جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۷
۱۵
"جهان نیوز" بررسی می‌کند؛

"گام دوم" اصلاح طلبان، هاشمی و روحانی؛ شعاری واحد با مقاصدی متفاوت

تلاش هاشمی برای مهار بلندپروازی‌های روحانی
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 474617
گام دوم شعاری انتخاباتی است که تلاش می کند اضلاع مختلف اصلاح طلبی، طرفداران هاشمی و حامیان دولت روحانی را به هم پیوند بزند. اما به نظر می رسد در پس این شعار ظاهرا یکسان، هرکدام از این سه ضلع، مقاصد خود را دنبال می کند.
"گام دوم" اصلاح طلبان، هاشمی و روحانی؛ شعاری واحد با مقاصدی متفاوت
گروه سیاست جهان نيوز ـ امیر صالح زاده: اصلاح طلبان همچون دولتی ها می دانند که در زمین اقتصاد، حرفی برای گفتن ندارند و کارنامه ای در این دو سال فراهم نیاورده اند. بنابراین راهبرد جایگزین و اول خود را عملیاتی کرده اند تا ضمن نفی رقیب و تخریب چهره او در افکار عمومی، زمین بازی را از اقتصاد به سیاست تغییر دهند و اندکی از فشارها بر خود بکاهند.

گام دوم شعاری انتخاباتی است که تلاش می کند اضلاع مختلف اصلاح طلبی، طرفداران هاشمی و حامیان دولت روحانی را به هم پیوند بزند. اما به نظر می رسد در پس این شعار ظاهرا یکسان، هرکدام از این سه ضلع، مقاصد خود را دنبال می کند.

اصلاح طلبان پس از کناره گیری از سر اکراه عارف در انتخابات 92، آنچنان که ابراهیم اصغرزاده تصریح کرد به دولت روحانی به مثابه رحم اجاره ای نگاه می کنند، لذا برنامه خود را برای بازگشت به قدرت اول اجرایی کشور تنها از مسیر دولت یازدهم دنبال می کنند. آنها انتخابات مجلس و فرستادن برخی از نیروهای خود به پارلمان را "گام دوم" برای عرض اندام و زمینه سازی برای عبور از روحانی تلقی می کنند.

اما روحانی که از دوسال قبل از یکسو همچنان سایه سنگین هاشمی را بر سر خود احساس کرده و از سوی دیگر با طعنه اصلاح طلبان مبنی بر نداشتن پایگاه اجتماعی اختصاصی مواجه است، ترجیح می دهد که با تیر انتخابات هفتم اسفند دو هدف را همزمان محقق کند؛ تلاش نخست او پیروزی در رقابت دو نفره اش با هاشمی رفسنجانی در خبرگان است تا از زیر سایه او بیرون بیاید و اثبات کند که رای خود در 92 را کاملا مدیون هاشمی نبوده است و به همین دلیل هم از مسیرهای مختلف به جامعه مدرسین پیغام داد تا در لیست قرار بگیرد و موفق هم شد. دومین تلاش روحانی اما که خیلی هم سعی در پنهان کردن آن نداشته است تسویه حساب سیاسی با اصلاح طلبان و به رخ کشیدن پایگاه اجتماعی اختصاصی خویش است.

اظهارات جنجالی چندی قبل روحانی مبنی بر تمایلش به پیروزی معتدلان (جناح خودش) در انتخابات مجلس در ابتدا علیه اصولگرایان تفسیر شد اما پس از آنکه او با زیرکی، پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان را اقلیتی 7 میلیونی قلمداد کرد مشخص شد غیریت او کجا تعریف شده است. اخباری هم به گوش میرسد که روحانی تنها با سهمیه 7 تا 10 نفری برای اصلاح طلبان در فهرست نهایی اعتدال موافقت کرده است.

عملکرد روحانی و دولتش در فصل چانه زنی برای تایید صلاحیت ها هم نشان داد روحانی تنها سنگ طرفداران خود را به سینه زده است و اساسا گام مهمی برای تایید یاران اصلاحات برنداشته است. لذا گام دوم روحانی دقیقا 180 درجه متفاوت با گام دوم اصلاح طلبان تعریف شده است.

اما هاشمی که نتیجه انتخابات 92 را مال خود می داند و رای روحانی را برگرفته از رای هواداران خود به او قلمداد می کند، اکنون می خواهد در گام دوم اثبات کند که رای او در خبرگان بالاتر از روحانی است و نقش تعیین کنندگی خود را در عرصه سیاسی به اثبات برساند. دستور تحکم آمیز هاشمی به کارگزاران برای قبول سرلیستی عارف علیرغم روحانی نشان می دهد که هاشمی حتی انتخابات مجلس را نیز فرصتی برای مهار زودهنگام بلندپروازی های روحانی می داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی
Iran, Islamic Republic of
فقط با اتحاد و همدلی و همزبانی می توان ایران را اباد کرد
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
دست در دست هم دهیم به مهر
میهن خویش را کنیم آباد
Iran, Islamic Republic of
هرچقدر سم پاشی کنید رای اول تهران از آن شیخ بزرگ هاشمی است
خخخخخخخخخخ
United States
هاشمی خودتیییی؟
سرور
Romania
شماره حساب؟
United States
اعتدال و اصلاحات لازم و ملزوم همند و همدیگر را ره نخواهند کرد
saeed
United States
خسته نمیشی جهان...
از حسد وكينه ....
به كوري چشم افراطيون اين دو با هم هيچ اختلافي ندارند.
به طناب پوسيده وحدت اصول گرايان نگاهي كنيد كه اين طناب پاره شده است !!
رضايي ع ر
چه جوري به روحاني نگاه مي كنه !!!!
انگار از عملكرد روحاني راضي نيست !!!
رضايي ع ر
هيچكدام راي نمي آورند نه روحاني و نه رفسنجاني اين دفعه هم حسابي ...
رضايي ع ر
ظاهرا"‌ روحاني نتوانسته اهداف هاشمي را محقق كند لذا اينطور محبت آميز به او مي نگرد!!!!!!
رضايي ع ر
به نظر مي رسد روحاني چوب دوسر طلا شده چون اقدامات او در مدت رياست جمهوري اش نتوانسته حاميان خود را از طيف هاي اصلاح طلب كارگزاراني خشنود كند لذا هر دو جناح از او دلخورند و از طرف ديگر قاطبه مردم هم از عملكرد دولت او در عرصه هاي گوناگون بخصوص اقتصادي و بين المللي و فرهنگي خرسند نيستند .
شك ندارم دوره بعد بايد با پاستور را ترك و با رياست جمهوري خداحافظي كن با يك كارنامه ضعيف و غيرقابل دفاع
مگه کسی از مخالفان روحانی هم رد شده بود که روحانی بخاد برا تأییدش تلاش کنه؟
رضايي ع ر
...و طيف هوادار او اميد غربي ها براي تسلط مجدد بر ايران شاهد مثال :
بسيج همه جانبه حمايت VOA CNN NBC CBS BBC و ساير رسانه هاو راديو تلوزيون هاي هاي بيگانه همسو با غرب از ليست هاي مورد حمايت ... و اصلاح طلبان در روزهاي باقيمانده به انتخابات