سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۶
۴
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق؛

دولت یازدهم رکوردبی‌انضباطی را زد/مردم تحمل پاس‌دادن مشکلات اقتصادی را به انتخابات۹۶ندارند

نگاه دولت روحانی به اقتصاد مقاومتی"فرمالیته"است
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 474476
تیم اقتصادی روحانی نسخه‌های IMF و WB را به جای اقتصاد مقاومتی اجرا می‌کنند. مردم تحمل پاس‌دادن مشکلات اقتصادی را به انتخابات ۹۶ ندارند.
دولت یازدهم رکوردبی‌انضباطی را زد/مردم تحمل پاس‌دادن مشکلات اقتصادی را به انتخابات۹۶ندارند
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ  حجت اله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص عملکرد اقتصادی دولت یازدهم اظهار کرد: متاسفانه دولت در این دو سال کاری برای اقتصاد کشور نکرده است. دولتمردان ادعا می کنند که تورم را مهار کرده اند در حالی که نرخ تورم در سال 92 به حد نهایت خود رسیده بود و دیگر بیشتر از این بالا نمی رفت.  

وی افزود: دو گانه تورم و رکود 25 سال است که در دنیا منسوخ شده و نمی توان گفت چون دولت تورم را مهار کرده رکود تشدید شده است. دولت اساسا تورم را مهار نکرده با توجه به کاهش قدرت خرید مردم تورم باید پایین می آمد.

این استاد دانشگاه با انتقاد از افزایش نقدینگی در دولت یازدهم عنوان کرد: در حال حاضر 900 هزار میلیارد نقدینگی در اقتصاد کشور وجود دارد، ولی این پول در اختیار یک جریان خاص است که آن را برای دوران پساتحریم نگه داشته و می خواهد با سفته بازی آن را به سمت یک بازار پرسود سوق دهد.

دولت یازدهم بی انضباط ترین دولت در بخش پولی و بانکی است

عبدالملکی با بیان این مطلب که "وقتی قدرت خرید مردم پایین باشد نقدینگی تورم زا نیست" عنوان کرد: برخی می گویند انضباط مالی دولت باعث کاهش تورم شده در حالی که این دولت در انضباط مالی نه تنها از دولتهای قبلی بهتر عمل نکرده بلکه بدتر هم عمل کرده است. بهترین شاهد این مسئله افزایش پایه پولی است. دولتمردان ادعا می کنند دولت قبل به دلیل طرح مسکن مهر پایه پولی را افزایش داده در حالی که این دولت در دو سال و نیم اخیر به میزان 50 هزار میلیارد تومان به پایه پولی افزوده است.


وی خاطرنشان کرد: الگوی دولت یازدهم در نظام پولی بی ثبات ترین الگو بین سه دولت قبلی است. در بحث نرخ سود بانکی هم این دولت بسیار بی انضباط عمل کرده و بارها با کاهش و افزایش نرخ سود بانکی مواجه بوده ایم. در بازار سرمایه هم یک ریزش بی سابقه داشتیم و نوسانات زیادی به سبب تلاطمات ناشی از مذاکرات هسته ای به وجود آمد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در بخش بودجه هم دولت قسمت زیادی از بودجه ای که پیش بینی کرده را محقق نکرد و کاهش قیمت نفت دولت را با چالش جدی رو به رو کرده است. بخش عمده ای ار بدهی دولت به پیمانکاران در دو سال و نیم اخیر پرداخت نشده است. همچنین دولت ولخرجی های زیادی در بودجه جاری مرتبط با دستگاههای ستادی اقتصادی مانند وزارتخانه ها و نهاد ریاست جمهوری داشته است.

سرمایه گذاری خارجی در دولت روحانی از پاکستان هم بدتر بوده است

عبدالملکی در خصوص وضعیت بخش واقعی اقتصاد کشور عنوان کرد: در بخش واقعی اقتصاد اتفاق خاصی نیفتاده است. هر اتفاق مثبتی باید در تولید بیفتد که بسیاری از بنگاهها تعطیل شده اند و صادرات غیر نفتی ما هم کاهش پیدا کرده است. سرمایه گذاری خارجی هم با وجود وعده های دولت در این زمینه کاهش یافته است. در حال حاضر وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کشور طی دو سال نیم اخیر از کشوری مانند پاکستان هم کمتر بوده است.

وی با اشاره به تاثیرات احتمالی 900 هزار میلیارد نقدینگی موجود در اقتصاد کشور بیان کرد: در حال حاضر 900 هزار میلیارد نقدینگی مانند اقیانوسی بالای سر مردم قرار دارد و هر لحظه ممکن است به سمت بخشی از اقتصاد کشور سرازیر شود و بحران ایجاد کند. اگر قدرت خرید مردم بالا بود مطمئن باشید نقدینگی موجود اثر بسیار بیشتری از تحریمها  بر تورم ایفا خواهد کرد.

دولت روحانی اگر هنری داشت باید تورم را منفی می کرد

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با انتقاد از عملی نشدن وعده های انتخاباتی روحانی بیان کرد: هیچ کدام از وعده های آقای روحانی محقق نشد و تنها تورم کاهش یافت که آن هم طبیعی بود. دولت آقای روحانی اگر هنری داشت باید تورم را منفی می کرد که حداقل اقلام و کالاهای اساسی مردم با کاهش قیمت رو به رو می شدند. اتفاقا دولت در دو سال و نیم اخیر قیمت کالاهای اساسی مردم مانند نان و حمل و نقل را افزایش داده است. سیاست اصلی دولت در حوزه قیمتی آزادسازی بوده است.

افزایش ضریب فزاینده در دولت یازدهم به بیش از 6 رسیده که خطرناک است

عبدالملکی با خطرناک دانستن افزایش ضریب فزاینده پولی در دولت یازدهم گفت: در دولت روحانی هم پایه پولی و هم ضریب فزاینده افزایش یافته است. ضریب فزاینده در حال حاضر به بیش از 6 رسیده است. وقتی ضریب فزاینده بالا برود قدرت خلق پول بانکها افزایش می یابد، که این بسیار خطرناک است. خلق پولی که بانکها انجام می دهند به سمت جهتی می رود که خودش می خواهد بنابراین عدالت را در جامعه تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: مثلا بانکها سهامداران خودش را فربه تر می کند و به شرکتهای سرمایه گذاری زیر مجموعه خودش پول می دهد. این مسئله تولید را هم تحت تاثیر قرار می دهد. چون پول به جایی تزریق می شود که برای بانک سودآور شود.

این استاد دانشگاه با ناکارآمد دانستن بسته های خروج از رکود دولت روحانی عنوان کرد: دولت دو بسته خروج از رکود داد که هر دو بسته به دلیل ضدیت با اقتصاد مقاومتی شکست خورد زیرا تولید مورد هدف این بسته ها نبود.در بسته اول اصرار زیادی به مبادلات خارجی شده بود. در حالی که اتکای به مبادلات تجاری سودی ندارد، زیرا هزینه تولید در کشور ما بالاست و قابلیت رقابت در این بخش را با کشورهای دیگر نداریم.

عبدالملکی افزود: بسته دوم هم تاکید زیادی رو تقاضا کرده بود و جالب اینجا بود که با آوردن کالای خارجی به این بسته،  تحریک تقاضای کالاهای خارجی را هم در اولویت قرار دادند .برای خروج از رکود باید تولید را محور قرار دهیم و همه چیز را به عنوان اقمار تولید قرار دهیم.

روحانی  طی دو سفر به ایتالیا و فرانسه 50 میلیارد دلار تعهد مالی روی دست کشور گذاشت

وی با انتقاد رویکرد اقتصادی دولت در سیاست خارجی بیان کرد: سیاست خارجی ما باید به گونه ای باشد که تولید را تقویت کنیم نه این که واردات کنیم .نباید پروژه ها را به پیمانکاران خارجی بدهیم و در عین حال پول پیمانکاران داخلی را هم ندهیم.رئیس جمهور طی دو سفر 50 میلیارد دلار تعهد برای کشور ایجاد کرد.متاسفانه سفر آقای روحانی به فرانسه و ایتالیا تنها دستاورد منفی برای کشور داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد:خرید هواپیما کار خوبی بود ولی در حال حاضر وقت این کار نبود.  وقتی 14 هزار بنگاه ما به طور مطلق تعطیل است و بخش زیادی از مزارع ما تعطیل شده و همه مشکل نقدینگی دارند، خریدن هواپیما چه اولویتی دارد؟وقتی بدهی پیمانکاران را نمی دهیم چند صد هزار مهندس و کارگر را بیکار کرده ایم.

اعتقاد دولت به اقتصاد مقاومتی فرمالیته است

عبدالملکی با اشاره به اعتقاد نداشتن دولت به اقتصاد مقاومتی گفت: نگاه دولت به اقتصاد مقاومتی فرمالیته است و به صورت مبنایی به آن مشکل دارد به همین دلیل آن را اجرا نکرده است. متاسفانه دولت به جای اقتصاد مقاومتی به معیارهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول توجه می کند. دولت با عمل به مبانی اقتصاد غرب ضد اقتصاد مقاومتی عمل کرده است.

وی افزود: وقتی دولتمردان ما آمریکا و غرب را دوستداران خود قلمداد میکنند، نباید توقع داشته باشیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. چشم آنها به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی دوخته شده است. امثال آقای نهاوندیان تفسیرهایی از اقتصاد مقاومتی ارائه می کنند که کاملا برضد اقتصاد مقاومتی است زیرا ایشان اقتصاد مقاومتی را با درهم تنیده شدن با اقتصاد غربی برابر می دانند.

مردم تحمل پاسکاری مشکلات اقتصادی به دولت قبل و تحریمها را ندارند

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مردم تحمل سوق دادن مشکلات به تحریمها و دولت قبل را ندارند زیرا دولتمردان متکبرانه هیچ سهمی برای خود در مشکلات اقتصادی قائل نیستند. مشکلات اقتصادی باید با فوریت حل شود نمی توان امید واهی به مردم داد. عقب انداختن حل مشکلات اقتصادی زندگی را به مردم سخت خواهد کرد.
منبع:نسیم آنلاین
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
برادر عبدالملکی دولت یازدهم خیلی کارکرده مثل در... گفتن به مردم ورشکستن کارخانه ها و ایجاد شغل برای جوانان کشور فرانسه که ویروس هپاتیت را با خونهای آلوده وارد کشور ما کرد ولی این آقایان بر زیر پاهای آنها فرش قرمز پهن کرددند و...
reza
آره دولت احمدي نژاد خيلي منضبط بود!!!!!!!!!!!!
کارشناس اقتصادی
Romania
فقط اقتصاد مقاومتی می تونه حلال مشکلات در حال حاضر بشه که اثری از اون در این دولت دیده نمی شه
منوچهر
دانشگاه امام صادق باید امروز ایراد بگیرد . تا دیروز همه کاره بود وبسیاری از وزرا ومسئولین از ان دانشگاه بودند امروز نیستند