کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پخش تلویزیونی افتتاحیه اولین دوره مجلس

30 بهمن 1394 ساعت 12:54

گزیده ای از مراسم افتتاحیه اولین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور مهم ترین چهره های سیاسی و همراه با قرائت پیام امام خمینی (ره) خطاب به نمایندگان برای اولین بار از شبکه مستند سیما پخش می شود.


 به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سید مهدی مویدی، تهیه‌کننده «تاریخ شفاهی ایران» درباره قسمت جدید این مجموعه توضیح داد: افتتاحیه اولین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ چهارشنبه، هفتم خرداد سال 59 مصادف با میلاد حضرت علی (ع) برگزار شده است که گزیده ای از تصاویر آن برای اولین بار روی آنتن می رود.

در این مراسم شخصیت‌هایی چون حضرت آیت الله خامنه ای، شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید دیالمه، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و آیت الله مهدوی کنی حضور داشته اند.

وی افزود: این مراسم با سخنرانی مرحوم آیت الله مهدوی کنی به عنوان وزیر کشور آغاز می شود و او در سخنانش به آمار انتخابات اشاره می کند. همچنین آیین نامه داخلی موقت مجلس که از سوی شورای انقلاب صادر شده برای نماینده ها تشریح و هیات رییسه مجلس انتخاب می شود.

این تهیه کننده یادآور شد: در ادامه پیام امام خمینی (ره) توسط زنده یاد سید احمد خمینی در 11 بند قرائت می شود. در این پیام به مبارک بودن تقارن آغاز مجلس اول بعد از انقلاب با ولادت امیرالمومنین اشاره شده است. لزوم حرکت مجلس در راستای عدالت اسلامی و تذکر به نمایندگان مجلس در این رابطه که انتخاب آنها به خاطر عدالت اسلامی است و باید در مجلس به حال مستضعفان رسیدگی شده و طرح هایی که ارائه می شود در جهت رفاه مردم باشد، از جمله اولین بندهای این پیام است.

مویدی تأکید کرد: همچنین فرزند امام (ره) از قول ایشان به نمایندگان می‌گوید که «باید در مقابل ابرقدرت‌ها ایستادگی کنید، به فکر مصالح کشور باشید و به چپ و راست گرایش نداشته باشید. همچنین با وجود شورای نگهبان باز هم تلاش کنید طرح ها در راستای اسلام تصویب شوند.»

وی ادامه داد: در بند پنجم این پیام آمده که این مجلس اول یک الگو برای مجالس آینده خواهد بود. در بند ششم بر لزوم جلوگیری از جهت گیری های غیر اصولی و هماهنگی مجلس و دولت با هم تأکید شده است. حفظ سیاست نه شرقی نه غربی در همه مراحل، پیگیری طرح های مربوط به محرومان و مستضعفان و اصلاح بخشی از قوانین به طور انقلابی و تصویب قوانین مترقی بندهای هفتم تا نهم این پیام است.

تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران» اذعان کرد: در این پیام همچنین تاکید ویژه ای به اقلیت های مذهبی شده و از قول امام (ره) بیات می‌شود که رفاه حال اقلیت های مذهبی در اسلام احترام خاصی دارد، آنها قشر محترمی هستند و اساسا با مسلمانان از ارزشهای یکسانی برخوردارند. همچنین در پایان این پیام از فقهای شورای نگهبان تقاضا می شود که هیچ وقت در انجام وظیفه خود ملاحظه اشخاص و گروه های انحرافی را ننموده و از اسلام و احکام آن نگهبانی کنند.

مویدی در پایان گفت: گزیده ای از مراسم افتتاحیه اولین دوره مجلس شورای اسلامی شنبه اول اسفند ساعت 20 به مدت 34 دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و بازپخش آن یکشنبه دوم اسفند ساعت 11 خواهد بود.


کد مطلب: 475003

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/475003/پخش-تلویزیونی-افتتاحیه-اولین-دوره-مجلس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com