کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روسیه پنبه سپر موشکی آمریکا را زد

26 بهمن 1394 ساعت 14:19

نماینده مسکو در شورای «روسیه-ناتو» با انتقاد از ادامه روند ایجاد سپر دفاعی موشکی آمریکا، تاکید کرد حالا که با برجام اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران رفع شده، دیگر چه نیازی به این سپر است.


به گزارش جهان به نقل از فارس، نماینده روسیه در شورای «ناتو-روسیه» در اظهاراتی به اختلافات مسکو و غرب در موضوعاتی چون سپر دفاعی موشکی آمریکا اشاره کرد.

به منظور برقراری ارتباط بین روسیه و ناتو، از چند سال قبل نهادی به نام شورای «ناتو- روسیه» ایجاد شده تا غرب و مسکو که تا پیش از فروپاشی شوروی در دو بلوک متخاصم بودند، بتوانند رایزنی‌ها در موضوعات نظامی را ادامه دهند.

الکساندر گروشکو نماینده و سفیر روسیه در این نهاد است و او کسی است که وظیفه رایزنی‌ها و گفتگوهای مسکو با ناتو را دارد.

وال استریت ژورنال، گفتگویی با این مقام روس ترتیب داده و نظرات او را در مسائل مختلفی از قبیل سپر دفاعی موشکی آمریکا و همچنین تنش‌های اخیر در روابط مسکو و غرب جویا شد.

این روزنامه آمریکایی سوال کرد: «دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه گفت که جهان در حال جنگیدن در یک جنگ سرد جدید است. چرا روسیه اینطور فکر می‌کند؟»

مقام روس پاسخ داد: «اکنون، این چیزی است که ما داریم مشاهده می‌کنیم. ناتو در حال حرکت در مسیر تامین امنیت بر اساس خط و خطوط قدیمی است».

وال استریت ژورنال پرسید : «ینس استولنبرگ دبیرکل ناتو درباره تهدیدات هسته‌ای روسیه سخن گفت. پاسخ روسیه به این اظهارات چیست؟»

گروشکو گفت: «موضع ما بسیار شفاف است. روسیه در قبال حفظ ثبات استراتژیک،‌ مسئولیت دارد و این ثبات استراتژیک به خاطر اقدامات یکجانبه‌گرایانه آمریکا تضعیف شده بود. بله این موضوع صحت دارد که ما مانورهایی سازماندهی کردیم تا توانمندی هسته‌ای‌مان را ثابت کنیم».

وی افزود: «اما دوست دارم این موضوع را بار دیگر بگویم که ما کاملا موضع شفافی داریم و هیچ موضوع مخفی و محرمانه‌ای در کار نیست. هدف از این مانورها،‌ آزمودن میزان و امکان دوام نیروهای هسته‌ای‌مان است. استراتژی ما کاملا روشن است. در صورتی که خطری برای موجودیت کشور وجود داشته باشد، امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد».

روزنامه آمریکایی در ادامه این سوال را مطرح کرد: «قرار بر این بوده که در نشست ورشو در ماه جولای، ناتو اجرای مقدماتی توانمندی سیستم دفاعی موشکی خود را اعلام کند. آیا روسیه خواهان به تاخیر انداختن این موضوع است؟»

مقام روس تصریح کرد: «برای سالیان طولانی به ما گفته شد که (سامانه سپر)دفاع موشکی در اروپا به این دلیل مورد نیاز است تا با تهدید هسته‌ای ایران مقابله شود. (خطر)برنامه هسته‌ای(ایران) تمام شد در نتیجه نیازی به هیچ سپر موشکی در اروپا نیست».

گروشکو ادامه داد: «موضوع دوم آنکه، ما نه تنها در حال مشاهده آنچه در اروپا مستقر شده هستیم، بلکه به توانمندی آمریکا برای بکارگیری از خود آمریکا نیز داریم نگاه هستیم. داریم به توانمندیهای دریایی آمریکا که اکنون در مدیترانه و اسپانیا مستقر شده نگاه می‌کنیم. این، بخشی از یک معماری ثبات استراتژیکی پیچیده‌تر است. باید موضوعاتی چون حمله جهانی سریع را هم به این مسائل بیافزاییم. این، یک تحول و اتفاق بسیار خطرناکی برای ثبات استراتژیک است. ما باید به نظامی شدن فضا هم نگاه کنیم. ما در حال تلاش هستیم تا شرکایمان را قانع کنیم جدی‌تر وارد مذاکرات برای عدم توسعه و گسترش جنبه‌های نظامی در فضا شوند. فضای کنونی پیچیده اینگونه است».

حمله جهانی سریع، نام پروژه‌ای در ارتش آمریکا است که بر مبنای آن ارتش آمریکا به دنبال آن است که نیروهایش را ملزم و قادر به حمله موشکی و حتی اتمی، به هر نقطه‌ای از جهان و در زمان کمتر از یک ساعت کند.

گروشکو در پاسخ به سوالی درباره لزوم ازسرگیری مذاکرات ناتو و روسیه پاسخ داد: «این ناتو بود که تصمیم گرفت همه همکاری‌ها با روسیه را متوقف کند. ما راه را برای هرگونه ابتکار و طرحی برای تعامل برای همکاری معنادار مبتنی بر اهداف مشترک را نبستیم. به خطر انکه ما(روسیه و ناتو) به یک اندازه در معرض چالش‌های استراتژیک مشترکی هستیم، اهداف مشترک زیادی داریم».

او افزود: «مشکل امروزه آن است که ناتو در حال حرکت در مسیر مهار و بازدارندگی روسیه است. این تجهیز نظامی در مجاورت مرزهای ما، یک فاکتور نظامی مهمی است که باید در فرایند طراحی و برنامه‌ریزی دفاعی‌مان مدنظر قرار گیرد. ما برای حفاظت از منافع ملی مشروع خود، آنچه باید انجام خواهیم داد. ناتو با این سیاست خود در تلاش برای تحمیل یک دستورکار مقابله‌جویانه بر ما است؛ رویکردی که ما معتقدیم به گذشته است. موضع و رویکرد ما درباره امنیت اروپا آن است که همه کشورها باید در تلاش دسته‌جمعی امنیتی مشترکی برای مقابله با چالشهای امنیتی جدید تعامل داشته باشند».


کد مطلب: 474240

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/474240/روسیه-پنبه-سپر-موشکی-آمریکا-زد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com