پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

رونمایی انتخاباتی از«مردهزارچهره»کارگزاران

يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 474039
درست در آستانه نهایی شدن لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس در تهران و بلند‌تر شدن زمزمه‌های اختلاف میان کارگزاران و اصلاح‌طلبان در این زمینه، چهره‌ای که سعی می‌کند همیشه نقشی پنهان در سیاست داشته باشد، دوباره به میدان آمده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در آستانه انتخابات دوباره فعال شده؛ نه تنها خودش بلکه حزبی که سال‌ها از تاسیسش می‌گذشت را هم برای رسیدن به کرسی‌های سبز بهارستان به خط کرده است.

حضور وی و هم حزبی‌هایش این روزها در کنار اصلاح طلبان مخالفان زیادی داشت، به خصوص کسانی که با منش و شیوه کاری او در عالم سیاست آشنا هستند خوب می‌دانند که غلامحسین کرباسچی و کارگزارانی‌ها چندان قابل اعتماد نیستند.

چهره پنهان اختلاف میان اصلاح طلبان!

در ماه‌های اخیر که موضوع تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان مطرح شد، کرباسچی تلاش کرد که حتما نمایندگانی در این شورا داشته باشد.

کرباسچی با تلاش برای حضور اعضای حزب متبوعش در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان نشان داد که نمی‌خواهد در عرصه مهم و سرنوشت ساز انتخابات مجلس دهم نقش موثری ایفا نکند؛ آنهم کسی که در سال‌های اخیر با استراتژی تغییر چهره در موقعیت‌های مختلف به «مرد هزار چهره» عالم سیاست تبدیل شده است.

اما حضور چهره‌های نزدیک به کرباسچی در جمع اصلاح طلبان چندان بی‌حاشیه نبود و بر اساس اخباری که کم و بیش از جلسات شورای عالی اصلاح طلبان بیرون می‌آمد، می‌شد بروز اختلاف‌های جدی میان طیف کرباسچی با اصلاح طلبان را تائید می‌کرد.

سرلیستی عارف یکی از مواردی بود که از همان روزهای اول مسئله اختلافی کرباسچی و اصلاح طلبان بود؛ برخی معتقد بودند که دبیرکل حزب کارگزاران اصلا علاقه‌ای به ایجاد یک رقیب برای خود در عرصه مدیریت و جهت دهی به تصمیمات اصلاح طلبان ندارد و بیشتر قائل به نقش نمایشی برای عارف در جایگاه ریاست شورای عالی اصلاح طلبان است.

کرباسچی حتی به توصیه پدر معنوی حزب کارگزاران سازندگی یعنی هاشمی رفسنجانی برای کنار آمدن با عارف درباره لیست تهران اصلاح طلبان، توجهی چندانی نکرد و همین اختلافات باعث به تاخیر افتادن انتشار لیست اصلاح طلبان برای تهران شد.

نقطه اوج نقش آفرینی کرباسچی برای کنار زدن عارف و قرار گرفتن در جایگاه مدیریت اصلاح طلبان، تهدید رئیس شورای عالی اصلاح طلبان به افشاگری بود.

برخی معتقدند که «رهبری جریان اصلاحات در انتخابات» همان چیزی است که کرباسچی نمی خواهد به محمد رضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان برسد؛ اعتقادی که قبلا نشانه هایی از آن در نوشتار محمد قوچانی عضو حزب کارگزاران در نشریه صدا و تاکید بر انحلال شورای عالی پس از انتخابات، به خوبی نمود دارد.

رونمایی صدا از «مرد هزار چهره» کارگزاران

برگزاری کنگره سراسری حزب کارگزاران پس از 20 سال از تاسیس این حزب آنهم در آستانه انتخابات مجلس دهم، پیام‌های فراوانی دارد؛ آنهم درست در زمانی که اختلافات میان کرباسچی و عارف و کارگزاران و اصلاح طلبان به بالاترین حد خود رسیده است.

نشریه صدا که این روزها به ارگان تبلیغاتی کارگزاران تبدیل شده است در جدیدترین شماره خود به بهانه اظهارات کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در اولین کنگره این حزب، تصویری تمام صفحه از وی را منتشر کرده است.

پوشش کامل سخنرانی غلامحسین کرباسچی غلامحسین کرباسچی در این کنگره و اظهارات و انتقادات وی از دوران اصلاحات، نشان از جدی بودن شکاف میان طیف فکری اطراف کرباسچی با اصلاح طلبان دارد.

دبیرکل کارگزاران با انتقاد از دوران اصلاحات گفت: متاسفانه عدم رعایت قوانین رقابت سیاسی حتی در دوره اصلاحات، وضعیت حزب را در دومین دوره فعالیت به جایی رساند که در چهار سال دوم دولت اصلاحات ترجیح دادیم فیتیله فعالیت مان را پائین بکشیم.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود درباره وضعیت کارگزاران در دوران اصلاحات نکته قابل تاملی را طرح می‌کند که دلایل اختلاف عمیق کارگزاران و کرباسچی با اصلاح طلبان را نمایان‌تر می‌کند: «حزب کارگزاران اینبار [در دوره اصلاحات] با تهاجم جریان های رقیب اصلاح طلب مواجه شده و به این نتیجه رسید که برای کمک به دولت و آرام شدن جو جامعه بهتر است تلاش حزب را برای ساماندهی وضعیت سیاسی نیروها نه متوقف بلکه کُند، کند.»

این اظهارات کرباسچی نشان می‌دهد که وی هنوز فشارهای وارد شده در دوران اصلاحات از سوی جریان‌های اصلاح طلب را بر حزب متبوعش و پدر معنوی آن، فراموش کند؛ رویدادی که دبیرکل کارگزاران با تکیه بر آن، می‌خواهد جایگاه هدایت اصلاح طلبان را از دست افرادی نظیر عارف خارج و در اختیار خود بگیرد.

شاید رپرتاژ نشریه صدا برای غلامحسین کرباسچی در آستانه انتخابات مجلس دهم و انتشار سخنرانی و حاشیه نگرانی قابل تامل از اظهارات آقای دبیرکل، نقطه شروع آخرین قسمت از پروژه «رونمایی از مرد هزار چهره کارگزاران» برای اثرگذاری در ائتلاف اصلاح طلبان برای مجلس دهم باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یعنی الان رو نمایی کردین؟