود را تغییر دهد.

علی امیدی با بیان اینکه این اتفاق برای عده‌ای از افراد ناخوشایند بود، افزود: اشاره به‌دلیل ذهنیت منفی رفتار ناعادلانه‌ای برای این انجمن وجود داشت.

نماینده انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند به‌دنبال اغتشاش هستیم، گفت: معیار ما عقلانیت و چراغ راه ما قانون هست و ما به هیچ عنوان به‌دنبال آشوب نیستیم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا به اهداف خود دست یابیم.

امیدی با تأکید بر اینکه فضای گفت‌وگوی سیاسی باید در دانشگاه گسترش یابد، خاطرنشان کرد: ما چه منافعی می‌توانیم از فعالیت سیاسی جز سربلندی کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه انجمن اسلامی دانشگاه مازندران به‌عنوان عضو کوچک جامعه سیاسی کشور در راستای رشد و آگاهی‌بخشی قرار دارد و به‌دنبال حضور حداکثری مردم در انتخابات است، بیان کرد: در حال حاضر فضای سیاسی کشور چندان مساعد نیست و شاهد این هستیم بعضی تلاش می‌کنند که جریان سیاسی اصلاح‌طلب را از صحنه رقابت حذف کنند.

نماینده انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دو بال نظام هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم یک جریان در مخالفت با جریان دیگر نباشد و برای پیروزی خود به‌دنبال حذف رقیب نرود.

در ادامه دانشجویان با دادن شعار اصلاحات زنده‌باد خاتمی پاینده‌باد به استقبال سخنان علی کریمی‌مله عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران رفتند.

* تحریم راه درست برخورد با پدیده انتخابات نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران اظهار کرد: از باب فهم اصلاح‌طلبانه‌ای که از انتخابات دارم در این مراسم شرکت کردم، نه به‌عنوان یک کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب.

علی کریمی‌مله بیان کرد: انتخابات مکانیزمی است برای گردش قدرت و جابه‌جا شدن نخبگان و کارگزاران سیاسی کشور که اگر تمام شرایط آن فراهم شود می‌تواند ما را به نتیجه برساند.

وی با بیان اینکه می‌توانیم با بحث انتخابات به‌عنوان ابزاری یا عقلانی برخورد کنیم تا ساز و کاری برای رسیدن به اهداف‌مان درنظر بگیریم، بیان کرد: ما در فضایی هستیم که اصلاح‌طلبان به‌شدت تحت فشار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه با ایده تحریم هیچ نسبتی نداریم، اظهار کرد: تحریم راه درست برخورد با پدیده انتخابات نیست.

کریمی‌مله گفت: اگر بخواهیم با انتخابات برخورد کنیم نباید به این توجه کنیم انتخابات به ما چه می‌دهد، باید به این نکته توجه کنیم اگر در انتخابات شرکت نکنیم چه مشکلاتی عایدمان می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در انتخابات شرکت نکنیم تجربیات گذشته تکرار می‌شود، گفت: رونق اقتصاد رانتی، گسترش عدم شفافیت، افزایش تورم و بیکاری، تخریب محیط زیست و ... از جمله خسارات شرکت نکردن در انتخابات است.

* هر فرد می‌تواند به یک دزد، هیز، مفسد اقتصادی یا فتنه‌گر رأی دهد

در ادامه صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان اینکه در کشور ما دموکراسی و مردم‌سالاری حاکم نیست، گفت: اساس و بنیان مردم‌سالاری و دموکراسی مردم هستند و هیچ‌کس بهتر از خود فرد نمی‌تواند خیر و صلاح خود را تشخیص دهد.

وی افزود: تاریخ بشر نشان داده است تمام مراجع و مراکزی که مدعی هستند خیر و صلاح فرد را بهتر تشخیص می‌دهند، مهم‌ترین انگیزه‌شان مصلحت و منافع خودشان بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اساس دموکراسی فرد است، گفت: هر فرد می‌تواند به یک دزد، هیز، مفسد اقتصادی یا فتنه‌گر رأی دهد حتی اگر اشتباه باشد اما در جمهوری اسلامی ایران اصل بر این است که افراد عقل‌شان ناقص است و مردم باید به کسانی رأی دهند که شورای نگهبان انتخاب می‌کند.

زیباکلام با طرح این سوال که انگیزه شورای نگهبان از رد چندهزار نفری اصلاح‌طلب چه بود، بیان کرد: چون اگر این افراد وارد مجلس می‌شدند منافع شورای نگهبان به خطر می‌افتاد.

وی با بیان اینکه تعیین و تشخیص صلاحیت، ذاتاً و بنیاداً در تضاد با دموکراسی و مردم‌سالاری دینی قرار دارد، اظهار کرد: ممکن است نظام مردم‌سالاری دینی ما خیلی بهتر از نظام‌های دیگر باشد ولی نامش دموکراسی و مردم‌سالاری نیست.

زیباکلام ادامه داد: مردم‌سالاری یعنی تنها خود مردم انتخاب‌کننده باشند و نهاد دیگر آقا بالاسرشان نباشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: محض اطلاع بسیجی‌ها و اصولگرایان عرض می‌کنم، حاصل نظارت شورای نگهبان در انتخابات استصوابی می‌شود نظیر مجلس هشتم و نهم که اگر مملکت را آب ببرد، مجلس را خواب می‌برد.

* کسی که شورای نگهبان را قبول ندارد، مفسد فی‌الارض است

در ادامه این همایش که با پرسش و پاسخ دانشجویان همراه بود، نماینده بسیج خواهران دانشجویان دانشگاه مازندران با بیان جمله‌ای از امام (ره) اظهار کرد: امام فرمود، نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم، غلط می‌کنید قانون را قبول ندارید، نباید کسی بگوید شورای نگهبان را قبول نداریم، مردم به این‌ها رأی دادند و انتظار دارند قانون اساسی اجرا شود نه اینکه هرکس از هر جا صبح بلند شود و بگوید من شورای نگهبان را قبول ندارم کسی که شورای نگهبان را قبول ندارد، مفسد فی‌الارض است.

* شورای نگهبان به‌دنبال منافع خود است

زیباکلام در پاسخ به نماینده بسیج دانشجویی اظهار کرد: کارکرد و جایگاه شورای نگهبان و عملکردش مطرح نیست و عملکرد شورای نگهبان در راستای قانون اساسی است و قوانینی که در مجلس به تصویب می‌رسد شورای نگهبان باید نظر دهد که آیا مطابق با قانون اساسی هست یا خیر اما آنچه اکنون شورای نگهبان ارائه می‌دهد چیزی است که شورای نگهبان خودش از مجلس سوم برای خود قائل شده است و این در قانون اساسی مطرح نشد.

وی افزود: شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است، برای انتخابات هر فرد باید از چهار مرجع نیروی انتظامی، ثبت احوال، دادگستری و شورای نگهبان عبور کند اما شورای نگهبان بدون درنظر گرفتن نظرات این مراجع، خود به‌تنهایی حکم را صادر می‌کند و انگیزه شورای نگهبان سیاسی است.

زیباکلام ادامه داد: در رد صلاحیت این دوره، شورای نگهبان آنقدر بر خلاف قانون عمل کرد که سر و صدای یک عده از فقهای خود اصولگرایان هم درآمده بود.

وی بیان کرد: شما 24 ساعته رادیو و تلویزیون در اختیارتان است، روزنامه‌های کیهان، رسالت و 2 هزار تا سایت در اختیارتان هست، باز چه می‌خواهید و اعتراض شما برای چیست؟

یکی از دانشجویان اصولگرا هم با فریاد گفت شما هم بی‌بی‌سی و سایر رادیوهای بیگانه در اختیارتان هست.

در ادامه مجری همایش که یکی از دانشجویان اصلاح‌طلب بود، اظهار کرد: ما به‌عنوان برگزارکنندگان این همایش معتقدیم طیف روبه‌روی ما هر چه قدر که بخواهد آزاد است، اندیشه‌اش را بگوید و برای همین فرد دیگری که می‌خواهد سئوال را مطرح کند از گروه اصولگرایان خواهد بود.

در ادامه یکی از آقایان که از نمایندگان بسیج دانشجویی بود، اظهار کرد: زمانی برخی مدعی بودند که در انتخابات تقلب شد که هنوز آرا اعلام نشده بود و موسوی جلسه گذاشت و ادعای مهندسی کرد که با نسبت آرای بالا پیروزیم و اگر پیروز نشدیم به خیابان‌ها بریزید اما آقای خاتمی این ادعا را رد کرد، آقای زیباکلام شما که بر مسند قضاوت نشستید، بگویید خاتمی دروغ‌گو است یا هاشمی؟

* بسیجیان خود را در پشت حرف‌های امام مخفی نکنند

زیباکلام در پاسخ گفت: من اصلاً نمی‌خواهم وارد این بحث شوم که در انتخابات 22 خرداد 88 آیا تقلب شد یا خیر؟ من فقط به این نکته اشاره می‌کنم و می‌گویم دوستان اصولگرا که 6 سال شبانه‌روز از تریبون‌هایی که در اختیارتان بود اعلام کردید این‌ها فتنه‌گر هستند چرا شما در این 6 سال حقی برای متهمان قائل نشدید تا در برنامه تلویزیونی حضور یابند و از خود دفاع کنند و چرا در این 6 سال شما فقط حرف خود را زدید.

وی ادامه داد: من بحث منطقی را مطرح کردم و گفتم کاری که اکنون شورای نگهبان انجام می‌دهد فقط مورد اعتراض اصلاح‌طلبان نیست بلکه مورد اعتراض اصولگرایان هم هست.

زیباکلام اضافه کرد: خواهران و برادران بسیجی یاد بگیرید از فکرتان دفاع کنید و در پشت حرف‌های امام مخفی نشوید و نگویید امام این را گفت و آن را گفت.

یکی دیگر از دانشجویان گفت: امیدوارم در انتخابات 7 اسفند به گروه و جریانی رأی دهیم که تنها قائل به دموکراسی نباشند بلکه قائل به لیبرالیسم، آزادی اندیشه و بیان هم باشند.

یکی دیگر از دانشجویان اصولگرا اظهار کرد: این همه تبلیغات انتخاباتی برای هاشمی، روحانی و عارف پخش شد که فیلم‌های انتخاباتی بود و حضور دو کاندیدای انتخاباتی بابلسری در این همایش به چه علتی است، رئیس دانشگاه مازندران و مسئول نهاد باید پاسخگو باشند که آیا میتینگ امروز چیزی جز تبلیغات انتخاباتی بود؟ انجمن اسلامی حتماً بیانیه‌ای در خصوص میتینگ انتخاباتی امروز صادر خواهد کرد و آقای میرنیا رئیس دانشگاه باید پاسخگو باشد.

وی افزود: آقای زیباکلام از اصولگرایان نام بردید و از آنها دفاع نمی‌کنم فقط می‌خواهم بدانم شما از کدام اصلاحات طرفداری می‌کنید، اصلاحاتی که وقتی مردم بم زیر آوار بودند این افراد در مجلس تحصن می‌کردند و از سران فتنه‌ای دفاع می‌کنید که مردم کشور را تحریک کردند که شورش کنند؟ ما هم آزادی می‌خواهیم اما آزادی برای ملت، نه اصلاح‌طلب و مخالفان نظام.

زیباکلام در پاسخ گفت: حضور برخی از افرادی که نامزد انتخابات هستند، نمی‌دانم چه قانونی شکسته شد؟ چرا افرادی این انتخابات را به دو گروه و جریان تقسیم می‌کنند و می‌گویند گروهی که از انگلیس دستور می‌گیرند و گروهی که از امام زمان (عج) دستور می‌گیرند، شما که معتقد هستید از تریبون دولت نباید تبلیغ انتخاباتی شود به من بگویید بودجه نماز جمعه از کجا می‌آید؟ چرا شما از صدا و سیما، نماز جمعه، سایت‌ها و تریبون‌ها هر چه دلتان می‌خواهد به دیگران نسبت می‌دهید و آن را تبلیغ نمی‌دانید.

در پایان صادق زیباکلام با دست و هورای دانشجویان سالن را ترک کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
...!1!